SME

Radar

V mníchovskom Nemeckom múzeu sa nachádzajú vari tie najzaujímavejšie technické pamiatky Európy. V oddelení venovanom vývoju rádiotelegrafie a radarovej techniky sú uložené aj patentové dokumenty prístroja určeného na zisťovanie vzdialených ...


FOTO - ARCHÍV



V mníchovskom Nemeckom múzeu sa nachádzajú vari tie najzaujímavejšie technické pamiatky Európy. V oddelení venovanom vývoju rádiotelegrafie a radarovej techniky sú uložené aj patentové dokumenty prístroja určeného na zisťovanie vzdialených kovových predmetov pomocou elektrických vĺn - teda zariadenia, ktoré dnes poznáme pod názvom radar. Ich držiteľom bol významný nemecký technik a vynálezca Christian Hülsmeyer. Osvedčenie číslo 165546 mu nemecký cisársky patentový úrad v Mníchove vystavil 27. apríla 1904 - pred sto rokmi.

Význam Hülsmeyerovho objavu docenili vedci a hlavne vojaci až o 30 rokov neskôr. Úplne prvý to pochopil holandský denník De Telegraaf. Hneď po úspešnom predvedení zariadenia v rotterdamskom prístave napísal: "Keďže kovy umiestnené pod i nad vodou odrážajú elektrické lúče na ne namierené, bude mať tento vynález veľkú budúcnosť najmä vo vojnových časoch."

Nemecké námorníctvo však o Hülsmeyerov vynález neprejavilo záujem. Prvú svetovú vojnu prehralo na celej čiare. Nebolo to prvý a ani posledný raz, čo tak nemeckí pohlavári doplatili na svoju slabú technickú predstavivosť a rezignovali na vývoj prelomových vojenských zariadení.

Christian Hülsmeyer bol vynálezcom od narodenia. Jeho objav storočia je toho napokon dôkazom. Radar vynašiel v 22 rokoch.

Narodil sa v roku 1881. Počas štúdia na učiteľskom seminári v Brémach sa zamiloval do experimentovania v miestnom fyzikálnom laboratóriu. Pri práci na pokusoch s odrazmi elektromagnetického vlnenia prišiel na nápad zisťovať prítomnosť vzdialených predmetov pomocou vĺn namierených vysielačom na kovové plochy, napríklad lode. Posadnutý touto myšlienkou opustil seminár a proti vôli svojich rodičov nastúpil do učenia u firmy Siemens-Schuckert.

V roku 1902 odišiel do Düsseldorfu s cieľom venovať sa svojim pokusom. Experimenty, ktoré uskutočnil na okolo plávajúcich lodiach, boli sľubné. Hülsmeyerovi sa preto v priebehu krátkeho času podarilo získať sponzora, s pomocou ktorého založil vlastnú spoločnosť Hülsmeyer a Mannheim pre vývoj "telemobilskopov".

Dosah prvého telemobilskopu bol síce iba okolo troch kilometrov, ale jeho funkčnosť a využiteľnosť v lodnej doprave bola aj z dnešného pohľadu veľmi sľubná.

Prístup nemeckého námorníctva však Hülsmeyera veľmi sklamal a od ďalšieho vývoja vynálezu ustúpil. V Düsseldorfe sa začal venovať konštrukcii kotlov.

Svetovú slávu mu ukradol o 30 rokov neskôr Angličan Robert Watson-Watt - a to vďaka prezieravosti a štedrej podpore britskej vlády. Jeho zariadenie z roku 1935 na zisťovanie vzdialených kovových predmetov vošlo do dejín pod odborným názvom "radio Detection and Ranging", v skratke Radar. Podobné zariadenie vyskúšal v tom istom čase aj Nemec Rudolf Kühnhold.

Christian Hülsmeyer sa ocenenia svojho vynálezu predsa len dočkal - i keď až po 50 rokoch. Nemeckí povojnoví politici Ludwig Erhard a Konrad Adenauer ho označili za otca radarovej techniky. Hülsmeyer je dnes v Nemecku, ale i na celom svete považovaný za historicky prvého vynálezcu radaru - zariadenia, ktoré výrazne prispelo k rozvoju leteckej či lodnej dopravy.

Najväčší rozmach zaznamenal vývoj radaru počas druhej svetovej vojny. Nemcom i Britom sa začiatkom 40. rokov podarilo vyvinúť viacero verzií: či už ako pozemný varovný systém pre prípad leteckého útoku, alebo ako palubný lietadlový prístroj na zameriavanie pozemného alebo vzdušného cieľa a ako lodný radar určený na vyhľadávanie nepriateľských lodí či lietadiel.

Po vojne pribudli k jestvujúcim zariadeniam radary na navádzanie raketových zbraní. Najväčšie využitie zaznamenal radar v civilnej doprave. Okrem toho sa radary používajú aj v meteorológii alebo poľnohospodárstve - či už ako pozemné, alebo satelitné zariadenia.

Autor: Jaroslav Rozsíval

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 147
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 246
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 050
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 825
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 794
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SkryťZatvoriť reklamu