Náraz bombardéra do mrakodrapu Empire State Building

Na oblohe nad newyorským Manhattanom sa objavilo lietadlo. Letelo podozrivo nízko a narazilo do mrakodrapu. To nie je scéna z 11. septembra 2001. Podobná katastrofa sa v New Yorku odohrala už roky pred tým. Bombardér B-25 narazil do Empire State Building

Na oblohe nad newyorským Manhattanom sa objavilo lietadlo. Letelo podozrivo nízko a narazilo do mrakodrapu. To nie je scéna z 11. septembra 2001. Podobná katastrofa sa v New Yorku odohrala už roky pred tým. Bombardér B-25 narazil do Empire State Building 28. júla 1945 - pred 60 rokmi. Na rozdiel od dvojičiek tento mrakodrap náraz ustál.

Plukovník William Smith letel na bombardéri B-25 do New Yorku. Na letisku Newark mal k dvom vojakom, ktorých už mal na palube, pribrať aj veliteľa. Bola sobota ráno. Hmla ako mlieko robila aj z pokojného letu dobrodružstvo, aké za posledné dva roky zažíval v Európe počas druhej svetovej vojny. Smith bol skúsený pilot, mal za sebou viac ako tisíc letov.

Letová veža na letisku La Guardia, ktoré je podstatne bližšie k Manhattanu ako Newark, mu hlásila, aby núdzovo pristál. Smith si však vyžiadal povolenie letieť ďalej. Posledná veta, ktorú mu z La Guardie hlásili bola táto: "Dávajte si pozor, momentálne nevidíme ani špičku Empire State Building."

Smith urobil sériu skratových rozhodnutí. Porušil všetky pravidlá bezpečného lietania. Snažil sa vyhnúť hmle, a tak klesol nižšie. Urobil to uprostred Manhattanu, ktorý bol už vtedy plný vysokých domov. V poslednej chvíli sa vyhol jednému mrakodrapu a viac už nestíhal. Snažil sa kľučkovať medzi vežami, veľmi neskoro si však uvedomil, že jediná cesta z tohto bludiska vedie smerom hore. Pred 102-poschodovým Empire State Buildingom už nestihol uhnúť.

V rýchlosti viac ako 300 kilometrov za hodinu narazil do 79. poschodia. Ľudia, čo boli v tom momente vnútri spomínajú, že sa celá budova zatriasla. V stene zostala diera veľkosti päť krát šesť metrov.

Po náraze vybuchla lietadlu nádrž. Požiar zasiahol päť poschodí. Na ľudí na chodníkoch, niekoľko sto metrov pod miestom nárazu, padali horiace kusy lietadla a budovy. Ako zázrakom však nikoho nezabili.

Jediné obete boli priamo na 79. poschodí. Zomrelo 14 ľudí. Traja členovia posádky a 11 zamestnancov Katolíckej charity. Lietadlo vrazilo priamo do ich kancelárií. Zabíjali úlomky, ktoré odleteli po výbuchu, a oheň.

Dramatické to bolo najmä s dvoma motormi. Jeden sa odtrhol, prerazil niekoľko stien a vyletel druhou stranou budovy. Padol o 50 poschodí nižšie a skončil v jednom byte vo vedľajšej budove. Druhý motor sa tiež odtrhol. Padol do výťahovej šachty. Skončil na streche výťahu, ktorý bol práve na 75. poschodí. Váha motora odtrhla výťahové laná a dve ženy, ktoré boli práve vo výťahu sa rútili na zem. Bezpečnostné zariadenia, ktoré boli súčasťou najmodernejších výťahov vtedajšej doby pád spomalili. O 80 poschodí nižšie, v podzemí Empire State Building našli záchranári obe ženy živé. Jedna bola akurát v bezvedomí.

Empire State Building bol v tom čase najvyššou budovou New Yorku aj sveta. Túto pozíciu mu zobrali dvojičky. Porovnávať nárazy do Empire State Building a veží Svetového obchodného centra je nemožné. B-25 je niekoľkonásobne menší ako obrovské dopravné boeingy, ktoré použili teroristi 11. septembra. Lietadlá totiž mali plné nádrže. Výbuchy tak boli podstatne silnejšie.

Smithov bombardér tiež narazil do Empire State Building v sobotu. Aj napriek tomu, že Amerika bola v tom čase ešte vo vojne, a mnohí preto pracovali šesť dní v týždni, bol mrakodrap v podstate prázdny. Cez týždeň v ňom bolo okolo 15 000 ľudí, v sobotu len 1000. Dvojičky sa v čase výbuchov práve zapĺňali. V budovách boli desaťtisíce.

Napriek zásadným rozdielom sa po 11. septembri objavilo množstvo špekulácií. Najviac sa hovorilo o tom, že Empire State Building bol lepšie zabezpečený proti otrasom ako dvojičky. Niektorí dokonca hovorili, že jeho konštrukcia by možno 11. september prežila.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  5. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Regionálne servisné centrum PwC
  2. Napredujeme vďaka zmenám
  3. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  4. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  5. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  6. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  7. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  8. Vypestujte si chutné a voňavé bylinky
  9. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  10. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 083
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 25 765
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 190
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 542
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 882
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 10 228
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 084
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 852
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 648
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 480