SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Mlieko vo fľaši

V dnešných obchodoch vám ponúknu rôzne druhy mlieka: polotučné, odstredené, odtučnené, sójové, s rôznymi príchuťami či dokonca sušené. Výber mlieka odráža vaše stravovacie návyky, vašu momentálnu váhu, či to, aký vplyv má na vás reklama.


FOTO - ARCHÍV



Nikto vám však mlieko nepredáva vo fľašiach, ktoré sú nielen praktické a zachovávajú chuť, ale aj pekné, estetické a originálne. Dnešné fľaše na mlieko sú nudné, lacné a často dokonca z plastu. Sú síce stále príjemnejšie ako vrecká či škatule, ale ani zďaleka nepripomínajú fľaše na mlieko z konca 19. storočia. Nevie sa presne, kto fľašu na mlieko vymyslel, hoci autorstvo sa najčastejšie priznáva Harveymu Thatcherovi. Vie sa však, kedy prvýkrát mlieko vo fľaši predali. S pýchou o tom informovali americké Farmárske noviny. Bolo to presne pred 125 rokmi.

Do vynálezu fľaše na mlieko sa mlieko prevážalo v obrovských kanviciach. Ľudia prišli na trh, odliali si, koľko potrebovali do vedier s pokrievkou a odniesli domov. Veľké hrnce a vedrá však nemohli dávať do vtedajších primitívnych chladničiek - teda nádob s ľadom a mlieko sa stále kazilo.

Prvá patentovaná fľaša na mlieko pochádza pravdepodobne z roku 1878 a vyrobili ju v továrni bratov Warrenovcov. Za otca fľaše na mlieko sa však považuje doktor Thatcher napriek tomu, že "svoju" fľašu patentoval o niekoľko rokov neskôr.

Práve on začal s výrobou fliaš, ktoré neboli hladké, ale mali drobnú reliéfnu výzdobu. Na skle sa objavili motívy zvieraťa - najčastejšie, samozrejme, kravy. Často však na nich boli aj domy, krajinky, ľudské postavičky či vlastenecké symboly.

Na rozdiel od Warrenovcov mal Newyorčan Thatcher zrejme lepšieho obchodného ducha a svoj prevratný výrobok, ktorý nazval Thatcherov chránič mlieka, vedel dobre spropagovať. Zachovali sa jeho reklamné texty s obrázkových magazínov: "Iba chránič mlieka poskytne zákazníkovi absolútne čisté mlieko, ktoré si niekoľko dní zachová sladkú chuť a je vždy po ruke. Pretože je mlieko zatvorené, nič nepokazí jeho prirodzenú vôňu aj keď bude v ,chladničke'."

Thatcher dlho určoval trend fliaš na mlieko. Vymyslel napríklad na dlhé roky jediný uzáver: drevenú zátku s "čiapočkou" zo silného voskovaného papiera. Experimentoval aj s farebnými fľašami. Mlieko predával v modrých aj zelených fľašiach, ale ľudia ich odmietali a žiadali klasické priehľadné.

Ako jeden z prvých tiež začal s mechanizovaným plnením fliaš. V roku 1904 sa mu podarilo získať licenciu na používanie Owennovho automatického stroja na plnenie fliaš. Zavedenie mechanizácie síce zvyšovalo výrobu a zisky, ale prispelo k tomu, že fľaše na mlieko začali byť čoraz viac štandardizované. Vytratili sa drobné ozdôbky, originálne uzávery.

Rozhodujúci úder fľašiam s reliéfom zasadil v roku 1930 vynález masovej výroby papierových farebných etikiet. Mliekarne namiesto vymýšľania ornamentov naskočili na vlnu lacných etikiet, ktoré sa tlačili na tisíce a rýchlo nalepovali na fľaše. Tieto fľaše už nemajú pre zberateľov tú správnu "atmosféru" a bez ich záujmu sa ešte povaľujú na staručkých amerických farmách. Za to na ich predchodkyniach si niektorí obchodníci so starožitnosťami postavili drahé vily a kúpili rýchle autá.

Súmrak sklenených fliaš na mlieko sa začal po druhej svetovej vojne. Nastala doba plastov a lacných, aj keď prírodu zaťažujúcich obalov. Mlieko sa začalo predávať v škatuliach a vrecúškach. Nahrávalo tomu, že sklo výrazne zdraželo. Mliekarne, ktoré naďalej mlieko "balili" do skla, zväčša nevydržali konkurenčný tlak a skrachovali alebo prešli na plasty a tetrapaky.

V posledných rokoch však majú sklenené fľaše opäť šancu sa vrátiť. Mnoho ľudí považuje za moderné byť "ekologickí" a sklenené fľaše si žiadajú: aj za vyššiu cenu a otravu s umývaním fliaš a nosením ich do zberne.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  6. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 785
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 500
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 562
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 272
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 051
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 384
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 930
  8. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 739
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 586
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 295