Concorde havaroval iba raz

Vydané 23. 7. 2010 o 0:00 Autor: Pavol Szalai

„Le Bourget, Le Bourget, Le Bourget,“ boli jedny z posledných slov kopilota letu AF4590. O pár sekúnd už francúzske letisko od posádky Concordu nepočulo nič. V utorok 25. júla  2000 vyhaslo 113 životov, ale aj odhodlanie, aby prežila jediná nadzvuková linka.

Herečka, ktorá hovorila o „slzách aj radosti“ pri pristátí. Pasažier, ktorý čakal na najvyššiu rýchlosť Mach II, aby partnerku požiadal o ruku. Divák na rebríku, aby lepšie videl. A pilot, ktorý bol „poctený“.

Keď 23. októbra 2003 pristáli na londýnskom letisku Heathrow päť minút za sebou tri Concordy, pre mnohých to bol veľký, no smutný deň. Po 30 rokoch sa skončilo komerčné nadzvukové lietanie. Jeho znalci však častejšie spomínajú na iný deň, miesto aj udalosť. Jeho koniec predznamenala havária na parížskom letisku Charles de Gaulle o tri roky skôr.

Dobre dotovaný projekt

Na projekte nadzvukového civilného lietania robilo v 50. rokoch niekoľko krajín, začiatkom 60. rokov sa však ako prví dohodli Briti a Francúzi. Projekt Concorde sa začal ako medzištátna zmluva a vlády v Londýne a Paríži ho dobre dotovali.

Komerčné lety odštartovali v roku 1976, Concorde však po celý čas zostal pridrahou ukážkou britsko­francúzskeho priateľstva. A nebolo to len letenkami, ktorých cena sa už v roku 1989 vyšplhala na 6500 dolárov (spiatočná cesta Londýn – New York za tri a pol hodiny). Lietadiel sa za celý čas predalo len 20, čo ani zďaleka nenahradilo náklady na vývoj. So žiadnym mŕtvym pasažierom však Concorde patril medzi najbezpečnejšie lietadlá na svete. To platilo do 25. júla 2000.

Let Air France 4590 vtedy smeroval z Parížu do New Yorku. Tam  mala stovka väčšinou nemeckých pasažierov začať dvojtýždňovú plavbu po Južnej Amerike. Nikdy sa nenalodili, Concorde havaroval krátko na to, ako sa odlepil od zeme.

Podľa vyšetrovacej správy francúzskeho úradu BEA z roku 2002 nehodu spôsobila titánová súčiastka dlhá 43 centimetrov. Na dráhe zostala po lietadle spoločnosti Continental Airlines. Rozbiehajúcemu sa Concordu roztrhla pneumatiku a jej úlomok zasiahol zospodu krídlo. To zostalo celé, pri rýchlosti stroja 300 kilometrov však následný otras krídla poškodil nádrž a vytekajúce palivo sa vznietilo. Vtedy však už bol Concorde vo vzduchu.

Motory zlyhávali a piloti stroj nekontrolovali. Svedkovia neskôr spomínali na „ohnivú guľu“, ktorú nasledoval hustý dym po náraze do zeme. Vo vzduchu zomrelo 109 pasažierov a členov posádky, na zemi štyria ľudia. Concorde dopadol na hotel v mestečku Gonesse pri letisku.

Súd sa stále neskončil

Vyšetrovanie prvej a jedinej nehody sa skončilo s tým, že príčinou bol kus kovu z DC­10. Ako právna kauza stále pokračuje. Súd s piatimi obvinenými vrátane mechanika a manažéra Continentalu sa vo Francúzsku začal vo februári tohto roku, rozsudok sa očakáva na jeho konci. Continental naň išiel s verziou, že lietadlo sa vznietilo ešte pred stretom so súčiastkou.

Nadšencov Concordu napriek tomu plány na nový let nikdy neopustili. Najnovšie pracujú na tom, aby otvoril Olympijské hry 2012 v Londýne. Komerčné lety Concordu sa však zrejme už neobnovia. Nadzvukové lietanie zatiaľ zostáva skôr otázkou minulosti ako budúcnosti.

Hlavné správy

Spoplatnený obsahVeľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

  • 24h
  • 3dni
  • 7dní