Boeing 747 Jumbo Jet

Charlesovi Lindberghovi trval v roku 1927 prvý sólový nonstop prelet Atlantiku vyše 33 hodín a stal sa slávnym. Lietadlo Boeing 747 tú istú trasu zvládne za pár hodín. Zároveň pritom dokáže odviesť aj 500 pasažierov. Pre svoje rozmery ...

FOTO - ARCHÍV

Charlesovi Lindberghovi trval v roku 1927 prvý sólový nonstop prelet Atlantiku vyše 33 hodín a stal sa slávnym. Lietadlo Boeing 747 tú istú trasu zvládne za pár hodín. Zároveň pritom dokáže odviesť aj 500 pasažierov. Pre svoje rozmery dostalo prezývku Jumbo Jet. Prvý let cez Atlantik Jumbo urobilo 12. januára 1970 - pred 35 rokmi.

V 60. rokoch minulého storočia letecká doprava zaznamenávala každých 12 mesiacov nárast počtu cestujúcich približne o 20 percent. Ľudia z leteckého priemyslu si uvedomovali, že sa musia začať stavať väčšie lietadlá, ktoré stále rastúci záujem o lietanie uspokoja.

Najviac z tejto snahy vyťažila známa americká firma Boeing. Jej lietadlá si slávu získali už pred vojnou aj počas nej. Značku Boeing okrem iného niesli aj lietadlá, ktoré v roku 1945 zvrhli atómové bomby na Hirošimu a Nagasaki. Po vojne firma ďalej vyrábala pre armádu, ale začala sa intenzívne venovať aj výrobe civilných dopravných lietadiel.

Najväčšiu slávu pre Boeing získalo práve Jumbo. V čase vzniku malo nevídané rozmery a aj charakteristický tvar. Ten mu dala novinka, ktorou bolo druhé podlažie umiestnené za pilotnou kabínou. Táto časť je určená pre pasažierov prvej triedy. Verzie, ktoré nie sú rozdelené na triedy, zase dokážu vďaka dvom podlažiam naraz previezť vyše 500 cestujúcich.

Jumbo malo okamžitý komerčný úspech. Do mája 2004 si letecké spoločnosti kúpili alebo objednali 1381 kusov rôznych verzií. Tým, že Jumbo naraz prepravilo stovky ľudí, znížili sa prepravcom náklady na jeden let a mohli znížiť ceny leteniek. Vďaka tomu sa lietanie stalo dostupným pre ďalších ľudí a zmenilo sa na bežný spôsob prepravy.

Prvý komerčný let Jumba z New Yorku do Londýna uskutočnil v januári 1970 stroj pomenovaný Clipper Victor americkej spoločnosti Pan Am. Pôvodne malo letieť iné lietadlo. Tomu sa však prehriali motory a museli ho na poslednú chvíľu vymeniť. Clipper Victor let bez problémov zvládol a zapísal sa do histórie. Zároveň sa začala hviezdna kariéra všetkých Boeingov 747, ktorá sa stále trvá.

Clipper Victor si však slávu dlho neužíval. V máji 1977 sa na letisku na Kanárskych ostrovoch v hmle zrazil s iným Boeingom 747 holandskej spoločnosti KLM. Následky boli katastrofálne. Pri zrážke zomrelo 583 ľudí a stala sa najväčšou tragédiou v dejinách civilného letectva.

Vďaka čiernym skrinkám sa zachovala komunikácia pilotov. V kokpite amerického stroja si všimli, že sa na rovnakej dráhe z hmly vynára silueta iného Jumba. "Tam je! Pozrite na neho! Bože ...ten sukin syn sa blíži!" vykríkol jeden z členov posádky a po chvíli ešte trikrát zúfalo vykríkol "vzlietni". Aj v lietadle KLM si všimli hroziace nebezpečenstvo. Jeho pilot sa na poslednú chvíľu pokúsil vzlietnuť, ale zrážke nedokázal zabrániť. Prežilo iba zopár pasažierov z lietadla Pan Am a členovia posádky, ktorí boli v kokpite.

Podobné katastrofy Boeingov 747 pútali pozornosť verejnosti viac ako iné. Pri ich haváriách vďaka veľkému počtu pasažierov zomieralo najviac ľudí.

V čase studenej vojny Sovieti nad Sachalinom zostrelili kórejské Jumbo. Bolo to v roku 1983 a zomrelo 269 ľudí. Dopravné lietadlo sa dostalo nad sovietske územie. Keď mu do opustenia sovietskeho vzdušného priestoru zostávalo päť minút, vydalo sovietske velenie pilotovi rozkaz lietadlo zostreliť. Ten je stále presvedčený, že urobil správne.

Ani dnes nie je známe, prečo sa civilné lietadlo dostalo do prísne chránenej zóny. Kórejská strana hovorila o bežnom navigačnom omyle. Sovieti však boli presvedčení, že šlo o úmysel. Američania sa vraj takto snažili monitorovať schopnosť sovietskej protivzdušnej obrany zareagovať na narušiteľa.

Jumbo sa stalo aj obeťou jedného z najznámejších atentátov. V roku 1988 dopadli po výbuchu bomby trosky stroja Pan Am na škótske mesto Lockerbie. Zomrelo 269 ľudí v lietadle a 11 na zemi.

Aj napriek všetkým katastrofám ešte vždy platí, že letecká doprava je v porovnaní s ostatnými najbezpečnejšia. Český automotoklub tvrdí, že len v roku 1999 zomrelo na cestách 29 krajín OECD 125 000 osôb, čo predstavuje kapacitu zhruba 300 plne obsadených Boeingov. K tomuto počtu sa Jumbo za celú svoju 30-ročnú kariéru ani zďaleka nepriblížilo. Za ten čas malo vážne problémy 27 Boeingov 747, a nie všetky nehody si vyžiadali stovky mŕtvych.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  2. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  3. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  7. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  8. Company´s autumn in the High Tatras
  9. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  10. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 996
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 28 366
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 019
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 470
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 651
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 573
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 234
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 120
  10. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 073

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Posúvali mu operáciu, dal vraj lekárovi peniaze a išiel hneď

Lekár odmieta, že by od pacienta zobral peniaze za uprednostnenie.

EKONOMIKA

Ako kočnerovci ukradli Technopol a súd im pomáhal

Zo súdu zmizlo tristo strán súdneho spisu, bude to vyšetrovať polícia.

KULTÚRA

Tiso ako Najväčší Slovák? Nechceme pred ním zatvárať oči, vraví programový šéf RTVS

Televízia chystá šou Najväčší Slovák, už jej upútavka je polemická.

Neprehliadnite tiež