Saint-Exupéry Antoine de

Na dobrodružstvo a nebezpečie pozeral očami básnika a dieťaťa. Všetko, o čom Antoine de Saint-Exupéry písal, i sám prežil. "Nič nemá zmysel, pokiaľ sme do toho nevložili celé telo a dušu," napísal svojej matke. Jeho dielo je stvorené z jeho skúseností, .

FOTO - ČTK

Na dobrodružstvo a nebezpečie pozeral očami básnika a dieťaťa. Všetko, o čom Antoine de Saint-Exupéry písal, i sám prežil. "Nič nemá zmysel, pokiaľ sme do toho nevložili celé telo a dušu," napísal svojej matke. Jeho dielo je stvorené z jeho skúseností, prežitkov a snov. Celý život hľadal najlepšiu podobu človeka a jeho skryté dobré vlastnosti, ale sám asi šťastie nenašiel. Nájdené trosky stroja Lockheed Lightning, v ktorom vzlietol naposledy, naznačujú, že možno odišiel zo života dobrovoľne, Exupéry sa narodil 29. júna 1900, pred 105 rokmi.

Nad kolískou malého Antoina sa skláňali sudičky letectva a poézie a viedli ho celým jeho krátkym, ale intenzívnym životom. Bol letcom a tvorcom zároveň, skúšal rôzne možnosti a zavádzal letecké linky.

Veľakrát havaroval, stál na okraji smrti, a zas a znovu nastupoval k ťažkým letom: "A hovorím vám." Nemáte právo vyhýbať sa námahe, iba ak v mene ešte väčšej námahy, veď vašou povinnosťou je rast," napísal raz.

O poéziu sa pokúšal už v šiestich rokoch. Budieval mamu v noci: "Vstávaj, chcem Ti prečítať novú básničku!"

Obľúbený syn z celkovo piatich detí grófky de Saint-Exupéry prepadol kúzlu letectva, ktoré vtedy bolo senzáciou. Sám technicky nadaný v detstve často bavil rodinu rozličnými vynálezmi a v dospelosti si prihlásil deväť patentov z letectva.

Dva roky na architektúre vystriedala v roku 1921 vojenská služba. Než sa stal vojenským pilotom, niekoľkokrát si zlámal kosti. Nebol neschopný, ale roztržitý a jeho inštruktor si zúfal: "Vy sa nikdy nezabijete, pretože keby ste sa mali zabiť, už by sa to dávno stalo."

Po návrate z vojny začal lietať na linke Toulose-Casablanca. Od roku 1927 sa stal veliteľom Mysu Juby, v púšti strateného civilného letiska uprostred búriacej sa krajiny. Zachraňoval posádky v púšti, vedel rokovať so Španielmi a pochopiť Tuaregov, maurských pánov púšte s tvárami pod modrým závojom. Na vysadených dverách na dvoch sudoch od benzínu písal po večeroch prvú knihu Kurier na juh (1928), pôsobivé svedectvo o leteckej linke a jej ľuďoch.

Aj jeho druhá kniha vznikala v prestávkach medzi lietaním, ale v Argentíne. Vzdušné prúdy v Patagónii vymršťovali lietadlá do výšky, ktoré boli nad možnosti vtedajších lietadiel. Takýto okamih popísal v Letcovi a živloch (1929).

Sám začal riskantné nočné lety, kedy pilot letel takmer poslepiačky a pristávaciu plochu poznal podľa ohňov, rozložených do trojuholníka. O tom rozpráva kniha Nočný let (1931). Odviezol ju v kufri do Francúzska na dovolenku, vyšla, mala úspech a on sa oženil s pôvabnou, rozmarnou a výstrednou Juhoafričankou Consuelou Suncinovou. Manželstvo sa čoskoro ukázalo ako omyl. Žili bohémskym životom, Antoine nepísal a pokiaľ ide o lietanie, začína sa jeho čierna séria niekoľkých nehôd.

Na začiatku druhej svetovej vojny mu ponúkli miesto v úrade pre informácie, ale Saint-Exupéry sa urazil. Nechcel patriť k tým "intelektuálom, ktorí sa uchovávajú v zásobe ako hrnce lekváru na policiach propagandy, aby mohli byť zjedené po vojne".

Vyslali ho na beznádejný, zbytočný let nad horiacim Arrasom, ktorý popisuje v knihe Vojnový pilot (1942). Po kapitulácii odchádza do Ameriky, kde píše List rukojemníkovi (1943), Malého princa (1943) a posmrtne vydanú Citadelu (1948). Malý princ je venovaný dieťaťu, ktoré prežíva v dospelom človeku, Citadela je súbor úvah o živote a smrti.

Po opakovanej žiadosti Antoina v lete 1944 znovu prijali k leteckej peruti. Odchádza do severnej Afriky a začína lietať. Vie, že to je dočasný stav, ozývajú sa staré zranenia a bolesti. Velitelia mu povoľujú osem štartov. Z posledného sa nevrátil.

Podľa niektorých historikov a na základe zvyškov jeho lietadla havaroval zámerne. Vraj nezvládal lietanie na moderných strojoch, trápili ho dlhy, politická situácia i nešťastný osobný život.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 236
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 254
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 12 560
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 890
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 464
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 858
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 534
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 544
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 441
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 199

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež