SME

Versace, Gianni

Miloval všetko lesklé, zmyselné a ligotavé. Jeho tvorba vždy balansovala na hrane medzi luxusom a gýčom. On však vedel vždy sebavedome odôvodniť výsledok svojej tvorby. Uverili mu celebrity, manželky princov, ale aj bežní zákazníci, ktorí si môžu dovoliť

Po smrti Gianniho Versaceho vedie firmu jeho sestra Donatella.Po smrti Gianniho Versaceho vedie firmu jeho sestra Donatella. (Zdroj: NEWCHATER.COM)

nosiť jeho predražené modely.

Ako syn krajčírky mal k móde vždy blízko. Už od detstva vedel, čomu sa chce v dospelosti venovať.

Presadiť sa v módnom biznise síce nie je prechádzka ružovou záhradou. Jeho životný príbeh je toho však zjavnou výnimkou.

Matkina podpora

Versace pochádza z južnej Kalábrie z mestečka Reggio Calabria, kde sa 2. decembra 1946 narodil. Jeho matka mala ate­liér, kde zamestnávala 46 krajčírok a šila pre aristokratickú kientelu regiónu.

Gianni sa do tohto prostredia rýchlo etabloval. Ako tínedžer začal navrhovať vlastné modely, ktoré matka predávala.

Neskôr sa stal módnym poradcom v rodinnom obchode a okrem návrhov modelov zodpovedal aj za výber látok.

„Mama mi dôverovala a som jej vďačný. Ak by každé dieťa malo podporu vlastných rodičov aspoň sčasti takú, akú som mal ja, ako deti by sme si ľahšie dokázali splniť svoje sny,“ vyjadril sa v jednom z rozhovorov na začiatku deväťdesiatych rokov.

Prvé úspechy

Versace vedel, že k uspokojeniu vlastných túžob mu nebude stačiť navrhovanie modelov len pre rodinnú firmu. Chcel viac. Chcel byť módnym návrhárom, ktorého meno budú poznať nielen v jeho rodnom meste, ale i mimo Talianska.

Prihlásil sa do návrhárskej školy, kam ho neprijali. Skúsil šťastie v inom odbore, vyštudoval architektúru. Až keď mal 25 rokov, odsťahoval sa do Milána a skúsil opäť módne návrhárstvo.

Pracoval ako stylista pre i­ných módnych návrhárov. V roku 1972 dostal prvú serióznu možnosť realizovať sa. Navrhol kolekciu pre Fiori Fiorentiti, taliansku spoločnosť so sídlom v Lucce. V tom istom roku zaujala jeho tvorba manažérov z Genny and Callghan. Najali Gianniho, aby navrhoval ich semišové a kožené kolekcie.

Postupne sa jeho meno začalo medzi módnymi tvorcami čoraz viac skloňovať. Vedel, že úspechy prichádzajú len vtedy, ak je človek pracovitý, ale zároveň musí byť trpezlivý.

Prelomový rok

V roku 1978 za pomoci brata Santa založil značku Gianni Versace Company. Dňa 28. marca toho istého roku zorganizoval svoju prvú módnu prehliadku. Svet šokoval nazabudnuteľným imidžom. „Chcel som šokovať. Potreboval som zrušiť dovtedy všetky platné pravidlá,“ povedal krátko po prehliadke.

Pri tvorbe nešetril farbami, a to hlavne žltou, purpurovou a červenou. Obľuboval tigrie vzory, geometrické tvary a tropické kvety. Na modeloch nesmel chýbať neobarokový motív s hlavou medúzy.

Najviac ho fascinovali mladí ľudia, o ktorých tvrdil, že sú lepší, odvážnejší a v móde nepoznajú zábrany. Čoskoro si získal klientelu v najvyšších kruhoch, čo mu pomáhalo stúpať na cene. Jeho modely nosili Barbara Streisand, Cher, princezná Diana, Elton John, Sting či Phil Collins.

Tvrdohlavosť a zrelé sebavedomie mu pomohli nielen sa dostať hore, ale hlavne zostať na vrchole. Bol výborným módnym návrhárom, ale aj šarmantným mužom, ktorého stále obklopovali krásne ženy. Napriek tomu, že o svojom súkromí nikdy na verejnosti nerozprával, bolo verejným tajomstvom, že bol homosexuál.

Nečakaný koniec

Versace mal množstvo nápadov a plánov, ktoré sa mu nepodarilo zrealizovať. V roku 1997 ho niekoľkými ranami zastrelil pred jeho palácom Casa Causarina v Miami masový vrah Andrew Cunano, ktorý krátko po potom spáchal samovraždu. Lesk v očiach módneho guru vyhasol, ale lesk jeho modelov žiari dodnes.

Versace Company po jeho smrti začali viesť Gianniho súrodenci – Donatella a Santo. Dnes je firma známa po celom svete, a to nielen tvorbou luxusných modelov, ale i tvorbou nábytku a parfumami.

Mnohí módni tvorcovia a kritici ho nazývajú kráľom, pretože pomohol urobiť z módy fenomén. „Je pekné užiť si trochu slávy. A či som kráľom? Čoho kráľom? Som jednoducho iba človek. Človek, ktorý robí šaty,“ povedal kráľ.

FOTO – REUTERS
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 099
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 463
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 595
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 777
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 082
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SkryťZatvoriť reklamu