Comet - prúdové lietadlá

Bol to učebnicový príklad úspechu a pádu. Tesne po vojne Briti vymysleli a postavili prvé civilné prúdové lietadlo. Spôsobilo revolúciu v komerčnej doprave. Továrni de Havilland sa sypali objednávky na nové lietadlá a konkurencia len ticho závidela. ...

Bol to učebnicový príklad úspechu a pádu. Tesne po vojne Briti vymysleli a postavili prvé civilné prúdové lietadlo. Spôsobilo revolúciu v komerčnej doprave. Továrni de Havilland sa sypali objednávky na nové lietadlá a konkurencia len ticho závidela. Všetko zmenila séria spočiatku nevysvetliteľných tragických havárií. Lietadlu dali jeho tvorcovia meno Comet. Jeho prototyp vzlietol 27. júla 1949 - pred 55 rokmi.

Konštruktér Geoffrey de Havilland patril medzi najúspešnejších staviteľov lietadiel vo Veľkej Británii už od 1. svetovej vojny. Nehynúcu slávu získala po ňom pomenovaná firma až počas ďalšej vojny. Zabezpečilo jej ju všestranne použiteľné lietadlo Mosquito. Pre svoju prevažne drevenú konštrukciu ho volali aj Drevený zázrak. Nemci proti nemu dlho nemohli nájsť účinnú protizbraň. Mosquito vďaka vysokej rýchlosti, veľkému doletu a výbornej obratnosti bojovalo ako stíhačka, prieskumné lietadlo aj bombardér. Práve v poslednej úlohe sa preslávilo najviac.

Po začatí vojny sľúbil Adolfovi Hitlerovi veliteľ Luftwaffe Hermann Göring, že sa nad Nemecko nedostane žiadne nepriateľské lietadlo. Sľub neplnil hneď od začiatku, ale najväčšiu ranu dostala Göringova prestíž v roku 1942. V priebehu krátkej doby vtedy musel pre nálet svoj prejav pred davom ľudí prerušiť minister propagandy aj samotný Hitler. V oboch prípadoch za to mohlo Mosquito. Pár ich vždy preniklo až nad Berlín, kde musel byť vyhlásený letecký poplach a ten platil aj pre Hitlera.

Neskôr sa tieto stroje špecializovali na útoky proti centrálam gestapa v okupovaných krajinách. Vo februári 1944 zaútočili na väzenie vo francúzskom Amiens, kde boli väznení odbojári čakajúci na popravu. Z rozbombardovanej väznice ich ušlo 258. Pri nálete zomrelo 102 väzňov.

Po vojne musel de Havilland vymyslieť, čo ďalej. Veľké pokroky sa podarilo dosiahnuť v oblasti prúdových motorov. Stále sa však používali iba pre vojenské lietadlá. Prúdový pohon lietadlám umožňoval lietať rýchlejšie a vyššie. S tým však boli spojené technické problémy, obzvlášť v civilnom letectve. Nové lietadlo malo lietať vo výške okolo 10 kilometrov, pri rýchlosti približne 800 kilometrov za hodinu. To si vyžadovalo pretlakovú kabínu pre cestujúcich. Otázne bolo aj to, ako sa bude dopravné prúdové lietadlo správať pri vysokých rýchlostiach. Už počas vojny pri nich piloti zaznamenali aj pri najvýkonnejších lietadlách dovtedy neznáme aerodynamické javy. Stroje sa chveli, stávalo sa, že sa rozpadli.

Firma de Havilland preto kládla dôraz na dôkladné pevnostné skúšky. Tie boli dokonca prísnejšie, ako si vyžadovali normy. Simulovali sa pri nich aj podmienky vo výške 21 kilometrov a teplote mínus 70 stupňov.

Po lete prototypu sa uskutočnil dôsledný skúšobný program. Spočiatku sa zdalo, že je všetko v poriadku. Cestu z Londýna do Ríma lietadlo zvládlo za dovtedy nepredstaviteľné dve hodiny. V máji 1952 sa uskutočnil prvý komerčný let do Johannesburgu v Južnej Afrike. Zaplatilo si ho 36 cestujúcich a na mieste boli za necelých 24 hodín. Letecké spoločnosti si začali prevratnú novinku kupovať a používať na čoraz viac liniek.

Prvé varovanie prišlo už v októbri. Pri štarte z Ríma havaroval jeden Comet, nikto našťastie nebol zranený. O pol roka sa to isté stalo na letisku v Karáčí. Zomrelo 14 ľudí. Presne rok po prvom komerčnom lete pri Kalkate v Indii spadol z neba prvý Comet. Zomrelo pritom 43 ľudí. Všetky Comety boli stiahnuté a upravili im krídla. V januári 1954 stroj letiaci z Ríma spadol do mora pri ostrove Elba. Zopakovalo sa to o ďalšie tri mesiace. V oboch prípadoch zomreli všetci na palube. Comety okamžite stiahli.

Rozbehlo sa intenzívne pátranie po príčinách nehôd. Z mora vytiahli trosky jedného z lietadiel, ktoré dokázali, že za nehodu mohla únava materiálu. Trup sa poškodil v dôsledku dlhodobého používania pretlakových kabín. Kritické boli najmä časti pri oknách, ktoré boli hranaté.

Odvtedy sa na civilných lietadlách používajú iba oválne okná a spoje sa miesto nitovania, tam kde je to možné, lepia. Vyšetrovacia komisia potvrdila, že firma splnila všetky normy, ale nemohla počítať s dovtedy neznámymi javmi. Comety boli podľa nových poznatkov prekonštruované a začali sa opäť predávať. Ich renomé však utrpelo. Medzitým nové typy zostrojili ďalšie firmy a Comet sa už na trhu nepresadil.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 26 862
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 882
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 19 886
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 133
  5. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 12 685
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 10 887
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 814
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 593
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 350
  10. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 5 353

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež