SME
Sobota, 4. júl, 2020 | Meniny má ProkopKrížovkyKrížovky

Bich Marcel

Marcel Bich sa narodil v talianskom Turíne francúzskym rodičom. V osemnástich odišiel do Paríža. Na živobytie si zarábal podomovým predajom bateriek.

Pred 2. svetovou vojnou sa ešte stačil zamestnať v továrni na atrament. Keď s ostatnými mladíkmi chmúrne hrkotal vo vojenskom vlaku smerom na front, ešte netušil, že pero a atrament sa mu stanú osudné. Nestal sa však spisovateľom, ale vynálezcom predmetu, ktorý dnes nájdete na celom svete - jednorazového prepisovacieho pera. Dnes by sa dožil 90. rokov.

Keď sa mladý Bich vrátil z frontu, našiel zbombardovaný Paríž a hospodárstvo v troskách. Napriek tomu sa mu v roku 1945 spolu s priateľom Edouardom Buffardom podarilo získať sponzorských tisíc dolárov, za ktoré kúpili polozbúranú továreň na predmestí Clichy. Začali s výrobou plniacich a guličkových pier.

Francúzsky byrokratický systém sa po vojne pomaly začal zviechať. Priamo úmerne s obnovenou vitalitou úradníkov na prefektúrach rástli aj Bichove obraty z predaja pier. Guličkové perá boli elegantné - nedokázali však ešte stále konkurovať klasickým plniacim perám a kalamárom. Boli pridrahé a často sa kazili. Obozretní francúzski obchodníci nad nimi urobili amen.

Skryť Vypnúť reklamu

Marcel Bich sa zavrel do dielne a začal experimentovať. Bichovi napadlo, že staví na ľudskú netrpezlivosť a urobí pero na jedno použitie. Najprv však musel cestovať do Maďarska, aby si vyžiadal súhlas na použitie patentu od vynálezcu guličkového pera Laszla Bira.

Ďalšie tri roky boli plné pokusov a omylov. Nakoniec pred Vianocami roku 1950 predstavil svoj zázrak: jednorazové guličkové pero. Skladalo sa len z kovového guličkového hrotu, umelohmotného tubusu na atrament a vonkajšieho plášťa.

Rozšírené materiály, nenáročná výroba, nízke náklady - tržby lacného prepisovacieho pera nazvaného Bic prekonali najodvážnejšie predstavy vynálezcu. Na Vianoce 1953 už Marcel Bich predával vo Francúzsku denne pol milióna prepisovačiek a začal prerážať na európske odbytištia.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Vianoce 1958 sa tučnejúci a plešivejúci barón Bich odvážil prekročiť Atlantický oceán. Lacná prepisovačka Bic, ktorá sa zahadzuje s ľahkým srdcom, bola vytvorená presne na mieru americkému životnému štýlu. O desať rokov už Bich predával polovicu pier, ktoré strovil priemerný Američan za rok.

Úspech pier Bic bol chytľavý. Posmelený barón s prekypujúcimi kontami začal v roku 1972 testovať jednorazový zapaľovač. O rok ho priniesol do Spojených štátov. Tam ho čakal tvrdý boj so zavedeným zapaľovačom Cricket Lighter, za ktorým stála firma Gillette.

Tá s Bichom prehrala už súboj o prepisovačky a v zapaľovačoch si to nechcela zopakovať. Obe firmy investovali do televíznych reklám. Gillette mala svoju kreslenú postavičku, Bich zase slogan Flick My Bic! (Škrtni si mojím Bicom). Zdalo sa, že cesta do sŕdc severoamerických kupujúcich je raz navždy otvorená. Bicha však čakal ešte jeden súboj s nenávideným Gillette - a to v roku 1976, keď v Spojených štátoch predstavil svoju jednorazovú žiletku. Pre firmu Gillette - žiletka bola jej hlavným produktom - to bola prisilná urážka.

Skryť Vypnúť reklamu

Bich sa tentoraz prerátal. Konkurenčná žiletka Gillette mu prerezala reťaz úspechov a vytlačila ho na okraj amerického trhu s holiacimi potrebami. Stratil aj osobnú popularitu a tlač ho začala opisovať ako "tvrdohlavého obchodníka plného predsudkov".

Plešatý inteligentný Francúz sa Ameriku pokúsil prevalcovať ešte raz - a to v pretekoch o Americký pohár vo svojom obľúbenom jachtingu. Investoval 3 milióny dolárov a príprave venoval 14 hodín denne. Jeho súťažná plachetnica s menom Francúzsko na prove sa nešťastne stratila v hmlách neďaleko prístavu Newport.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  2. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  3. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  4. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  6. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  7. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  8. Najrýchlejší dopravný prostriedok je bicykel
  9. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  10. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave
  1. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  2. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  3. Štart sezóny F1 je za dverami
  4. Predajne Terno a KRAJ znižujú ceny desiatok produktov
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  6. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Hrdinovia bez potlesku
  9. Odvezte sa Ľadovým expresom spoznávať juh Slovenského raja
  10. Herec a dabér Pavel Soukup: můj test autokamery Mio MiVue 798
  1. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 19 600
  2. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 16 999
  3. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 13 400
  4. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 13 199
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 897
  6. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 191
  7. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 164
  8. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 9 806
  9. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 9 425
  10. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 8 873
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež