Letecká pošta

Vydané 17. 8. 2004 o 0:00 Autor: ROMAN PATAJ

Túžba po čo najrýchlejšej výmene informácií spolu so záľubou v lietaní doviedla Američana Johna Wisa k nápadu využiť na doručovanie pošty teplovzdušný balón. Jeho nápad sa ujal, ale prvý pokus zlyhal. Cieľ - východné pobrežie USA sa mu nepodarilo dosiahnuť. Jeden z listov z jeho zásielky našli až 98 rokov potom, ako bol podaný. Napriek tomu je Wise považovaný za zakladateľa leteckej pošty. Zaslúžil si to prvým balónovým letom s nákladom pošty z mesta Lafayette v Indiane v USA. Stalo sa to 17. 8. 1859 - pred 145 rokmi.

"Každý, kto chce poslať list svojim priateľom na východe ešte dnes, musí ho doručiť na poštový úrad do 12.00 h. V tom čase sa príjem skončí. List musí byť adresovaný slovami `via balón Jupiter` pripojenými k adrese." Tento text dal uverejniť 16. augusta 1859 v denníku Lafayette Daily Courier poštový úradník Thomas Wood. Obyvateľov mesta upozorňoval na pokus Johna Wisa doručiť pomocou balóna poštu na východné pobrežie Spojených štátov.

Reklama mala úspech a ešte v to popoludnie sa blízko Lafaytte zhromaždil v očakávaní historickej chvíle 30-tisícový dav. Wise mu však predviedol iba dva ukážkové lety a odlet odložil až na druhý deň. Balón pomenovaný Jupiter potreboval drobnú opravu.

Vzduchoplavec mal v tom čase 51 rokov a v lietaní balónom nebol začiatočníkom aj napriek tomu, že jeho pôvodným povolaním bola výroba klavírov. Prvýkrát letel, keď mal 27 rokov. Odvtedy uskutočnil 230 úspešných letov. Vďaka bohatým skúsenostiam a invenčným nápadom ho ľudia volali Profesor.

Šesť týždňov pred popisovaným letom sa mu spolu s troma spoločníkmi podarilo prekonať dovtedy platný diaľkový rekord v lete balónom, keď preleteli 809 míľ. Ďalších 50 rokov ho nikto neprekonal.

Tento úspech Wisa povzbudil. Chcel využiť balón na rozvoz pošty na veľké vzdialenosti. Záujemcov sa našlo dosť. Wise si so sebou do balóna vzal 123 listov a 23 letákov. Zaumienil si, že doletí do Philadelphie alebo New Yorku. Počasie mu však neprialo. V deň, keď sa rozhodol vzlietnuť, bolo úplné bezvetrie. Aby našiel vietor, musel s balónom vystúpať do výšky viac ako tri kilometre. Wise si však veľmi nepomohol. Vietor síce našiel, ale fúkal opačným smerom. Let sa skončil neslávne po šiestich hodinách, necelých 30 kilometrov od Lafayette.

Zásielky sa však nakoniec podarilo doručiť. Blízko miesta, kde Jupiter pristál, práve prechádzal vlak. Wise naň naložil všetky listy. Aspoň časť cesty tak preleteli. Jeden z nich sa podarilo nájsť takmer o sto rokov neskôr. V roku 1957 jeden filatelista objavil správu podpísanú Mary Webbovou. Neznámemu adresátovi napísala iba pár viet. Oznamovala v nich, že sa jej zdravie zlepšilo a využila "šancu poslať list novým spôsobom pomocou balóna".

Wise sa svojej záľuby nikdy nevzdal. Stala sa mu aj osudnou. Počas občianskej vojny pomáhal armáde severu s využitím balónov na pozorovacie účely. Zomrel ako 71-ročný v koši svojho balóna. Počas letu ho zastihla búrka a aj s balónom ho stiahla do Michiganského jazera. Wisova myšlienka sa ujala. Masovo balónovú poštu využívali Francúzi v období francúzsko-pruskej vojny v rokoch 1870 - 71. Z obkľúčeného Paríža za štyri mesiace vypustili 67 balónov. Väčšina z nich niesla poštu. Podarilo sa prepraviť dva a pol milióna zásielok. Do cieľa nedoletelo iba sedem balónov. Časť spadla do mora a časť sa dostala do rúk Prusom.

Takto sa pošta vzduchom prevážala až do prvej svetovej vojny. Nevýhodou bola príliš veľká závislosť od počasia. Ak vietor nefúkal správnym smerom, nedali sa balóny použiť a muselo sa čakať, kým sa počasie zlepší.

Riešením sa ukázal až vynález lietadla. S jeho masovým využívaním na leteckú poštu sa začalo po vojne. Priekopníkmi boli najmä Francúzi. Jedným z nich bol aj slávny letec - spisovateľ Antoine de Saint Exupéry. Aj on pomáhal objavovať a otvárať letecké linky cez Atlantik do Ameriky. Najskôr sa lietalo cez Afriku do Južnej Ameriky a až s postupným zlepšovaním lietadiel prišla na rad aj severná časť svetadielu.

Hlavné správy

Spoplatnený obsahBojoval za ľudské práva, teraz sa zastáva ich utláčateľov. Ján Čarnogurský

Čarnogurský mal vždy blízko k zákazom a príkazom napriek odporu väčšiny, tvrdí bývalý spolustraník Ivan Šimko.

Spoplatnený obsahCesta od brexitu môže viesť aj k colnici v Břeclavi

Česi a Slováci vedia, že potrebujú vyššiu mieru integrácie.

Spoplatnený obsahKriminalista: Sú prípady, keď predali dcéru na sex rodičia

Cena za človeka na čiernom trhu sa pohybuje od 3500 až do 20-tisíc eur.

  • 24h
  • 3dni
  • 7dní