SME
Utorok, 7. júl, 2020 | Meniny má OliverKrížovkyKrížovky

Nešťastie v tuneli pod Mont Blancom

Jedenásť a pol kilometra dlhý cestný tunel pod najvyššou európskou horou Mont Blanc spájajúci francúzske mesto Chamonix a talianske mesto Aosta dlho považovali za najbezpečnejší priechod Álp. Umožnil celoročnú prevádzku vozidiel cez horský masív. Prvé ..

Jedenásť a pol kilometra dlhý cestný tunel pod najvyššou európskou horou Mont Blanc spájajúci francúzske mesto Chamonix a talianske mesto Aosta dlho považovali za najbezpečnejší priechod Álp. Umožnil celoročnú prevádzku vozidiel cez horský masív. Prvé autá ním prešli v júni 1965. Komunikáciou, na ktorej boli zriadené každých sto metrov telefóny, každých tristo metrov odstavné miesto a každých šesťsto metrov núdzové priestory s čerstvým vzduchom, denne prešlo cez 4000 áut.

Po štvrťstoročí prevádzky mal tunel na svojom konte iba 87 nehôd a dvoch mŕtvych. Potom však prišiel však osudný 24. marec 1999 a všetko bolo inak.

Stavba označovaná za symbol Európy bez hraničných bariér pred piatimi rokmi vydesila svet ničivým požiarom s tragickými následkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Asi v polovici tunela začal krátko pred jedenástou horieť belgický kamión značky Volvo, ktorý viezol 12 ton múky a osem ton margarínu. Vodič, ktorý išiel z Francúzska, zabrzdil a rýchlo opustil ťažké vozidlo. Zastavili sa aj ďalšie nákladné i osobné automobily. Ťah vzduchu v tuneli spôsobil, že sa oheň preniesol na ďalšie vozidlá.

Požiar zasiahol dve záchranné vozidlá, 24 nákladných a deväť osobných áut a motocykel. Natlačiť tony kovu a paliva s vysokou výhrevnosťou do veľkej kamennej trúby nie je v princípe nič iné než vysoká pec. Presne to sa nanešťastie stalo pod Mont Blancom.

Medzi prepravovanými produktmi boli prevažne pneumatiky, papier, živica a suroviny pre kozmetický a chemický priemysel. Teplota v ústí tunela vyletela na 300 stupňov Celzia a v ohnisku takmer na tisíc stupňov, čo znemožnilo akýkoľvek zásah. Ľudia v tuneli zostali uväznení a nemali kade utiecť. Záchranári boli bezmocní, pretože žiadne zariadenie na svete neumožňuje vstúpiť do zapálenej vysokej pece. Až po štyroch dňoch sa francúzskym požiarnikom podarilo tunel schladiť. Potom nastala pochmúrna identifikácia štyroch desiatok obetí (uvádza sa 39 i 41 ľudí), v mnohých prípadoch spálených na uhoľ. Podľa francúzskej tlače sa na identifikáciu niektorých obetí musela použiť analýza DNA alebo zubov.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzápätí vypukla diskusia o bezpečnostných opatreniach v pomerne úzkom tuneli (šírka 8,6 metra) a príčinách silnej ničivosti požiaru. Konečná francúzsko-talianska správa z júla 1999 kritizovala nedostatočnú koordináciu francúzskej a talianskej strany. Osudnou chybou údajne bolo, že ventilačný systém na talianskej strane tunela pod Mont Blancom bol nastavený tak, aby hnal vzduch do vnútra, a nie na odsávanie, čo pomohlo rozdúchať vražedný požiar.

Za ďalšiu nepriaznivú okolnosť sa považuje skutočnosť, že červená na všetkých semaforoch v tuneli naskočila až za deväť minút po vzniku požiaru, takže po celý ten čas vodiči, ktorí už boli v tuneli, stále smerovali k miestu nešťastia.

V júni 2001 francúzsku spoločnosť ATMB spravujúcu tunel obvinili z neúmyselného zabitia, keď oficiálne priznala, že v čase tragédie zaostávala s investíciami do skvalitnenia bezpečnosti tunela. Súbežne s rekonštrukčnými prácami sa rozhoreli spory medzi ministerstvami, miestnymi obyvateľmi a skupinami ochrancov prírody, či by po opätovnom otvorení tunela ním mali naďalej prechádzať aj nákladné automobily.

Skryť Vypnúť reklamu

Tri roky po požiari bol tunel znovu otvorený pre dopravu. Najprv pre osobnú a potom napriek protestom obyvateľov a ekologických aktivistov aj pre nákladné autá.

Jeho rekonštrukcia a modernizácia stála 350 miliónov eur . Tie boli investované do výstavby únikových východov a do vylepšenia evakuačného, poplašného a signalizačného systému.

Súdne zdroje vo francúzskom Grenobli vlani na jeseň oznámili, že v súvislosti s požiarom bolo z neúmyselného zabitia obvinených 14 fyzických i právnických osôb. Je medzi nimi i belgický vodič kamiónu, ktorý v tuneli začal horieť, francúzske a talianske firmy, ktoré tunel prevádzkujú, i automobilka Volvo, pretože požiare údajne postihli i niektoré ďalšie kamióny toho isté typu.

Tragická udalosť z marca 1999 nebola v posledných rokoch jediným prípadom, keď sa tunel premenil na smrtonosnú pascu. V novembri 2000 zahynulo pri požiari pozemnej lanovej dráhy v rakúskom lyžiarskom stredisku Kaprun celkom 155 ľudí, v októbri 2001 v Gotthardskom tuneli vo Švajčiarsku zomrelo po zrážke dvoch kamiónov a následnom požiari 11 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  4. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  7. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  8. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  9. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  10. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  1. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  2. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  3. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  4. Nechceli ich pustiť na pozemok
  5. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  6. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  7. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  8. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  9. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  10. Štart sezóny F1 je za dverami
  1. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 26 718
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 26 406
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 21 120
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 16 602
  5. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 16 092
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 363
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 596
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 986
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 739
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 917
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Slovenské tunely
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Kollára budú odvolávať, návrh podal on sám

Sme rodina avizuje, že v prípade odvolania Kollára odíde z vlády.

Predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina).
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kollár chce, aby parlament legitimizoval plagiátorstvo

Koná ako najhoršia politická sorta.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
PÍŠE PATRIK MÁJOVSKÝ

Manipulátor, plagiátor a kardiológ

Kollár si odkopíroval aj reči o rodine a srdci.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár počas brífingu ohľadom svojej diplomovej práce.

Koronavírus: Ochorením Covid-19 údajne trpí aj Bolsonaro (minúta po minúte)

V pondelok otestovali na Slovensku 873 vzoriek, dve s pozitívnym výsledkom.

Brazílsky prezident Jair Bolsonaro od začiatku ochorenie Covid-19 zľahčoval.

Neprehliadnite tiež