SME

Hungaroring

Kto by si na to nepamätal. Ľudia nezačali sporiť na letný pobyt pri Balatone, ale na kvílenie motorov, ktoré ponúkali tisíc koní. Desiateho augusta 1986 sa totiž stalo čosi nepredstaviteľné! Formula 1 prekročila hranice západného sveta. Impresário Formuly

1 Bernie Ecclestone prepožičal za nemalý poplatok päťročné práva na Grand Prix do socialistickej krajiny. Šťastlivcom sa stalo Maďarsko. Ani sám Ecclestone nevedel, že vybral jednu tehlu z Berlínskeho múru. Pre ľudí spoza železnej opony to bolo blahodarné afrodiziakum. Ľudia tam išli, aj keď ich rýchle autá vôbec nezaujímali. Po pätnástich rokoch vzbudzuje bezhraničné nadšenie ľudí úsmev, ale vtedy to bol jeden zo závanov slobody.

Začiatkom osemdesiatych rokov boli v hre o usporiadanie prestížnych pretekov štyri krajiny bývalého východného bloku: Čína, Sovietsky zväz, Juhoslávia a Maďarsko. Ako najlepší sa Ecclestonovi javil návrh Budapešti a v septembri roku 1985 bola podpísaná zmluva na vybudovanie moderného areálu, ktorý bol neskôr za rekordných osem mesiacov naozaj postavený. Okruh dostal názov Hungaroring a maďarské hospodárstvo mohlo počítať s rýchlou návratnosťou vynaložených investícií, lebo svetové tímy platili svoje výdavky v tvrdej západnej mene.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé preteky vypísané na 76 kôl vyhral Brazílčan Nelson Piquet s autom Williams-Honda pred svojím krajanom Ayrtonom Sennom a Britom Nigelom Mansellom. Dlhoočakávané predstavenie formuly 1 v krajine s totalitným režimom však muselo byť pre prekročenie časového limitu dve hodiny predčasne ukončené. Hneď v úvode sa tak potvrdila často kritizovaná slabina 3973 metrov dlhej trati – celková pomalosť a príliš veľký počet technických úsekov. Až do takej miery, že pomalší je v celom seriáli majstrovstiev sveta už len mestský okruh v Monte Carle.

Podobne ako v legendárnom Monaku aj na Hungaroringu rozhoduje vo zvýšenej miere poradie na štartovom rošte a predpokladom úspechu je skôr vodičské umenie pilotov než sila strojov. Vysoký výkon sa uplatní len v cieľovej rovinke, v ktorej monoposty dosahujú rýchlosť až 275 km/h. Ideálnym miestom na predchádzanie zostáva len výjazd z rovinky a taktiež priestor pred spomaľovacou šikanou v závere trate.

SkryťVypnúť reklamu

Okruh vybudovaný na zvlnenej krajinnej panoráme asi 20 kilometrov severovýchodne od Budapešti tvorí trinásť zákrut, z toho osem pravotočivých. Pre svoju kresbu získala trochu ironický názov Mickey Mouse, no stále zostáva rešpektovanou dráhou s licenciou do roku 2006. Pre Hungaroring je typická úzka dráha, pomerne veľké prevýšenie, ako aj tradičné augustové horúčavy. Architektonická koncepcia autodrómu je na pomerne vysokej úrovni a z diváckych miest umožňuje výhľad na prevažnú časť trate.

„Keď vystúpim z auta po Veľkej cene Maďarska, som o tri kilá ľahší a tridsať rokov starší. Ak na trati urobíte jednu chybu, niet pomoci. Môžete sa pripravovať na ďalšiu veľkú cenu,“ znie stručná charakteristika okruhu z úst legendárneho Brazílčana Ayrtona Sennu, ktorý sa stal majstrom Maďarska trikrát. Dvakrát vyhral jeho krajan Nelson Piquet, rovnako ako Jacques Villeneuve, Damon Hill, Michael Schumacher a Mika Häkkinen, raz Nigel Mansell a štatistiku uzatvára Belgičan Thierry Boutsen – jediný víťaz Hungaroringu, ktorý nebol majstrom sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Minulý rok vyhral „maďarské Monte Carlo“ vďaka fenomenálnemu štartu Mika Häkkinen. Z tretej pozície mal raketový odpich a predbehol prvého na štarte Schumachera. „Keď som okolo seba videl prefrčať Häkkinenovo auto, myslel som si, že idem na kolobežke,“ povedal po pretekoch frustrovaný Schumacher.

V tomto roku sa situácia otočila. Häkkinen na svoje majstrovské roky už len nostalgicky spomína a ktovie, či mu o týždeň pomôže aj podpora fínskych hlasiviek, ktoré v Maďarsku znejú vždy silnejšie. Ak Michael Schumacher na Veľkej cene Maďarska vyhrá, stane sa po štvrtýkrát majstrom sveta. Zvyšné štyri preteky už môže brať konkurenciu s nadhľadom. Ak sa tak stane, Schumacher navyše vyrovná rekord Alaina Prosta (51) v počte vyhraných Grand Prix. Hungaroring by si tak onedlho zapísal ďalší medzník vo svojej pätnásťročnej histórii.

SkryťVypnúť reklamu

ĽUDO PETRÁNSKY

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 447
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 783
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 007
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 919
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 605
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 041
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SkryťZatvoriť reklamu