SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Tunel pod Lamanšským prielivom

Prvý podmorský tunel pod Lamanšským prielivom spájajúci Britániu s Francúzskom nazývajú výkladnou skriňou inžinierskeho pokroku aj finančnou katastrofou storočia. Ambiciózne ciele, smelo vyhlasované inžiniermi koncom 80. rokov, sa nikdy nenaplnili. Eurotu

nel zíva prázdnotou. Pôvodné predpoklady pritom počítali až s 16 miliónmi železničných pasažierov ročne. V skutočnosti je to ledva šesť miliónov. Ani prepravcovia tovaru si podmorskú cestu neobľúbili - 1,7 milióna ton prepraveného tovaru v roku 2003 má ďaleko k pôvodným odhadom, ktoré počítali so siedmimi miliónmi ton ročne. Od slávnostného otvorenia stavby dnes uplynie desať rokov - a budúcnosť technologického gigantu je čoraz neistejšia.

Myšlienka podmorského spojenia medzi Francúzskom a Britániou siaha ďaleko pred 20. storočie. V roku 1802 francúzsky inžinier Albert Mathieu navrhol Napoleonovi Bonaparte spojiť Francúzsko s Britániou pomocou obrieho podmorského potrubia, v ktorom by jazdili kočiare. Spustila sa záplava projektov na "suché" spojenie starého kontinentu s Britániou. Všetky stroskotali na technických problémoch a strachu Britov zo straty svojej ostrovnej nezávislosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hĺbenie podmorského tunela sa prvýkrát začalo v roku 1881. Stavbu však zastavili po vyhĺbení necelých dvoch kilometrov. Britská tlač totiž rozpútala kampaň o "nebezpečenstve invázie cez tunel".

Pri vzniku posledného projektu stála zmluva medzi Britániou a Francúzskom z roku 1964 o stavbe podmorského tunela medzi oboma štátmi. V januári 1986 zvíťazil projekt železničného prechodu Eurotunnel. V novembri 1987 pustila do obehu firma Eurotunnel akcie. V Londýne stáli 350 pencí, v Paríži 35 frankov.

V decembri 1990 si v čerstvo vyhĺbenej štôlni potriasol britský robotník Graham Fagg ruku so svojím francúzskym kolegom Philippom Cozettom. Slávnostné dokončenie tunel slávil až vo februári 1994 - s takmer ročným oneskorením a s výrazným prekročením nákladov na krku. Náklady na stavbu tunela v tom roku dosiahli deväť miliárd libier.

Slávnostná nálada však zatienila obavy finančníkov a snímky francúzskeho prezidenta Francoisa Mitterranda a britskej kráľovnej Alžbety II. pri otváraní tunela obleteli svet.

V máji 1994 začali tunelom jazdiť nákladné vlaky a v novembri aj vysokorýchlostné osobné vlaky Eurostar. O mesiac neskôr sa rozbehli špeciálne vlaky Shuttle na prepravu osobných a nákladných áut. V júni 1995 začali podmorským spojením medzi Calais a Doverom prevážať i autobusy.

Plná prevádzka vydržala necelý rok - v novembri 1996 vypukol v jednom z dvoch dopravných tunelov požiar a eurotunel dočasne uzavreli.

Podmorská spojnica medzi Francúzskom a Britániou skrátila cestu z Britských ostrovov na európsku pevninu zo 75 na 35 minút. Stavba má tri obrie 50-kilometrové tunely. Dva z nich - určené na železničnú prepravu - majú priemer 7,6 metra, tretí, takzvaný služobný tunel, meria 4,8 metra. Tunely v hĺbke 40 metrov pod morskou hladinou sú obložené vyše 750-tisíc betónovými dielcami.

Tunel v Lamanšskom kanáli vlastní a riadi britsko-francúzska spoločnosť Eurotunnel. Tá sa ocitla vo veľkých finančných problémoch. V roku 2003 síce na prevádzke tunela zarobila 170 miliónov libier, ale to je asi o pätinu menej než rok predtým. Zisky však ani zďaleka nestačia splácať dlh, ktorý vznikol z megalomanského diela. Spoločnosť Eurotunnel celkove dlhuje vyše šesť miliárd libier.

Vlády Francúzska a Británie tvrdohlavo odmietajú firme pomôcť a trpezlivosť akcionárov sa míňa. Od roku 1997 stratili akcie Eurotunnela deväťdesiat percent hodnoty investícií. Začiatkom apríla došlo vo firme doslova k zemetraseniu. Časť akcionárov sa vzbúrila proti súčasnému vedeniu a vymenila ho. Väčšina cestujúcich však stále volí starú dobrú cestu po mori.

Inzercia - Tlačové správy

  1. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  2. Zažite svoj vlastný úspech
  3. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  5. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  1. Radšej škola ako metla
  2. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  3. Zažite svoj vlastný úspech
  4. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  5. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. SEAT predstavil e-Scooter
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 583
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 389
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 400
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 090
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 6 987
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 621
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 261
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 189
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 5 719
  10. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 583

Téma: Veľká Británia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovenské tunely

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.
Marian Kočner a jeho obhajcovia Michal Mandzák (vľavo) a Marek Para.
Dobré ráno

Dobré ráno: Schválili 80-tisíc, čudný galavečer stál viac ako polmilión

Ako ministerstvo kultúry dokázalo minúť oveľa viac, ako mu dovolili.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Petra Schutza

Súd v kauze vraždy ani nemôže prísť dosť skoro

Ján Kuciak a Martina Kušnírová si zaslúžia ešte jeden symbol.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež