Mlieko vo fľaši

Vydané 8. 4. 2004 o 0:00 Autor: JANA MIKUŠOVÁ

FOTO - ARCHÍV



V dnešných obchodoch vám ponúknu rôzne druhy mlieka: polotučné, odstredené, odtučnené, sójové, s rôznymi príchuťami či dokonca sušené. Výber mlieka odráža vaše stravovacie návyky, vašu momentálnu váhu, či to, aký vplyv má na vás reklama. Nikto vám však mlieko nepredáva vo fľašiach, ktoré sú nielen praktické a zachovávajú chuť, ale aj pekné, estetické a originálne. Dnešné fľaše na mlieko sú nudné, lacné a často dokonca z plastu. Sú síce stále príjemnejšie ako vrecká či škatule, ale ani zďaleka nepripomínajú fľaše na mlieko z konca 19. storočia. Nevie sa presne, kto fľašu na mlieko vymyslel, hoci autorstvo sa najčastejšie priznáva Harveymu Thatcherovi. Vie sa však, kedy prvýkrát mlieko vo fľaši predali. S pýchou o tom informovali americké Farmárske noviny. Bolo to presne pred 125 rokmi.

Do vynálezu fľaše na mlieko sa mlieko prevážalo v obrovských kanviciach. Ľudia prišli na trh, odliali si, koľko potrebovali do vedier s pokrievkou a odniesli domov. Veľké hrnce a vedrá však nemohli dávať do vtedajších primitívnych chladničiek - teda nádob s ľadom a mlieko sa stále kazilo.

Prvá patentovaná fľaša na mlieko pochádza pravdepodobne z roku 1878 a vyrobili ju v továrni bratov Warrenovcov. Za otca fľaše na mlieko sa však považuje doktor Thatcher napriek tomu, že "svoju" fľašu patentoval o niekoľko rokov neskôr.

Práve on začal s výrobou fliaš, ktoré neboli hladké, ale mali drobnú reliéfnu výzdobu. Na skle sa objavili motívy zvieraťa - najčastejšie, samozrejme, kravy. Často však na nich boli aj domy, krajinky, ľudské postavičky či vlastenecké symboly.

Na rozdiel od Warrenovcov mal Newyorčan Thatcher zrejme lepšieho obchodného ducha a svoj prevratný výrobok, ktorý nazval Thatcherov chránič mlieka, vedel dobre spropagovať. Zachovali sa jeho reklamné texty s obrázkových magazínov: "Iba chránič mlieka poskytne zákazníkovi absolútne čisté mlieko, ktoré si niekoľko dní zachová sladkú chuť a je vždy po ruke. Pretože je mlieko zatvorené, nič nepokazí jeho prirodzenú vôňu aj keď bude v ,chladničke'."

Thatcher dlho určoval trend fliaš na mlieko. Vymyslel napríklad na dlhé roky jediný uzáver: drevenú zátku s "čiapočkou" zo silného voskovaného papiera. Experimentoval aj s farebnými fľašami. Mlieko predával v modrých aj zelených fľašiach, ale ľudia ich odmietali a žiadali klasické priehľadné.

Ako jeden z prvých tiež začal s mechanizovaným plnením fliaš. V roku 1904 sa mu podarilo získať licenciu na používanie Owennovho automatického stroja na plnenie fliaš. Zavedenie mechanizácie síce zvyšovalo výrobu a zisky, ale prispelo k tomu, že fľaše na mlieko začali byť čoraz viac štandardizované. Vytratili sa drobné ozdôbky, originálne uzávery.

Rozhodujúci úder fľašiam s reliéfom zasadil v roku 1930 vynález masovej výroby papierových farebných etikiet. Mliekarne namiesto vymýšľania ornamentov naskočili na vlnu lacných etikiet, ktoré sa tlačili na tisíce a rýchlo nalepovali na fľaše. Tieto fľaše už nemajú pre zberateľov tú správnu "atmosféru" a bez ich záujmu sa ešte povaľujú na staručkých amerických farmách. Za to na ich predchodkyniach si niektorí obchodníci so starožitnosťami postavili drahé vily a kúpili rýchle autá.

Súmrak sklenených fliaš na mlieko sa začal po druhej svetovej vojne. Nastala doba plastov a lacných, aj keď prírodu zaťažujúcich obalov. Mlieko sa začalo predávať v škatuliach a vrecúškach. Nahrávalo tomu, že sklo výrazne zdraželo. Mliekarne, ktoré naďalej mlieko "balili" do skla, zväčša nevydržali konkurenčný tlak a skrachovali alebo prešli na plasty a tetrapaky.

V posledných rokoch však majú sklenené fľaše opäť šancu sa vrátiť. Mnoho ľudí považuje za moderné byť "ekologickí" a sklenené fľaše si žiadajú: aj za vyššiu cenu a otravu s umývaním fliaš a nosením ich do zberne.

Hlavné správy

Spoplatnený obsahBojoval za ľudské práva, teraz sa zastáva ich utláčateľov. Ján Čarnogurský

Čarnogurský mal vždy blízko k zákazom a príkazom napriek odporu väčšiny, tvrdí bývalý spolustraník Ivan Šimko.

Spoplatnený obsahCesta od brexitu môže viesť aj k colnici v Břeclavi

Česi a Slováci vedia, že potrebujú vyššiu mieru integrácie.

Spoplatnený obsahKriminalista: Sú prípady, keď predali dcéru na sex rodičia

Cena za človeka na čiernom trhu sa pohybuje od 3500 až do 20-tisíc eur.

  • 24h
  • 3dni
  • 7dní