Opera v Sydney

Vydané 21. 10. 2003 o 0:00 Autor: JITKA BOJANOVSKÁ, čtk

FOTO – ČTK

Obria plachetnica kotviaca v prístave, veľký exotický vták, milujúce sa korytnačky alebo mušľa. To všetko pripomína pozoruhodná budova opery s kaskádou mušľovitých útvarov, ktorá tróni v prístave v austrálskom Sydney. Dodnes pôsobí ako zjavenie, a to aj napriek tomu, že včera uplynulo už tridsať rokov od jej slávnostného otvorenia.

Budova opery je 183 metrov dlhá a 118 metrov široká. V najvyššom bode sa týči do výšky 67 metrov nad hladinou mora.

Inšpiráciou architektovi diela, ktorým bol Dán Jörn Utzon, sa vraj stali listy paliem a ďalšie motívy zo sveta prírody a z histórie architektúry. Pôvab jeho vizionárskeho diela umocňuje aj okolité prostredie - stojí na samom konci výbežku Bennelong, v susedstve botanickej záhrady, ktorá vytvára zelené pozadie bielych mušľovitých škrupiniek, záliv prístavu potom dôležitú modrú horizontálu a opodiaľ stojaci most pôsobivý kompozičný vzťah.

Úplne výnimočná krása stavby zhltla za bezmála 15 rokov stavania výnimočnú sumu - 52 miliónov dolárov, štrnásťkrát viac než bol pôvodný odhad. Gigantický podnik prešiel dramatickým vývojom.

Utzon, ktorý prácou na projekte strávil osem rokov, sa tvrdo pohádal s austrálskymi úradmi pre rastúce náklady a termín. V roku 1966 odišiel, aby svoje dielo nikdy nevidel na vlastné oči.

Tento rok mu bola za budovu opery udelená Pritzkerova cena (pokladaná za Nobelovu cenu za architektúru) so slovami: „Utzon dokázal, že v architektúre môže byť dosiahnutý nádherný a zdanlivo nemožný cieľ.“

Osemdesiatštyriročného architekta tiež prizvali k plánovanej renovácii budovy, ktorú chystá vláda. Vnútorné priestory, kde sa z finančných dôvodov veľa ustúpilo od pôvodného Utzovho projektu, totiž akusticky nevyhovujú.

So svojím revolučným projektom uspel Utzon medzi 233 návrhmi v roku 1957 v architektonickej súťaži, ktorú vyhlásila austrálska vláda. To už patril medzi najznámejších architektov planéty s osobitým štýlom kombinujúcim monumentalitu s harmóniou.

„Budú to dve budovy viditeľne zavesené na mušliach ako kus nábytku,“ vyhlásil o svojom diele v roku 1962. Najvýraznejším prvkom stavby sa stali práve tieto škrupinky kryté svetlými glazovanými a matnými keramickými dlaždicami.

Samotná konštrukcia škrupiniek sa ukázala ako najväčší konštrukčný problém. Preto Utzon svoje nízke tvary pozmenil a odvodil ich zo sférickej geometrie, takže sa rebrá škrupiniek mohli zostaviť z prefabrikátov. Stĺpy, na ktorých spočívalo pódium, ale nemohli uniesť ťarchu novo navrhnutej strešnej konštrukcie. Museli ich preto odstreliť a nahradiť väčšími.

S financovaním strmo rastúcich nákladov pomohla séria špeciálnych lotérií, z ktorých sa financuje prevádzka v súčasnosti.

Dnes sa celý komplex skladá z piatich samostatných priestorov: koncertná sieň, opera, dramatické divadlo, činohra a štúdio. To bolo otvorené v roku 1999 a malo by sa venovať prevažne experimentálnej tvorbe.

Hlavné správy

Spoplatnený obsahNa náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

Spoplatnený obsahDanko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

  • 24h
  • 3dni
  • 7dní