SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
ĽUDIA A UDALOSTI

Messerschmitt Willy

Na splnenie svojich dobyvačných plánov potreboval vodca III. ríše Adolf Hitler ľudí, čo by sa postarali o chod jeho vojnovej mašinérie. Tá stále vyžadovala od nemeckého priemyslu výrobu novších a dokonalejších zbraní. O ich produkciu ...


FOTO – ARCHÍV

Na splnenie svojich dobyvačných plánov potreboval vodca III. ríše Adolf Hitler ľudí, čo by sa postarali o chod jeho vojnovej mašinérie. Tá stále vyžadovala od nemeckého priemyslu výrobu novších a dokonalejších zbraní. O ich produkciu sa staral aj slávny letecký konštruktér a podnikateľ Willy Messerschmitt. Zomrel 15. septembra 1978 – pred 35 rokmi.

Dlho nič nenasvedčovalo tomu, že Messerschmitt bude mať úspech. Jeho prvé konštrukcie sprevádzal neúspech za neúspechom. Pri rôznych haváriách zomrelo množstvo pilotov, čo mu prinieslo viac vplyvných nepriateľov. Dráha Messerschmitta ako konštruktéra sa začala už počas prvej svetovej vojny. Spolupracoval na stavbe vetroňov.

Po vojne sa osamostatnil a ako konštruktér sa veľmi nevyznamenal. V jednom zo svojich výtvorov dokonca sám havaroval a strávil dlhší čas v nemocnici. Aj napriek tomu založil spoločnosť Bayerische Flugzeugwerke. Už v roku 1931 skrachovala. Môže za to údajne Erhard Milch, horlivý nacista a šéf civilného letectva. Nemohol Messerschmittovi odpustiť, že v jednom z lietadiel sa zabil jeho priateľ. Milch sa mal postarať o to, že Messerschmitt nedostával žiadne štátne zákazky. Situácia sa začala meniť v roku 1933 po nástupe Hitlera k moci. Ambiciózny konštruktér obnovil činnosť firmy a získal si ešte mocnejšieho spojenca, ako bol Milch. Stal sa ním jeden z najvplyvnejších nacistov tohto obdobia – Rudolf Hess.

S novým konštrukčným tímom prišli aj prvé úspechy. Najväčším bolo skonštruovanie stíhačky Bf-109. Nemci jej vyrobili viac ako 30-tisíc kusov a celú vojnu dokázala držať krok so spojeneckými lietadlami. Nemci si ju v boji vyskúšali už počas občianskej vojny v Španielsku v legendárnej jednotke Legion Condor. Tam získavali ostruhy aj budúce esá, ktoré ovládli nebo nad Európou v prvých štádiách vojny. Prvýkrát odišli ako porazení až po bitke o Britániu, kde Nemci narazili na rovnako dobre vycvičených Britov a ich spojencov a rovnako dobré lietadlá, ktorými boli britské Spitfiry.

Po počiatočných oslnivých úspechoch sa situácia začala komplikovať aj na východnom fronte. Nemecké lietadlá boli technicky vyspelejšie, ale aj napriek tomu sa začala prejavovať početná prevaha na strane sovietov a tí začali získavať navrch aj vo vzduchu. „Dal som vám do rúk zapaľovače, ale vám ani to nestačí, aby ste zapálili tie drevené škatule,“ kričal rozčúlený Hitler na svojich pilotov. Celkom pravda to nebola. Na messerschmittoch lietal aj najúspešnejší pilot všetkých čias. Erich Hartmann zostrelil počas vojny 352 sovietskych strojov.

Kredit Messerschmitta v očiach Hitlera začal klesať. Môže za to najmä neúspech konštrukcie nového lietadla, od ktorého si armáda veľa sľubovala. Všetko mohol napraviť prevratný úspech, ku ktorému sa postupne prepracúvali Messerschmittovi inžinieri. Na ich rysovacích doskách sa rodil prvý prakticky použiteľný prúdový stroj. Pre svoje ladné tvary dostal meno Lastovička. Jeho hlavnou úlohou malo byť zabrániť zničujúcim náletom spojencov na Nemecko.

Hitler však bol posadnutý odvetnými údermi na Britániu. Messerschmitta sa po ukážke nového lietadla v roku 1943 spýtal, či je schopný prekonštruovať pôvodne stíhaciu „Lastovičku“ na rýchly bombardér. Ten odpovedal, že to nebude problém. Ukázalo sa, že bol. Vývoj sa spomalil o rok a kým sa konštruktéri vrátili k pôvodnej predstave, prevaha spojencov vo vzduchu bola taká veľká, že ani nasadenie na to obdobie supermoderných lietadiel výsledok vojny nemohlo zvrátiť.

Hneď po definitívnej porážke Nemecka spojenci Messerschmitta zatkli, po necelých 3 rokoch ho však pustili na slobodu. Kariéra jeho lietadiel sa neskončila. V mierne upravenej podobe sa začali opäť vyrábať v Československu. To bolo na strane novovzniknutého štátu Izrael, ktorý musel od svojho vzniku bojovať o prežitie s arabskými susedmi. Chýbali mu však zbrane. Okrem iných štátov sme aktívne pomáhali aj my. Už v apríli 1948 dorazili do Izraela prvé upravené československé messerschmitty. Izraelskí piloti si uvedomovali paradox, že za založenie židovského štátu bojujú na kedysi nacistických lietadlách. Na tejto situácii sa bavili, a keď vo vzduchu stretli nepriateľa, v rádiu vykríkli: „Achtung Spitfire!“ Arabi tieto britské lietadlá často používali.

V Egypte našiel uplatnenie aj samotný Messerschmitt. Pre túto krajinu mal zostrojiť nadzvukové lietadlo. Po zmene politických pomerov musel odísť. Šťastie skúšal aj v Španielsku. Nakoniec opäť začal podnikať v Nemecku. Spoločnosť s jeho menom sa podieľala na vzniku lietadiel Tornado. Tie bojovali ešte počas poslednej vojny v Iraku.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  4. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  5. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  5. QSI International School of Bratislava
  6. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  7. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 790
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 923
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 160
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 644
  5. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 419
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 758
  7. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 383
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 302
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 173
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 164
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Český prezident Miloš Zeman.

Prezidentská kancelária robí kroky, s ktorými by Zeman nemusel súhlasiť.


4 h
Pôvodná vizualizácia projektu Za stanicou.

Avoris sa stal spolumajiteľom pozemkov pod projektom Za stanicou.


23 h
Rozhovory ZKH: Štefan Hamran.

Štefan Hamran prevzal vedenie polície po Kovaříkovi, ktorý bol v úrade len rok.


a 1 ďalší 6 h

Neprehliadnite tiež

Skryť Zatvoriť reklamu