SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Vznik poštových služieb v Európe

Thurn und Taxis zaviedli poštu do celej Európy, dali názov taxíkom a dnes sú medzi najbohatšími ľuďmi planéty. Poštový systém v Európe vznikol pred 500 rokmi. Franz von Taxis získal 18. januára 1505 od cisára Maximiliána I. právo zabezpečiť poštové ...

Thurn und Taxis zaviedli poštu do celej Európy, dali názov taxíkom a dnes sú medzi najbohatšími ľuďmi planéty. Poštový systém v Európe vznikol pred 500 rokmi. Franz von Taxis získal 18. januára 1505 od cisára Maximiliána I. právo zabezpečiť poštové spojenie medzi vtedajšími európskymi dvormi Habsburgovcov - Svätou ríšou rímskou národa nemeckého, Španielskom a Holandskom.

Dvadsaťročný Albert II., ktorý stojí na čele známej nemeckej šľachtickej rodiny Thurn und Taxis, je s majetkom 2,1 miliardy dolárov najmladším na zozname miliardárov planéty časopisu Forbes. Slávu a rozprávkové bohatstvo Thurn Taxisovcom priniesli poštové služby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Taxisovcov poveril poštovými službami cisár Maximilián I. Taxisovci sa úlohy ujali nečakane dobre a v krátkom čase vytvorili rozsiahlu sieť poštových liniek po celej Európe.

Poštové služby, tak ako ich poznáme dnes, pred 500 rokmi neexistovali. Poslíčkov či kuriérov vysielali len panovníci, a to len vtedy, keď to potrebovali. Panovníkov kuriér sám doručil list až k adresátovi, pričom kráľovský dekrét mu zaručoval ochranu a pohostinnosť poddaných.

Pošta Taxisovcov rozosielanie listov a dokumentov ponúkala ako nepretržitú službu. Mestá boli prepojené presne určenými poštovými trasami, na ktorých boli vo vzdialenostiach 15 až 30 kilometrov rozostavené stanice. Poštári chodili v pravidelných intervaloch len k najbližšej poštovej stanici. Zásielky prevzal ďalší doručovateľ, kone sa prepriahli. Na vtedajšie možnosti to bol efektívny, rýchly a vysoko ziskový spôsob doručovania.

Taxisovci pochádzali zo severného Talianska z obce Bergamo ležiacej pod horou Monte Tasso, podľa ktorej mala rodina aj meno de Tasso, čo v preklade znamená jazvečík. Časom, keď začali slúžiť pre Habsburgovcov, si meno ponemčili na Taxis a jazvečík sa stal súčasťou ich erbu. V 16. storočí pribudlo k ich menu priezvisko Thurn.

Poštovú sieť postupne rozšírili do ďalších miest - v roku 1506 do Viedne a Bruselu. O desať rokov neskôr pribudli aj talianske mestá Rím, Verona a Neapol. Do Čiech prišli v roku 1526 a na územie Slovenska v roku 1552.

Už v 16. storočí zamestnávali v Európe 20 000 poštárov, ktorí doručovali nielen listy, dokumenty, ale aj noviny, časopisy a prepravovali dokonca aj osoby - odtiaľ názov taxi. V čase vrcholného úspechu mali monopol na poštové služby od Baltického mora až po Gibraltár.

S rozvojom obchodu začali čoraz častejšie služby rodiny využívať aj obchodníci a podnikatelia a Taxisovci boli stále menej závislí od panovníka. Krédo Taxisovcov bolo Perpetua - Fide (Nepretržite a verne) - služby boli nepretržité a vždy boli verní panovníkovi, ktorému slúžili. Táto vlastnosť im zakrátko priniesla nielen slávu, šľachtické tituly, ale aj majetok.

Už v roku 1512 získala rodina šľachtický titul a v roku 1624 grófsky titul. Najvyšší titul dosiahol gróf Eugen Alexander Taxis, ktorému cisár Leopold I. v roku 1695 udelil titul kniežaťa a rodina získala do dedičného léna titul ríšskeho generálneho poštmajstra. V polovici 18. storočia Ferdinand Thurn Taxis získal hlas v ríšskej rade a s ním aj rozsiahly kaštieľ St. Emmeram v nemeckom Regensburgu, v ktorom sídlia dodnes.

V 19. storočí sa priestor na podnikanie Taxisovcov zužoval, keď sa poštové služby stali vecou vznikajúcich národných štátov. Siete sa popretŕhali aj pre vojny. V roku 1867, po prusko-rakúskej vojne, Taxisovci predali svoj súkromný poštový systém pruskému kráľovi, ale nevyšli z toho v žiadnom prípade zle. Ich majetok sa niekoľkonásobne zvýšil.

Aj keď sa rodina stáročiami rozrastala, všetky jej vetvy boli podriadené kniežacej správe v Regensburgu, a to preto, aby sa rodový majetok nedelil.

Dnes Thurn und Taxisovci patria medzi európsky uznávaný šľachtický rod a najbohatších ľudí planéty. Z niekdajšej poštovej slávy rodine dnes ostala len symbolická výsada, že môže niektoré služby nemeckej pošty využívať zadarmo.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Unikát medzi značkami. CUPRA
  2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 137
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 056
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 913
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 996
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 464
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 987
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 215
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 900
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 784
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 734

Hlavné správy zo Sme.sk

Matovič zverejnil údajnú komunikáciu Glváča s Kočnerom

Komunikácia mala prebehnúť v období roku 2014 až 2017.

Martin Glváč.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kto uprace po Dankovi?

Na radosť z koaličnej paralýzy je už neskoro.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Hrozí nám Kollár vo vláde?

Kalkulačka povolebných koalícií bez Smeru je momentálne veľmi krutá. Ale zároveň aj veľmi milosrdná.

Ako dlho bude ešte viať britská vlajka v Európskom parlamente?

Neprehliadnite tiež