Lopatka Jan

V zlatých šesťdesiatych rokoch si Jan Lopatka dovolil siahnuť na ikony vtedajšej českej beletrie. A to práve v čase ich najväčšej domácej slávy, keď každá kniha Kunderu, Párala či Hrabala bola bestsellerom a čitateľská verejnosť i väčšina jeho kolegov ..

V zlatých šesťdesiatych rokoch si Jan Lopatka dovolil siahnuť na ikony vtedajšej českej beletrie. A to práve v čase ich najväčšej domácej slávy, keď každá kniha Kunderu, Párala či Hrabala bola bestsellerom a čitateľská verejnosť i väčšina jeho kolegov - literárnych kritikov ich považovala za synonymum "odvážnej" tvorby. Hoci si svojimi nekonformnými až kacírskymi názormi vyslúžil povesť kritika, vyžívajúceho sa v krutých a odsudzujúcich recenziách, Lopatka po nich neprahol. Naopak, prial si, aby literárne dielo bolo vydarené, "smolou" však bolo, že vynikal šiestym zmyslom pre podvod. Ako povedal Egon Bondy, stal sa tak vlastne kritikom, ochraňujúcim česť umenia pred autormi, ktorí ho svojím dielom zneucťovali. Jan Lopatka by mal včera 65 rokov.

Obľuboval pojem špeciálna funkcia literatúry, myslel tým tvorbu, ktorá podľa neho "vyzerá ako literatúra s funkciou svedčiť o dobe a prostredí". Ilustroval to napríklad na slávnom Kunderovom románe Žart: "Predstavuje zásobáreň námetov na konverzáciu, ironický šarm, aforizmy, atraktívne formulácie, vysvetľovanie doby, ktoré akoby bolo ešte o sekundu vpredu, ale aj gýčové prvky - všetko vďačné predpoklady na hltavé čítanie." No práve preto, že "Kundera je premiant, je lepší než celý rad ostatných tvorcov, je jeho pád do profánnosti oveľa očividnejší, exemplárnejší."

Pamätné je Lopatkovo vystúpenie na literárnom večere v pražskej Redute, kde najskôr prečítal niektoré Hrabalove texty z rukopisu a potom ich nekompromisne porovnal s tým, čo sa po zásahoch vydavateľov a ústupkoch autora objavilo v knihách.

Ako takéto spochybňovanie kultúrnych idolov mohlo mladému kritikovi vôbec prejsť? Tolerancia (či veľkorysosť?) slávnych a velebených spisovateľov mala určite korene v dobovej atmosfére politického odmäku, pričom, samozrejme, Lopatka vo všeobecnosti nebol prijímaný s nadšením.

Jeho recenzie sa považovali za okrajový a menšinový názor podivína, ktorý chce alebo vie pochváliť len tvorbu rôznych kurióznych outsiderov - to bol jeho obľúbený svet, písanie, ktoré ignorovalo dobový vkus a riadilo sa len svojou vnútornou nevyhnutnosťou.

Lopatka v tom čase pôsobil v časopise Tvář, na platforme tohto kultúrneho fenoménu šesťdesiatych rokov sa zišli osobnosti ako Havel, Doležal, Němec, Hejda či Wernisch. Ich spoločná cesta pokračovala aj po nástupe normalizáce, len Tvář a ďalšie zlikvidované periodiká vystriedal samizdat a exilové vydavateľstvá. Posledným oficiálnym Lopatkovým činom bola príprava českého čísla Slovenských pohľadov v roku 1970, kam umiestnil už zakázaných autorov.

O pár rokov neskôr začal redigovať samizdatovú edíciu Expedice, stál pri zrode ineditného periodika Kritický sborník, edične pripravil vydanie Bondyho diel či Havlove Dopisy Olze, sám je autorom kníh Předpoklady tvorby a Radiojournal v ko(s)mickém věku a spoluautorom Slovníka českých spisovatelů.

"Posledné štyri roky mi priniesli viac precítených a milých stretnutí než ktorékoľvek predchádzajúce obdobia," napísal začiatkom osemdesiatych rokov do kroniky signatárov Charty 77, ktorú podpísal medzi prvými.

K tým stretnutiam iste patrili aj tie, na ktoré po Lopatkovej predčasnej dobrovoľnej smrti v roku 1993 spomínali v Revolver Revue jeho mnohí priatelia. Bohumil Doležal tvrdí, že nepozná lepšiu definíciu marxizmu, než Lopatkovu parafrázu výroku klasika: "Filozofi doteraz svet len vysvetľovali, je však treba ho zničiť."

Bondy zasa vďačí Lopatkovi za zmenu svojho názoru na literárnu kritiku, čo je však skôr vyznaním a poctou: "Dokázal nepretržite hovoriť o všemožných veciach, ale keď prišla reč na vážne estetické otázky, zrazu bol neobratný a koktal. To ma len utvrdzovalo v presvedčení, že literárna kritika je blábol a iba parazituje na skutočnej umeleckej tvorbe. Až časom som zistil, že jeho koktanie je sprievodným znakom špecifickej úcty pred vážnou témou, akási intelektuálna cudnosť. Lopatka aj pred ‚najblbším' dielom cítil etickú zodpovednosť. On ma presvedčil, že aj kritika je tvorivý akt."

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  5. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Regionálne servisné centrum PwC
  2. Napredujeme vďaka zmenám
  3. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  4. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  5. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  6. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  7. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  8. Vypestujte si chutné a voňavé bylinky
  9. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  10. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 078
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 25 600
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 183
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 525
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 922
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 10 289
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 083
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 855
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 663
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 498