Gallup George Horace

Vydané 20. 11. 2001 o 0:00 Autor: BAŠA JAVŮRKOVÁ

FOTO - ARCHÍV



O Gallupovom ústave majú povedomie milióny ľudí. Málokto pritom pozná jeho nositeľa. Američan George Horace Gallup, ktorý prišiel na svet pred sto rokmi - 18. novembra 1901 - vytvoril metódu prieskumu mienky verejnosti, ktorá je dodnes zárukou kvality a spoľahlivosti. Gallup‘s poll - to je značka, ktorá nepriamo hýbe politikou v celom svete. Už viac než polstoročie Gallupove predvolebné prieskumy naisto predpovedajú víťaza volieb. Ústav má dnes pobočky vo viac než dvoch desiatkach najvýznamnejších štátov sveta.

Pamätníci mu pripisujú vlastnosti typické pre amerických pionierov - nezávislý úsudok, sebadôveru, potrebu byť užitočný, agresivitu v podnikaní a optimizmus. George Gallup bol potomkom desiatej generácie Američanov - jeho predkovia osídľovali nový kontinent. On sám si veľmi potrpel na vlastný rodokmeň, podarilo sa mu ho vypátrať až do počiatku 15. storočia, čo nie je na Američana bežné. S touto vrodenou dôkladnosťou sa mohol stať vynikajúcim vedcom. Bavila ho však aj novinárčina, politika a biznis.

Gallup sa narodil v rodine podnikateľa s pozemkami v štáte Iowa. Otec ho nasmeroval na dráhu novinára. Mladík si k žurnalistike pribral aj psychológiu a začal sa zaujímať o metódy zberu informácií od čitateľov - najprv pre reklamnú agentúru D‘Arcy v St. Louis, ktorá skúmala názory čitateľov na tlač.

Prieskumy názorov verejnosti Gallupa pohltili. Jedna legenda tvrdí, že v roku 1925 viedol prieskum, v ktorom mali študenti z mestečka Washington v Iowe určiť najkrajšie dievča campusu. Víťazku Opheliu Millerovú si potom vzal za ženu.

V čase hospodárskej krízy 1929 - 1931 bol Gallup šéfom odboru žurnalistiky na súkromnej Drake University v Des Moines v Iowe. Metóda interviewingu sa stala témou jeho doktorskej práce - a tá zaujala Ramonda Rubicama, spoluzakladateľa svetoznámej reklamnej agentúry Young & Rubicam. Pozval Gallupa do New Yorku, do svojho prvého výskumného centra venovaného reklame.

Gallup preskočil z akademickej kariéry v rodnej Iowe rovnými nohami do veľkého biznisu. Agentúra vypracovala efektívny formát reklamných posolstiev, vyvinula niekoľko v tých časoch nových techník - užívanie komiksu v reklame a telefonické prieskumy názorov a potrieb čitateľov novín a poslucháčov rozhlasu.

V roku 1939 si Gallup za pomoci Rubicama otvoril svoj prvý výskumný inštitút, zameraný ešte na reklamu. V roku 1948 potom vznikla dodnes úspešná agentúra Gallup & Robinson, zameraná na reklamu a prieskum trhu. Gallup však medzičasom prijal inú výzvu.

V roku 1932 viedol svoj prvý predvolebný prieskum - jeho svokra Ola Millerová totiž kandidovala za Demokratickú stranu v jeho rodnej Iowe. Prieskum tvrdil, že zvíťazí - hoci od čias občianskej vojny tu demokrat, a navyše žena, neuspela. A tak sa aj stalo. Gallup teda založil s manažérom Haroldom Andersonom v Princetone vlastný Americký inštitút verejnej mienky. Bola to jedna kancelária s telefónom a písacím strojom. Investoval 250-tisíc dolárov do prieskumu pred voľbami prezidenta USA v roku 1936. Renomovaný Literary Digest tvrdil, že vyhrá Alf Landon. Gallupov prieskum vyšiel v prospech Franklina Roosevelta. Predpovedal správne. To bol prelomový moment, ktorý mu zaistil slávu v celej Amerike.

Literary Digest usporadúval dvadsať rokov rozsiahle prieskumy, v ktorých obosielal milióny Američanov písomnými dotazníkmi. Gallup oslovil pár tisíc ľudí - a nezmýlil sa. Vytypoval si totiž reprezentatívnu vzorku občanov - a vyhlásenie o svojom úspešnom prieskume a chybách Literary Digest potom publikoval v niekoľkých novinách. Pre Literary Digest to bola smrtiaca rana. Roosevelt bol zvolený ešte dva razy - v roku 1940 a 1944. V oboch prípadoch bola odchýlka v Gallupovom prieskume menšia než 3 percentá.

Nebol však neomylný - v roku 1948 chybne predpovedal porážku Harryho Trumana. Pre ústav to bol šok a Gallupov syn George spomína, ako po voľbách 30 denníkov odhlásilo predplatné Gallupových prieskumov. Dnes je zrejmé, že na predvolebné nálady verejnosti vplýva mnoho nepriamych faktorov - napríklad médiá - a že je dôležité získať informácie aj o nerozhodnutých voličoch, o účasti, že prieskumy treba robiť pravidelne a s blížiacim sa volebným dňom čo najčastejšie.

Nezdar z roku 1948 sa už neopakoval. Gallupov ústav predpovedal od roku 1948 víťazstvo dvanástich amerických prezidentov - vždy správne.

Hlavné správy

Spoplatnený obsahNa prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

Spoplatnený obsahSlovenskí džezmeni sú skvelí. Chýba im však originalita

Kritika zaznela na odovzdávaní Cien Esprit za najlepší slovenský džezový album.

  • 24h
  • 3dni
  • 7dní