SME
Utorok, 7. júl, 2020 | Meniny má OliverKrížovkyKrížovky

Prvý let cez Atlantik

Nad mestom Clifden v Írsku krúži veľké dvojmotorové lietadlo. Po chvíli si pilot myslí, že zelená lúka je vhodným miestom na pristátie. Mýli sa, je to rozbahnené močarisko a stroj sa pri pristátí zapichne do blata. Dramatickú scénu sledovali ľudia na ...


FOTO - ARCHÍV



Nad mestom Clifden v Írsku krúži veľké dvojmotorové lietadlo. Po chvíli si pilot myslí, že zelená lúka je vhodným miestom na pristátie. Mýli sa, je to rozbahnené močarisko a stroj sa pri pristátí zapichne do blata. Dramatickú scénu sledovali ľudia na neďalekej pristávacej ploche, kde mohlo lietadlo bezpečne pristáť. Rýchlo k stroju pribehli. "Je niekto zranený?" "Nie," znie odpoveď. "Odkiaľ ste?" "Z Ameriky!" Pilotmi boli Briti John Alcock a Arthur Whitten Brown. Ako prvým sa im práve po viac ako 16 hodinách podarilo nonstop letom prekonať Atlantik. Stalo sa to 15. júna 1919, pred 85 rokmi.

Prvá svetová vojna znamenala vo vývoji lietadiel obrovský krok vpred. Znepriatelené strany pracovali na vývoji nových a výkonnejších typov až do posledných dní konfliktu. Tak sa stalo, že sa niektoré z nich dostali do výzbroje armád až tesne pred alebo po ukončení bojov a zrazu pre ne nebolo uplatnenie. To bol aj prípad na tú dobu výkonného britského bombardéra Vickers Vimy.

Uvažovalo sa, že bude s výzbrojou dvoch torpéd bojovať proti nemeckým plavidlám, najmä ponorkám. Koncom októbra 1918 bolo jedno z troch dovtedy postavených lietadiel pripravené na francúzskom letisku Nancy vykonávať diaľkové nálety na Nemecko. Podľa niektorých zdrojov mala byť cieľom aj Praha. Všetko zmenil koniec vojny. Vimy nakoniec nemuselo zabíjať ľudí a stalo sa slávnym vďaka diaľkovým preletom.

Ako prví ho na tento účel použili práve Alcock a Brown. Obaja bojovali počas vojny v letectve a jej koniec strávili v zajatí po tom, ako boli zostrelení. Pilotom bol Alcock, Brown mal na starosti navigáciu. Ako miesto štartu si vybrali ostrov Newfoundland na severovýchode Severnej Ameriky - cieľom bolo Írsko. Neboli jediní. Okrem slávy išlo aj o cenu 10-tisíc libier. Vypísaná bola pre toho, kto ako prvý preletí Atlantik bez medzipristátia.

Konkurencia mala náskok a Alcock s Brownom ju museli doháňať. Na Newfoundland prišli ako poslední iba dva týždne pred štartom. Súperi mali výhodu aj v podobe väčšieho štvormotorového lietadla, ktorému sa v tej dobe hovorilo aj Berlin Bomber. Jeho posádka však mala neustále problémy s chladením motorov. Rovnaký problém mali v tejto oblasti aj iné posádky. Kým posádka Berlin Bombera čakala na nové chladiče, Alcock si uvedomil, že problém je v príliš mineralizovanej vode, ktorú na chladenie všetci používali. Tá potom zanášala chladič, ktorý po čase prestal fungovať. Alcock to vyriešil jednoducho. Vodu prevaril, prefiltroval a bolo po probléme.

Kým konkurencia neustále robila rôzne skúšky, naša dvojica rýchlo napredovala a 14. júna vyštartovala. Vimy bolo pre let špeciálne upravené, ale aj napriek tomu neposkytovalo takmer žiadne pohodlie. Letci sedeli v otvorenom kokpite, v ktorom sa nemali kde skryť pred nečasom. Zlyhalo vyhrievanie sedadiel, trpeli nepríjemným chladom a vlhkom.

Prvé hodiny letu prebiehali bez problémov. Neskôr sa však začalo zhoršovať počasie a lietadlo sa dostalo do hmly. Bola vraj taká hustá, že letci nedovideli ani na vrtule, ktoré sa točili kúsok od nich. V takýchto podmienkach mali problémy s navigáciou.

Keď chceli vystúpiť nad hmlu, dostali sa do mrakov a búrky, ktorá lietadlo takmer zrazila do vĺn. Vo chvíľkach lepšieho počasia sa letci posilňovali sendvičmi. Na pitie mali so sebou kávu, whisky a pivo.

To najhoršie ich ešte len čakalo. Postupne sa im podarilo vrátiť sa späť do výšky viac ako dva kilometre. Tam však dostali silnú námrazu, ku ktorej sa pridalo husté sneženie. Situácia bola taká kritická, že Brown musel vyliezť z kabíny na krídlo - rýchlosť lietadla bola necelých 200 kilometrov za hodinu. Naokolo zúrila snehová búrka a Brown sa mohol pridržiavať iba jednou rukou. Druhou pomocou noža očistil krídla a motory od ľadu, ktorý by inak stiahol lietadlo dole. Túto akrobaciu bez akéhokoľvek istenia zopakoval štyrikrát.

Aj napriek nepriazni počasia sa po 16 hodinách a 12 minútach letu Alcock s Brownom nakoniec objavili nad Írskom. Ich let mal obrovský ohlas. Pár dní nato ich povýšili do šľachtického stavu. Cenu 10-tisíc libier im odovzdal Winston Churchill. Pre Alcocka s Brownom to bol vrchol leteckej kariéry. Alcock ten istý rok zomrel pri nehode a Brown si už nikdy nesadol do lietadla. Vimy však robilo kariéru ďalej. Ďalší úspech zaznamenalo, keď preletelo s medzipristátiami z Európy do Austrálie.

Slávnym pokračovateľom týchto letov sa v roku 1927 stal Američan Charles Linbergh. Ako prvý preletel Atlantik úplne sám. Jeho trasa bola podstatne dlhšia, letel z New Yorku do Paríža.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  4. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  7. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  8. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  9. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  10. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  1. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  2. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  3. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  4. Nechceli ich pustiť na pozemok
  5. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  6. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  7. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  8. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  9. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  10. Štart sezóny F1 je za dverami
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 28 059
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 26 793
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 21 215
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 16 693
  5. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 15 494
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 337
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 662
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 984
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 715
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 878
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lietadlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Krajčího dvojitá galiba

Fanatizmus a proputinovská užitočná idiocia sú ako sopel a kašeľ - takmer vždy sa u nositeľa vyskytujú zároveň.

Minúta po minúte: Kollára budú odvolávať, návrh podal on sám

Sme rodina avizuje, že v prípade odvolania Kollára odíde z vlády.

Predseda Národnej rady Boris Kollár.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kollárovi prešlo všetko, nechápe prečo by nemal aj plagiát

Koná ako najhoršia politická sorta.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
PÍŠE PATRIK MÁJOVSKÝ

Manipulátor, plagiátor a kardiológ

Kollár si odkopíroval aj reči o rodine a srdci.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár počas brífingu ohľadom svojej diplomovej práce.

Neprehliadnite tiež