Piloti v Británii

Rozpad predvojnového Československa na jar 1939 znamenal traumu pre tisícky mladých mužov, ktorí sa odhodlane pripravovali na to, že budú svoj štát proti Hitlerovej rozpínavosti brániť na bojisku. Odmietli sa uspokojiť s úlohou obete a hľadali po Európe

Rozpad predvojnového Československa na jar 1939 znamenal traumu pre tisícky mladých mužov, ktorí sa odhodlane pripravovali na to, že budú svoj štát proti Hitlerovej rozpínavosti brániť na bojisku. Odmietli sa uspokojiť s úlohou obete a hľadali po Európe možnosti, ako sa Nemecku postaviť so zbraňou v ruke. Väčšina z nich nakoniec skončila za kanálom La Manche vo Veľkej Británii, ktorá ich krátko predtým v roku 1938 spolu s Francúzskom zradila. Tam aj 10. júla 1940 vznikla ako prvá z radu samostatných jednotiek 310. československá stíhacia peruť - pred 65 rokmi.

Prvá Československá republika bola tradične pyšná na svoje letectvo. Ľudia s hrdosťou vraveli, že vzduch je naše more. Podľa niektorých historikov bolo dokonca silné československé letectvo dôvodom, prečo Hitler odkladal útok na svojho menšieho suseda. Reálne by jeho likvidácia netrvala dlho. Pravdou však je, že sme mali množstvo elitných pilotov ochotných bojovať.

Po 15. marci 1939 spočiatku utekali na sever do Poľska. Ďalším cieľom bolo Francúzsko. Po porážke Poľska ostala voľná iba cesta cez Slovensko, Maďarsko a Juhosláviu na Blízky východ. Tam sa už utečencov ujali Francúzi.

Príchod do Francúzska bol pre niektorých letcov sklamaním. Dúfali, že budú môcť ďalej lietať a pripravovať sa na vojnu. Časť sa dostala k letectvu, zvyšku ponúkli možnosť na päť rokov vstúpiť ako pešiaci do cudzineckej légie s tým, že keď vypukne vojna, dostanú sa k letectvu.

Mladí utečenci si o Hitlerovi nerobili ilúzie a boli presvedčení, že čoskoro napadne aj Francúzsko. Preto s podradným zaradením súhlasili. Tak sa aj stalo a po 10. máji 1940 mali šancu bojovať. Francúzsko však padlo za mesiac a museli utekať znova.

Poslednou nádejou bola Veľká Británia. Namiesto chaosu a rozvratu vo Francúzsku, v Británii ich vítal obdiv a odhodlanie národa, ktorý už viedol bojovne naladený premiér Winston Churchill. Ten si uvedomoval, že Hitler čoskoro zaútočí aj na ostrovy. Reálna bola hrozba invázie. V čase, keď britská armáda prišla o časť mužov počas bojov vo Francúzsku, s radosťou vítala každého, kto bol ochotný brániť ostrovy.

Dvojnásobne to platilo pri letectve. To bolo jediné, ktoré mohlo reálne nemeckú inváziu odvrátiť. Vďaka tomu bola už 10. júla 1940 založená z československých letcov 310. stíhacia peruť. V krátkom čase nasledovala 312., 313. stíhacia peruť a 311. bombardovacia peruť. Ďalšie desiatky ľudí z Československa bojovali v britských a poľských jednotkách.

Do bojov v bitke o Britániu výrazne zasiahla len 310. peruť. Za cenu straty štyroch pilotov pripravila Luftwaffe o 40 a 1/2 lietadiel určite, 11 pravdepodobne a šesť nemeckých strojov poškodila. Do konca vojny získala jednotka ďalšie úspechy.

Sympatie Britov si naši letci získali od samotného začiatku. "Vtedy som spoznal, ako československí letci dokážu bojovať. Nepotrebovali rozkazy rádiom, vrhli sa na Nemcov bez váhania. Ak neberiem do úvahy, že som bol v tomto boji sám zostrelený, bol som s výsledkom prvého boja vrcholne spokojný," povedal po prvom boji britský spoluveliteľ perute George Blackwood.

Väčšina letcov z československých jednotiek boli Česi. Slováci boli v lietajúcom personáli výnimkou. Viac sa ich staralo o lietadlá na zemi. Stovky aj na Západe bojovali ako pešiaci. Jeden však vynikol aj ako letec. Bol ním Otto Smik. Svoje posledné úspechy dosiahol práve v rámci 310. perute v roku 1944 počas invázie do Európy. Vtedy zažívala úspechy celá československá jednotka, ale po krátkom čase ju z najtvrdších bojov stiahli a presunuli k obrane Londýna, kde už vtedy veľké riziko nehrozilo. Dôvodom bolo, že by naše jednotky v dôsledku vysokých strát mohli prísť o svoj národný charakter. 313. peruť mala približne polovicu pilotov z krajín hovoriacich po anglicky.

Správanie vlastného štátu k týmto ľuďom po vojne je obrovskou hanbou. Dlhých šesť rokov bojovali a zomierali, a tak ich v roku 1945 vítali ako hrdinov. Už o tri roky po víťazstve ich komunisti začali prenasledovať. Západní piloti buď ušli späť, alebo skončili v jáchymovských baniach. Režim sa ich bál, boli priveľmi infikovaní demokraciou. Odškodnenia sa tí, čo prežili, dočkali až po roku 1989.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 275
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 539
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 713
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 496
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 637
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 384
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 881
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 489
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 839
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 555

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Farmári prišli opäť protestovať do Bratislavy. Čo ich najviac trápi

Premiér dá ministrom domáce úlohy podľa požiadaviek farmárov.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prijatie farmárov dáva zmysel

Smer a SNS sa pokúšali protestujúcich poľnohospodárov odsunúť. Nepodarilo sa.

Neprehliadnite tiež