SME

Taglioniová Maria

Keď Filippo Taglioni, baletný majster poletujúci medzi Štokholmom, Casselom, Viedňou a Varšavou, prvýkrát pozrel 23. apríla 1804 na svoje čerstvo narodené dieťa, bolo mu jasné, že o profesii nemluvňaťa je rozhodnuté.

Mária sa mala stať baletkou bez ohľadu na dispozície, nálady či vlastné plány. Aj sa stala, a to priamo pod otcovým dohľadom. Filippo ju trénoval bez milosti a oveľa tvrdšie ako hociktorého zo svojich žiakov. O to tvrdšie, že jej vzhľad nezapadal do modernej predstavy 19. storočia o "peknom dievčati". Na to, aby sa zo smrteľníčky stala bytosť na pomedzí labute a víly, technické tréningy nestačili. Pomerne skoro sa ukázalo, že Maria Taglioniová má okrem ambiciózneho otecka aj svoje vlastné schopnosti a k tomu dar prirodzenej grácie. Zajtra uplynie od narodenia priekopníčky tanca na špičkách 200 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Maria Taglioniová nebola veľkou herečkou. Jej otec teda stavil na fakt, že má silné nohy a vzdušné držanie tela. Staval pre ňu kompozície plné arabesiek, piruet a skokov. Diváci ju videli prvý raz v júni 1822 vo Viedni v choreografii, ktorú jej otec vytvoril na telo. Nasledovalo nemecké turné a v roku 1827 euforické dobytie Paríža.

V roku 1832 sa vydala za vikomta Gilberta de Voisins, porodila mu dve deti a s vervou sa pustila do finančných špekulácií. V roku 1847 tancovala na javisku poslednýkrát. Mala 43 rokov. V tom čase sa jej obchodnícke experimenty už plne prejavovali na rodinnom rozpočte.

Húževnatá hviezda, s ktorou odišla zlatá éra baletu z operných divadiel Európy, sa po štyridsiatke živila v Londýne ako učiteľka držania tela a vystupovania. Uplatnila sa najmä medzi advokátmi.

SkryťVypnúť reklamu

Na staré kolená ju to tiahlo na juh. Umrela ticho v roku 1884 v malom byte v Marseilles a ani nevedela, že jej tanec sa ešte o storočia zachová v poviedkach očarených divákov jej zlatej éry, spisovateľov Balzaca aj Thackerayho. "Mladí muži nasledujúcich vekov nikdy neuvidia takú gráciu, ako bol tanec Marie Taglione v La Sylphide," odkazuje Thackeray.

Taglioniová sa stala ikonou romantickej éry tanca, lebo jej skoky a vysoké polohy dokázali obalamutiť diváka, až uveril, že gravitácia je len neškodný žart. Ľahšia než vzduch, oslobodená od tiaže a kostí, so vzduchom medzi stavcami a hlavne netelesná a priesvitná žena, ľahostajná voči vojnám a sociálnym zvratom Európy 19. storočia - to všetko sa spojilo do romantického symbolu, ktorý sa pre jej mnohé nasledovníčky stal terorom. Podobať sa Taglioniovej často znamenalo zlomiť prirodzený rytmus svojho tela, ponoriť sa do anorexie a zabudnúť na budúcnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Jedného dňa si Taglioniová vypchala tanečné topánky a postavila sa na špičky. Idol netelesnej ženy bez váhy tak bol dokonaný a prežil až dodnes. Všeobecne sa pripisuje prvenstvo tanca na špičkách práve jej. Podľa niektorých historikov ju vo vynáleze špičiek o pár rokov predbehli ruskí taneční majstri.

Taglionovej súčastníkom bol aj Carlo Blasis, ktorý presadil baletnú techniku postavenú na vytočených nohách, čo tanečníkom dodalo nové možnosti pohybu.

Balet, donedávna uznávaný za najvyšší druh európskeho tanečného umenia, je potomkom renesančných tancov a maškarád, vkladaných medzi jednotlivé chody hostiny. V prvých baletoch vystupovali urodzení amatéri, až neskôr sa presťahoval z hodovacích sál a bálov na javisko a zábavychtivých aristokratov nahradili profesionáli.

SkryťVypnúť reklamu

Rozvoj kodifikovanej techniky klasického tanca dosiahol vrchol práve v romantickej ére v podobe éterickej bytosti v nariasenej priesvitnej sukni a na špičkách. To je obraz Márie Taglioniovej v plnej paráde. Primabaleríny 19. storočia sa tešili zbožňovaniu porovnateľnému s popularitou športových hviezd dneška.

V čase, keď zostarnutá balerína Maria už učila advokátov sedieť s rovným chrbtom a unikala uličkami Londýna pred veriteľmi, bol balet ako vážené umenie jej zlatej éry mŕtvy. V Európe degeneroval na pompéznu a prázdnu šou, ambiciózni tanečníci sa húfne sťahovali za svojimi majstrami do Dánska a Ruska.

Nasledujúce desaťročia vtočili chodidlá tanečníkov, poohýbali telá, pritiahli tanec naspäť na zem. Nepozemský štýl Márie Taglioniovej, dievčiny so silnými nohami, odišiel spolu s 19. storočím.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Zuzana V. Očenášová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Historická revue

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 759
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 7 837
  3. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 7 213
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 375
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 4 936
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 753
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 543
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 424
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ukrajinské ikony národnej dôstojnosti: Taras Ševčenko, Lesia Ukrajinka a Ivan Franko.


Vira Berkovets a 1 ďalší

Tiso udelil výnimky len tým Židom, ktorí boli pre štát finančne zaujímaví.


a 2 ďalší 1

27. januára 1945 bol oslobodený koncentračný tábor v Osvienčime.


Katarína Mešková Hradská a 1 ďalší 6

Najhoršie zločiny sa páchali v mene civilizácie, pokroku a humanity.


a 2 ďalší 2
SkryťZatvoriť reklamu