SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
ĽUDIA A UDALOSTI

Messerschmitt Willy

Na splnenie svojich dobyvačných plánov potreboval vodca III. ríše Adolf Hitler ľudí, čo by sa postarali o chod jeho vojnovej mašinérie. Tá stále vyžadovala od nemeckého priemyslu výrobu novších a dokonalejších zbraní. O ich produkciu ...


FOTO – ARCHÍV

Na splnenie svojich dobyvačných plánov potreboval vodca III. ríše Adolf Hitler ľudí, čo by sa postarali o chod jeho vojnovej mašinérie. Tá stále vyžadovala od nemeckého priemyslu výrobu novších a dokonalejších zbraní. O ich produkciu sa staral aj slávny letecký konštruktér a podnikateľ Willy Messerschmitt. Zomrel 15. septembra 1978 – pred 35 rokmi.

Dlho nič nenasvedčovalo tomu, že Messerschmitt bude mať úspech. Jeho prvé konštrukcie sprevádzal neúspech za neúspechom. Pri rôznych haváriách zomrelo množstvo pilotov, čo mu prinieslo viac vplyvných nepriateľov. Dráha Messerschmitta ako konštruktéra sa začala už počas prvej svetovej vojny. Spolupracoval na stavbe vetroňov.

Po vojne sa osamostatnil a ako konštruktér sa veľmi nevyznamenal. V jednom zo svojich výtvorov dokonca sám havaroval a strávil dlhší čas v nemocnici. Aj napriek tomu založil spoločnosť Bayerische Flugzeugwerke. Už v roku 1931 skrachovala. Môže za to údajne Erhard Milch, horlivý nacista a šéf civilného letectva. Nemohol Messerschmittovi odpustiť, že v jednom z lietadiel sa zabil jeho priateľ. Milch sa mal postarať o to, že Messerschmitt nedostával žiadne štátne zákazky. Situácia sa začala meniť v roku 1933 po nástupe Hitlera k moci. Ambiciózny konštruktér obnovil činnosť firmy a získal si ešte mocnejšieho spojenca, ako bol Milch. Stal sa ním jeden z najvplyvnejších nacistov tohto obdobia – Rudolf Hess.

S novým konštrukčným tímom prišli aj prvé úspechy. Najväčším bolo skonštruovanie stíhačky Bf-109. Nemci jej vyrobili viac ako 30-tisíc kusov a celú vojnu dokázala držať krok so spojeneckými lietadlami. Nemci si ju v boji vyskúšali už počas občianskej vojny v Španielsku v legendárnej jednotke Legion Condor. Tam získavali ostruhy aj budúce esá, ktoré ovládli nebo nad Európou v prvých štádiách vojny. Prvýkrát odišli ako porazení až po bitke o Britániu, kde Nemci narazili na rovnako dobre vycvičených Britov a ich spojencov a rovnako dobré lietadlá, ktorými boli britské Spitfiry.

Po počiatočných oslnivých úspechoch sa situácia začala komplikovať aj na východnom fronte. Nemecké lietadlá boli technicky vyspelejšie, ale aj napriek tomu sa začala prejavovať početná prevaha na strane sovietov a tí začali získavať navrch aj vo vzduchu. „Dal som vám do rúk zapaľovače, ale vám ani to nestačí, aby ste zapálili tie drevené škatule,“ kričal rozčúlený Hitler na svojich pilotov. Celkom pravda to nebola. Na messerschmittoch lietal aj najúspešnejší pilot všetkých čias. Erich Hartmann zostrelil počas vojny 352 sovietskych strojov.

Kredit Messerschmitta v očiach Hitlera začal klesať. Môže za to najmä neúspech konštrukcie nového lietadla, od ktorého si armáda veľa sľubovala. Všetko mohol napraviť prevratný úspech, ku ktorému sa postupne prepracúvali Messerschmittovi inžinieri. Na ich rysovacích doskách sa rodil prvý prakticky použiteľný prúdový stroj. Pre svoje ladné tvary dostal meno Lastovička. Jeho hlavnou úlohou malo byť zabrániť zničujúcim náletom spojencov na Nemecko.

Hitler však bol posadnutý odvetnými údermi na Britániu. Messerschmitta sa po ukážke nového lietadla v roku 1943 spýtal, či je schopný prekonštruovať pôvodne stíhaciu „Lastovičku“ na rýchly bombardér. Ten odpovedal, že to nebude problém. Ukázalo sa, že bol. Vývoj sa spomalil o rok a kým sa konštruktéri vrátili k pôvodnej predstave, prevaha spojencov vo vzduchu bola taká veľká, že ani nasadenie na to obdobie supermoderných lietadiel výsledok vojny nemohlo zvrátiť.

Hneď po definitívnej porážke Nemecka spojenci Messerschmitta zatkli, po necelých 3 rokoch ho však pustili na slobodu. Kariéra jeho lietadiel sa neskončila. V mierne upravenej podobe sa začali opäť vyrábať v Československu. To bolo na strane novovzniknutého štátu Izrael, ktorý musel od svojho vzniku bojovať o prežitie s arabskými susedmi. Chýbali mu však zbrane. Okrem iných štátov sme aktívne pomáhali aj my. Už v apríli 1948 dorazili do Izraela prvé upravené československé messerschmitty. Izraelskí piloti si uvedomovali paradox, že za založenie židovského štátu bojujú na kedysi nacistických lietadlách. Na tejto situácii sa bavili, a keď vo vzduchu stretli nepriateľa, v rádiu vykríkli: „Achtung Spitfire!“ Arabi tieto britské lietadlá často používali.

V Egypte našiel uplatnenie aj samotný Messerschmitt. Pre túto krajinu mal zostrojiť nadzvukové lietadlo. Po zmene politických pomerov musel odísť. Šťastie skúšal aj v Španielsku. Nakoniec opäť začal podnikať v Nemecku. Spoločnosť s jeho menom sa podieľala na vzniku lietadiel Tornado. Tie bojovali ešte počas poslednej vojny v Iraku.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 376
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 705
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 311
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 811
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 661
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 392
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 094
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 609
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 329
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 322
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lietadlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles príde najskôr o dva týždne

Zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež