SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Pásová výroba

Pre Henryho Forda znamenala pásová výroba splnenie jeho dávneho sna: ponúknuť na trh automobil, ktorý by si mohol dovoliť každý. Pre svet bola pásová výroba jedným z hlavných míľnikov v rozvoji masového priemyslu. Automobilka Ford spustila ...


FOTO –ČTK

Pre Henryho Forda znamenala pásová výroba splnenie jeho dávneho sna: ponúknuť na trh automobil, ktorý by si mohol dovoliť každý. Pre svet bola pásová výroba jedným z hlavných míľnikov v rozvoji masového priemyslu. Automobilka Ford spustila prvú pásovú výrobu pred 90 rokmi - 7. októbra 1913.

Na počiatku 20. storočia sa automobily montovali ručne, kus po kuse. To, samozrejme, do veľkej miery zapríčiňovalo ich vysokú cenu, ktorá bránila rozšíreniu automobilizmu do sveta a medzi všetky spoločenské vrstvy.

Keď v roku 1908 predstavil Henry Ford svetu svoje nové vozidlo model T, nazval ho automobilom pre každého. Model T bol príkladom strohého, jednoduchého dizajnu, všetky jeho súčasti boli pevne dané, voliteľná nebola dokonca ani farba. Napriek tomu sa vyrábal až do roku 1927, a to v nezmenenej podobe. Jeho uvádzacia cena bola 850 dolárov. Výroba jedného kusa modelu T trvala na tie časy rekordných 12 a pol hodiny, ale už onedlho to trvalo sotva polovicu. Keď totiž Fordova automobilka prvýkrát spustila výrobu na posuvnom montážnom páse, Ford dosiahol svoj sen. Model T sa zakrátko vyrábal už za šesť hodín, pričom sa predával za menej než 300 dolárov.

Vďaka tomu mohol Ford dokonca zvýšiť platy svojim zamestnancom. V tých časoch išlo o priam prevratnú záležitosť, keď si robotníci z automobilky mohli sami dovoliť kúpiť produkt, ktorý vytvárali.

Posuvný pás bol jedným z „objavov“, ktoré Forda zapísali do moderných dejín. Nebol to však jeho vynález - automobilového kráľa inšpiroval podobný systém využívaný v tom čase v baliarňach mäsa v Chicagu či Cincinnati. Systém posuvného pásu tu predstavovali vozíky s mäsom pripútané na pohyblivých reťaziach.

Ani tu však nebola myšlienka „hýbajúcej sa“ práce objavená. Prvou masovou výrobou v tejto forme sa podľa všetkého zaoberali už starovekí remeselníci v Egypte okolo roku 1435 pred n. l. najmä pri výrobe bojových vozov. Ďalším príkladom zo staroveku je Čína, kde sa podobným spôsobom zostrojovali luky od 2. storočia pred n. l. Zaujímavý je aj variant pásovej výroby, v ktorej je pohyblivým elementom voda. Takto svoje vodné kanály v 15. storočí využívali konštruktéri lodí v benátskom prístavisku Arsenal, kde dnes sídli lodné múzeum. Podľa tradícií boli tunajší majstri schopní skonštruovať klasickú benátsku obchodnú loď za jedinú hodinu.

Prvým skutočným počiatkom modernej masovej výroby, ktorá neskôr viedla k Fordovmu pásu, bol takzvaný americký systém manufaktúry, ktorý vynašiel roku 1799 Eli Whitney, keď podľa neho začal pre americkú armádu vyrábať muškety.

Základom pre tento systém, a teda aj pre posuvný pás bola výroba kompatibilných súčiastok, ktoré sedeli na každý kus výrobku. Tým sa výrazne zredukovala náročnosť samotnej práce, vďaka čomu ju mohli začať vykonávať aj menej zruční a nevyučení mechanici, ktorí, samozrejme, stáli spoločnosť menej peňazí.

Ďalším príkladom by mohla byť manufaktúrna výroba bicyklov okolo roku 1800, no tá v tom čase prekvapivo produkovala omnoho drahšie bicykle než tradičná ručná.

Pásová výroba sa používa dodnes nielen v oblasti výroby automobilov. I keď čas overil, že je tou najrýchlejšou, najlacnejšou, a teda nejefektívnejšou, jednoznačne patrí medzi najstresujúcejšie pracoviská sveta. K nepretržitému hluku, rušivým vibráciám a prirodzenému strachu pri manipulácii s nebezpečnými strojmi či extrémne ťažkými predmetmi sa iste pridáva aj pocit absolútnej anonymity a nahraditeľnosti.

Vynález posuvného pásu možno znamenal počiatok cesty, na ktorej konci bude ľudský faktor skutočne nahraditeľný.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 241
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 535
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 456
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 15 701
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 117
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 782
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 384
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 286
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 134
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 985
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Ford

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič na stredajšej tlačovej konferencii.

Otázny je semafor aj školy.

2 h

Pretestovali takmer tri milióny ľudí.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

4 h
Nemecko chce zastaviť lety, Belgicko a Fínsko sa už zatvorili.

Európske štáty obmedzujú cestovanie.

5 h

Neprehliadnite tiež