SME

West Side Story

Mal to byť príbeh Rómea a Júlie 20. storočia. Láska, nenávisť, smrť. Jednoducho dráma. Spolu s hudbou jedine opera. Keď si však sadli Leonard Bernstein, autor predlohy Arthur Laurents a režisér a choreograf Jerome Robbins, dohodli sa, že to ...


Tony a Maria na Broadwayi. FOTO - ARCHÍV

Mal to byť príbeh Rómea a Júlie 20. storočia. Láska, nenávisť, smrť. Jednoducho dráma. Spolu s hudbou jedine opera. Keď si však sadli Leonard Bernstein, autor predlohy Arthur Laurents a režisér a choreograf Jerome Robbins, dohodli sa, že to musí byť iné. West Side Story je muzikál. Je to tak už 45 rokov. Na newyorskej Broadway v divadle Winter Garden mal premiéru 26. septembra 1957.

Nápad dostal Jerome Robbins už tesne po vojne. V hlave mal moderný príbeh Rómea a Júlie. Montekovci mali byť katolíci, Kapuletovci Židia. Katolícky Rómeo sa mal zaľúbiť do židovskej Júlie, a to všetko počas Veľkej noci.

Asi takúto zápletku zatelefonoval začiatkom roku 1949 stále slávnejšiemu Leonardovi Bernsteinovi. Príbeh ho nadchol, ešte viac sa mu zapáčila myšlienka, že to nebude opera.

„Najdôležitejšie je, že by to mal byť muzikál, ktorý rozpovie tragický príbeh v štýle muzikálovej komédie. Mali by sme využiť len muzikálové techniky a nikdy nespadnúť do opernej pasce,“ napísal si Bernstein do svojho denníka. „Môže to uspieť? V našej krajine sa to ešte nepodarilo. Som vzrušený. Ak to bude fungovať - bude to prvý raz.“

Začali pracovať. Veľmi rýchlo sa ukázalo, že to nepôjde tak ľahko. Hlavne Bernstein bol veľmi rozbehaný. Okrem West Side Story ho rozptyľovala hudba pre ďalší muzikál, skladal pre Hollywood a televíziu, dirigoval.

Všetko sa odkladá. „Jerry sa nevzdal. Šesťročný odklad je preňho ako nič a ja som z toho tiež ešte stále vzrušený,“ napísal si Bernstein v lete 1955. Čas však príbeh výrazne zmenil. Desať rokov po holokauste a vojne už príbeh mladej Židovky a katolíka nemohol zaujať.

Laurents a Bernstein sa stretli v Hollywoode a pri bazéne objavili skutočnú West Side Story: proti sebe stoja dva newyorské gangy, jedni sú mladí Portoričania, druhí Američania. Júlia sa preto v muzikáli nevolá Ester alebo Ráchel, ale pod balkónom spieva zaľúbený Tony: Maria, Maria, Maria.

A spieva to ako na ulici. Autori sa totiž hneď na začiatku dohodli, že príbeh o mladých musia hrať mladí. Na scéne preto nie sú žiadne hviezdy. Divákov nemajú prilákať mená, ale dobrý príbeh a ešte lepšia hudba. „Štyridsať detí, ktoré nikdy predtým nespievali, na scéne spieva päťhlasne a znie to božsky,“ píše si pár týždňov pred premiérou Bernstein do denníka. „Myslím, že sme sa rozhodli správne, keď sme neangažovali spevákov: čokoľvek, čo by znelo profesionálnejšie, by znelo skúsenejšie a tým by sme stratili mladosť. Perfektná ukážka, ako sa z nevýhody stane cnosť.“

Nemysleli si to však všetci. Muzikál na Broadwayi - to sú aj peniaze. A bohatí mecenáši i sponzori sa do produkcie pochybného dielka bez záruk nehrnuli. Kríza vrcholí, keď od projektu odstupuje hlavná produkčná Cheryl Crawfordová. Podľa Bernsteinovho životopisca Humphrey Burtona sa Lenny cítil na samovraždu.

Veľmi rýchlo však našli nového dobrodinca. Harolda Princa tak ako mnohých iných presvedčila hudba a texty mladého textára Stephena Sondheima. Práve ten spomína, že počas skúšok držal Robbins gangy od seba. Skúšali zvlášť a spolu neboli ani za oponou. „Myslel som si, že je to prehnané, ale samozrejme, že to bolo perfektné. Bez nepriateľstva, ale predsa len tam bolo cítiť, že každý gang žije svojím životom. Na scéne tak boli dve výrazné osobnosti.“

Ľudia videli West Side Story prvýkrát v auguste 1957 vo Washingtone. Mala obrovský úspech. Publikum sa smialo a potom plakalo. Cestou domov si pohmkávalo chytľavé melódie. Napriek tomu si autori neboli istí, či uspeli. Za úspech totiž považovali len Broadway. Kým sa objavili v New Yorku, čakali ich tri týždne vo Washingtone a dva vo Philadelphii.

Stále pochybovali. Zvládne Broadway kombináciu drámy a komédie? Neohrnie nosom nad príbehom lásky a nenávisti? Nebude chýbať povinný happy end? Obávali sa autori muzikálu.

Podľa reakcií publika narýchlo vymenili niektoré piesne, ubrali slov a pridali trochu viac tanca. Odpoveď dostali už o mesiac neskôr. Broadway bola nadšená. Príbeh Marie a Tonyho, bandy Žralokov a Tryskáčov, zabral. O štyri roky neskôr sa objavila filmová verzia. Mierne upravená hudba, ale stále ten istý príbeh v uliciach New Yorku.

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 173
  2. Každý piaty zomrie 9 016
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 149
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 805
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 786
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SkryťZatvoriť reklamu