Saint-Exupéry Antoine de

Na dobrodružstvo a nebezpečie pozeral očami básnika a dieťaťa. Všetko, o čom Antoine de Saint-Exupéry písal, i sám prežil. "Nič nemá zmysel, pokiaľ sme do toho nevložili celé telo a dušu," napísal svojej matke. Jeho dielo je stvorené z jeho skúseností, .

FOTO - ČTK

Na dobrodružstvo a nebezpečie pozeral očami básnika a dieťaťa. Všetko, o čom Antoine de Saint-Exupéry písal, i sám prežil. "Nič nemá zmysel, pokiaľ sme do toho nevložili celé telo a dušu," napísal svojej matke. Jeho dielo je stvorené z jeho skúseností, prežitkov a snov. Celý život hľadal najlepšiu podobu človeka a jeho skryté dobré vlastnosti, ale sám asi šťastie nenašiel. Nájdené trosky stroja Lockheed Lightning, v ktorom vzlietol naposledy, naznačujú, že možno odišiel zo života dobrovoľne, Exupéry sa narodil 29. júna 1900, pred 105 rokmi.

Nad kolískou malého Antoina sa skláňali sudičky letectva a poézie a viedli ho celým jeho krátkym, ale intenzívnym životom. Bol letcom a tvorcom zároveň, skúšal rôzne možnosti a zavádzal letecké linky.

Veľakrát havaroval, stál na okraji smrti, a zas a znovu nastupoval k ťažkým letom: "A hovorím vám." Nemáte právo vyhýbať sa námahe, iba ak v mene ešte väčšej námahy, veď vašou povinnosťou je rast," napísal raz.

O poéziu sa pokúšal už v šiestich rokoch. Budieval mamu v noci: "Vstávaj, chcem Ti prečítať novú básničku!"

Obľúbený syn z celkovo piatich detí grófky de Saint-Exupéry prepadol kúzlu letectva, ktoré vtedy bolo senzáciou. Sám technicky nadaný v detstve často bavil rodinu rozličnými vynálezmi a v dospelosti si prihlásil deväť patentov z letectva.

Dva roky na architektúre vystriedala v roku 1921 vojenská služba. Než sa stal vojenským pilotom, niekoľkokrát si zlámal kosti. Nebol neschopný, ale roztržitý a jeho inštruktor si zúfal: "Vy sa nikdy nezabijete, pretože keby ste sa mali zabiť, už by sa to dávno stalo."

Po návrate z vojny začal lietať na linke Toulose-Casablanca. Od roku 1927 sa stal veliteľom Mysu Juby, v púšti strateného civilného letiska uprostred búriacej sa krajiny. Zachraňoval posádky v púšti, vedel rokovať so Španielmi a pochopiť Tuaregov, maurských pánov púšte s tvárami pod modrým závojom. Na vysadených dverách na dvoch sudoch od benzínu písal po večeroch prvú knihu Kurier na juh (1928), pôsobivé svedectvo o leteckej linke a jej ľuďoch.

Aj jeho druhá kniha vznikala v prestávkach medzi lietaním, ale v Argentíne. Vzdušné prúdy v Patagónii vymršťovali lietadlá do výšky, ktoré boli nad možnosti vtedajších lietadiel. Takýto okamih popísal v Letcovi a živloch (1929).

Sám začal riskantné nočné lety, kedy pilot letel takmer poslepiačky a pristávaciu plochu poznal podľa ohňov, rozložených do trojuholníka. O tom rozpráva kniha Nočný let (1931). Odviezol ju v kufri do Francúzska na dovolenku, vyšla, mala úspech a on sa oženil s pôvabnou, rozmarnou a výstrednou Juhoafričankou Consuelou Suncinovou. Manželstvo sa čoskoro ukázalo ako omyl. Žili bohémskym životom, Antoine nepísal a pokiaľ ide o lietanie, začína sa jeho čierna séria niekoľkých nehôd.

Na začiatku druhej svetovej vojny mu ponúkli miesto v úrade pre informácie, ale Saint-Exupéry sa urazil. Nechcel patriť k tým "intelektuálom, ktorí sa uchovávajú v zásobe ako hrnce lekváru na policiach propagandy, aby mohli byť zjedené po vojne".

Vyslali ho na beznádejný, zbytočný let nad horiacim Arrasom, ktorý popisuje v knihe Vojnový pilot (1942). Po kapitulácii odchádza do Ameriky, kde píše List rukojemníkovi (1943), Malého princa (1943) a posmrtne vydanú Citadelu (1948). Malý princ je venovaný dieťaťu, ktoré prežíva v dospelom človeku, Citadela je súbor úvah o živote a smrti.

Po opakovanej žiadosti Antoina v lete 1944 znovu prijali k leteckej peruti. Odchádza do severnej Afriky a začína lietať. Vie, že to je dočasný stav, ozývajú sa staré zranenia a bolesti. Velitelia mu povoľujú osem štartov. Z posledného sa nevrátil.

Podľa niektorých historikov a na základe zvyškov jeho lietadla havaroval zámerne. Vraj nezvládal lietanie na moderných strojoch, trápili ho dlhy, politická situácia i nešťastný osobný život.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  3. Nestíhate nakupovať darčeky?
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  8. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  1. 4 body úspechu realizácie stavby
  2. BIT arbitration within the context of recent CJEU decision
  3. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  4. Nestíhate nakupovať darčeky?
  5. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na vianočné darčeky!
  8. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  9. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  10. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 70 302
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 744
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 955
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 557
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 6 317
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 4 244
  7. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 922
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 795
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 3 311
  10. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 2 798