SME
Sobota, 24. august, 2019 | Meniny má Bartolomej

Tunel pod Lamanšským prielivom

Prvý podmorský tunel pod Lamanšským prielivom spájajúci Britániu s Francúzskom nazývajú výkladnou skriňou inžinierskeho pokroku aj finančnou katastrofou storočia. Ambiciózne ciele, smelo vyhlasované inžiniermi koncom 80. rokov, sa nikdy nenaplnili. Eurotu

nel zíva prázdnotou. Pôvodné predpoklady pritom počítali až s 16 miliónmi železničných pasažierov ročne. V skutočnosti je to ledva šesť miliónov. Ani prepravcovia tovaru si podmorskú cestu neobľúbili - 1,7 milióna ton prepraveného tovaru v roku 2003 má ďaleko k pôvodným odhadom, ktoré počítali so siedmimi miliónmi ton ročne. Od slávnostného otvorenia stavby dnes uplynie desať rokov - a budúcnosť technologického gigantu je čoraz neistejšia.

Myšlienka podmorského spojenia medzi Francúzskom a Britániou siaha ďaleko pred 20. storočie. V roku 1802 francúzsky inžinier Albert Mathieu navrhol Napoleonovi Bonaparte spojiť Francúzsko s Britániou pomocou obrieho podmorského potrubia, v ktorom by jazdili kočiare. Spustila sa záplava projektov na "suché" spojenie starého kontinentu s Britániou. Všetky stroskotali na technických problémoch a strachu Britov zo straty svojej ostrovnej nezávislosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hĺbenie podmorského tunela sa prvýkrát začalo v roku 1881. Stavbu však zastavili po vyhĺbení necelých dvoch kilometrov. Britská tlač totiž rozpútala kampaň o "nebezpečenstve invázie cez tunel".

Pri vzniku posledného projektu stála zmluva medzi Britániou a Francúzskom z roku 1964 o stavbe podmorského tunela medzi oboma štátmi. V januári 1986 zvíťazil projekt železničného prechodu Eurotunnel. V novembri 1987 pustila do obehu firma Eurotunnel akcie. V Londýne stáli 350 pencí, v Paríži 35 frankov.

V decembri 1990 si v čerstvo vyhĺbenej štôlni potriasol britský robotník Graham Fagg ruku so svojím francúzskym kolegom Philippom Cozettom. Slávnostné dokončenie tunel slávil až vo februári 1994 - s takmer ročným oneskorením a s výrazným prekročením nákladov na krku. Náklady na stavbu tunela v tom roku dosiahli deväť miliárd libier.

Slávnostná nálada však zatienila obavy finančníkov a snímky francúzskeho prezidenta Francoisa Mitterranda a britskej kráľovnej Alžbety II. pri otváraní tunela obleteli svet.

V máji 1994 začali tunelom jazdiť nákladné vlaky a v novembri aj vysokorýchlostné osobné vlaky Eurostar. O mesiac neskôr sa rozbehli špeciálne vlaky Shuttle na prepravu osobných a nákladných áut. V júni 1995 začali podmorským spojením medzi Calais a Doverom prevážať i autobusy.

Plná prevádzka vydržala necelý rok - v novembri 1996 vypukol v jednom z dvoch dopravných tunelov požiar a eurotunel dočasne uzavreli.

Podmorská spojnica medzi Francúzskom a Britániou skrátila cestu z Britských ostrovov na európsku pevninu zo 75 na 35 minút. Stavba má tri obrie 50-kilometrové tunely. Dva z nich - určené na železničnú prepravu - majú priemer 7,6 metra, tretí, takzvaný služobný tunel, meria 4,8 metra. Tunely v hĺbke 40 metrov pod morskou hladinou sú obložené vyše 750-tisíc betónovými dielcami.

Tunel v Lamanšskom kanáli vlastní a riadi britsko-francúzska spoločnosť Eurotunnel. Tá sa ocitla vo veľkých finančných problémoch. V roku 2003 síce na prevádzke tunela zarobila 170 miliónov libier, ale to je asi o pätinu menej než rok predtým. Zisky však ani zďaleka nestačia splácať dlh, ktorý vznikol z megalomanského diela. Spoločnosť Eurotunnel celkove dlhuje vyše šesť miliárd libier.

Vlády Francúzska a Británie tvrdohlavo odmietajú firme pomôcť a trpezlivosť akcionárov sa míňa. Od roku 1997 stratili akcie Eurotunnela deväťdesiat percent hodnoty investícií. Začiatkom apríla došlo vo firme doslova k zemetraseniu. Časť akcionárov sa vzbúrila proti súčasnému vedeniu a vymenila ho. Väčšina cestujúcich však stále volí starú dobrú cestu po mori.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  3. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  4. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  5. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Prvá časť
  6. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  8. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  9. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  10. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 55 476
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 10 063
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 029
  4. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 9 480
  5. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 059
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 540
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 6 007
  8. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 5 792
  9. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 740
  10. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 355

Téma: Veľká Británia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovenské tunely

Hlavné správy zo Sme.sk

Jankovskú aj Threemu v Smere zľahčujú. Fico stále mlčí o tykaní s Kočnerom

Obedy zadarmo sú vraj dôležitejšie ako podozrenia z Threemy

Komentár Zuzany Kepplovej

V Smere sú zase pri žatve

Čím viac im tie náhodné známosti prerastajú cez hlavu, tým viac cítia sociálne.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Ilustračná fotografia.
Stĺpček Petra Schutza

Ide o ochranu základných funkcií štátu

Od tajomníčky na spravodlivosti sa sotvakto mohol v Threeme objaviť.

Komentátor SME Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež