SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Loď Queen Elizabeth

Britská dopravná loď Queen Elizabeth sa niekoľkokrát ocitla v nesprávny čas na nesprávnom mieste. Atlantik mala brázdiť od konca tridsiatych rokov minulého storočia. Na turistiku už nebol vhodný čas, svet sa chystal na II. svetovú vojnu. Najväčšej dopravn

ej lodi našli generáli úplne iné uplatnenie a osadenstvo, ako plánovala lodiarska spoločnosť Cunard. A smola Queen Elizabeth neopustila ani po vojne. Na svoju prvú plavbu do New Yorku vyplávala pred 65 rokmi v roku 1940.

Už túto prvú plavbu museli odložiť. V septembri 1938 nad Európou viseli stále ťažšie hnedé mračná. Zmrákalo sa nad Československom a kráľ Juraj VI. sa na spustení lode 27. septembra nemohol zúčastniť - zahraničnopolitická situácia bola dva dni pred Mníchovskou dohodou veľmi napätá.

Briti Hitlerovi v Mníchove ustúpili a vzdali sa nás, na čo nedoplatilo len Československo, ale aj spoločnosť Cunard, ktorá sa musela vo vojnových časoch vzdať najväčšej dopravnej lode na svete. Prefarbili ju na sivo a namiesto civilných pasažierov počas II. svetovej vojny prevážala vojakov.

O tom, či loď vypláva, už nerozhodovali obchodné záujmy. Loď zaberala v dokoch miesto pre vojnové lode a v Amerike mala byť vo väčšom bezpečí. Keď loď 3. marca 1940 tajne vyplávala, posádka predpokladala, že smerujú do Southamptonu. Až keď si kapitán prečítal na palube zložku s rozkazom, zistil, že smerujú do Ameriky.

Do New Yorku dorazila Queen Elizabeth 7. marca. V prístave zakotvila pri najväčších lodiach tých čias - Mauritánii, Normandii a Queen Mary. Až v novembri 1940 nabrala smer Singapur, kde loď vyzbrojili. Niečo ešte pridali v Sydney a plavidlo bolo pripravené prepravovať vojakov na bojiská.

Počas vojny sa na palube vystriedalo viac než 750-tisíc vojakov a loď prebrázdila 500-tisíc námorných míľ. V roku 1942 admiralita zvažovala, že Queen Elizabeth prebuduje na lietadlovú loď, napokon uprednostnila jej ohromné prepravné možnosti. Po úpravách v newyorských dokoch mohla prevážať 10-tisíc, podľa iných údajov až 15-tisíc vojakov (pôvodne bola jej kapacita 2283 pasažierov).

Pobyt na preplnených dolných palubách nebol veľmi príjemný, navyše vojaci nemohli vychádzať na hornú palubu. Plavba však netrvala dlhšie ako týždeň.

Počas celej vojny sa nemeckým ponorkám známu loď nepodarilo dostať. Napriek tomu sa nemecká propaganda v roku 1942 pochválila, že slávna loď od ich ponorky dostala zásah torpédom.

Loď najprv prepravovala austrálskych a kanadských vojakov a občas prevážala aj nemeckých vojnových zajatcov. Pred vylodením v Normandii začala prepravovať aj Američanov. Po porážke Nemecka ich previezla domov.

Až v roku 1946 armáda prepustila loď do civilných služieb. V britských dokoch podstúpila veľkú premenu, prežila jeden požiar a stala sa z nej opäť luxusná loď.

V októbri 1946 sa mohla vydať na prvú skutočnú transatlantickú plavbu s pasažiermi a pokračovala v tom ďalších 20 rokov. V šesťdesiatych rokoch pasažierov ubúdalo, lode nahrádzali lietadlá. Loď navyše nemala všetko, čo sa od luxusného plavidla v polovici šesťdesiatych rokov čakalo. Hoci v roku 1965 Queen Elizabeth vybavili bazénom a klimatizáciou, loď ďalej vyrábala stratu a k tomu sa pridali štrajky námorníkov.

Pre lodiarstvo to boli zlé roky, Queen Elizabeth musela skončiť. Na poslednú plavbu sa vydala v roku 1968 a zakotvila vo floridskom Everglades. Už o pár mesiacov vyplávala nová Queen Elizabeth, s poradovým číslom II. Novšia, luxusnejšia.

Skupina amerických podnikateľov jej predchodkyňu kúpila za 3,25 milióna libier a spravili z nej múzeum. Už koncom roka 1969 loď zatvorili. Nezarobila si na seba a podľa hasičov predstavovala veľké riziko.

Loď kúpil známy lodiar Tung a zakotvila v Hongkongu. Mala sa z nej stať plávajúca univerzita. Počas rekonštrukcie vypuklo na lodi niekoľko požiarov, podarilo sa ich však uhasiť. Práce za 5 miliónov libier boli v januári 1972 už takmer na konci, stále však nefungovali protipožiarne zariadenia.

Keď na lodi vypukol ďalší požiar, zahasiť sa ho už nepodarilo. Trvalo týždeň, kým sa sám v mori zahasil. Queen Elizabeth bola úplne zničená. Oheň založil s veľkou pravdepodobnosťou podpaľač. Vinníka sa nikdy nepodarilo vypátrať. Vrak zostal niekoľko rokov v prístave a filmovali sa na ňom scény z Jamesa Bonda. Šrot z lode napokon skončil ako základ jednej z pristávacích dráh na hongkonskom letisku.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 539
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 660
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 477
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 665
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 620
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 416
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 176
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 619
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 343
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 336
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles príde najskôr o dva týždne

Zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež