SME

Autokino

Automobil znamená pre Američanov niečo celkom iné ako pre Európana. Stal sa symbolom ich dobyvateľskej duše, pomohol im psychicky zvládnuť rozľahlé priestory len postupne osídľovanej krajiny. V uzavretej bubline auta sa v Amerike odohrali ...


Pohľad do autokina v Prahe-Strahove.

FOTO - ČTK

Automobil znamená pre Američanov niečo celkom iné ako pre Európana. Stal sa symbolom ich dobyvateľskej duše, pomohol im psychicky zvládnuť rozľahlé priestory len postupne osídľovanej krajiny. V uzavretej bubline auta sa v Amerike odohrali už tisíce historiek. Američania sa v aute zoznamujú, prežívajú vášne, spia, vychovávajú deti aj dohadujú obchody. Už 70 rokov z pohodlného sedadla svojho auta môžu aj sledovať filmy na ohromných plátnach pod hviezdami. Prvý film pred zaparkovanými autami sa premietal v americkom Camdene v štáte New Jersey 6. júna 1933.

Vynález autokina poskytoval rozmanité výhody a v Spojených štátoch bol svojho času veľmi obľúbený. Inde však zostal okrajovou záležitosťou a dnes je zo všetkého najviac nostalgickým ohliadnutím za dávnymi časmi.

Všetko sa začalo vďaka Richardovi Hollingsheadovi. Mladý predavač áut a nadšený filmový fanúšik hľadal spôsob, akým spojiť svoje dve najväčšie lásky. Preto napol plátno medzi stromy v záhrade za domom v New Jersey, na kapotu auta postavil filmový projektor, za plátno postavil rádio a začal experimentovať.

Skúšal zvuk so zavretými, otvorenými aj pootvorenými oknami. Skúšal premietať za slnka, vetra, dažďa i za búrky, ktorú simuloval pomocou zavlažovača trávnika.

Nakoniec mu zostal jediný problém: keď autá parkovali jedno za druhým, ľudia vzadu zle videli. Preto vozy rozostavil do rôznych vzdialeností a predné kolesá im podkladal všetkým možným, až našiel ten správny uhol. Konečne zažiadal o patent na svoj vynález. Dostal ho 16. mája 1933.

Vstupné v prvom autokine bolo 25 centov na auto a 25 centov za osobu. Zvuk prúdil z troch veľkých reproduktorov vedľa plátna, jeho kvalita teda asi príliš netešila okolitých susedov.

Napriek tomu sa vynález začal v krajine rýchle šíriť. V roku 1942 už existovala v Amerike stovka autokín a do roku 1948 približne osemsto. K ich rozšíreniu prispela i vylepšená technológia zvuku, ktorý sa prenášal vysielačkou do rádií priamo v autách.

S povojnovým baby-boomom na prelome 40. a 50. rokov zaplavili autokiná rodiny s malými deťmi. Môžete vziať so sebou deti v pyžame a stráviť čarovný letný večer pod hviezdami - kto by sa trmácal do mesta do napchatého kina? lákali ich reklamní agenti.

Najväčšie zo všetkých bolo autokino Copiague v štáte New York pre 2500 áut. Najzaujímavejšie bolo „aerokino“, ktoré 3. júna 1948 otvoril Edward Brown pre autá a malé lietadlá v Asbury Parku v New Jersey. Malo kapacitu 500 áut a 25 lietadiel. Pristávacia plocha bola hneď vedľa kina a lietadlá sa stavali do radu za autá.

Pokles záujmu o autokiná sa vysvetľuje aj zavedením letného času. Mnoho rodičov nechcelo brať deti na predstavenie, ktoré sa začínalo o desiatej hodine večer. A s koncom baby-boomu jednoducho ubudlo zákazníkov. Sedemdesiate a 80. roky priniesli tvrdú konkurenciu v podobe káblových televízií a videa.

Mnoho autokín predalo svoje pozemky komerčným firmám, ktoré na nich postavili obchodné centrá. Do roku 1990 zostalo v Spojených štátoch 910 autokín. V súčasnosti zažíva tento originálny spôsob zábavy vďaka zavedeniu viacerých plátien a kvalitne prenášanému zvuku miernu renesanciu.

Sledovať film zo sedadla auta môžu už štyri roky aj Rusi. Americké autokino vymyslené pre nenáročného nemajetného diváka sa do Moskvy dostalo ako luxusný výstrelok a môžu si ho dovoliť len tí najsolventnejší.

„Je to vynikajúca vec, dá sa tu skvele relaxovať,“ pochvaľuje si 30-ročný Igor Martinov, opierajúci sa o svoj červený Nissan, v ruke pivo a cigareta. „A ak máte dobré auto s dymovými sklami,“ škľabí sa, „mládež si skvele užije.“

Prvé slovenské autokino zriadili v Košiciach. Pokusy o zavedenie autokina v Čechách - na pražskom Strahove, v Plzni či v Černom nad Orlicí - väčšinou neprežili dve sezóny. Možnože nastal čas vykročiť k iným alternatívam. Jednu zaujímavú navrhol svojho času Štefan Oršoš z prevádzkovateľskej agentúry Sisyfos strahovského autokina: „Uvažujeme o nápade premeniť na jeden večer autokino na byciklokino, v ktorom by automobilistov nahradili cyklisti.“

Autor: JITKA BOJANOVSKÁ, čtk

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 172
  2. Každý piaty zomrie 8 993
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 332
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 804
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 806
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SkryťZatvoriť reklamu