SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Prvá obeť železničnej dopravy

Keď slávnostne otvárali železničné spojenie medzi Manchestrom a Liverpoolom, jeho hlavným zámerom bolo dosiahnuť pomerne lacný transport materiálu. Od trate si sľubovali, že posilní celú oblasť, kde v tých časoch prevládala najmä produkcia uhlia a spracú

FOTO - ARCHÍV

Keď slávnostne otvárali železničné spojenie medzi Manchestrom a Liverpoolom, jeho hlavným zámerom bolo dosiahnuť pomerne lacný transport materiálu. Od trate si sľubovali, že posilní celú oblasť, kde v tých časoch prevládala najmä produkcia uhlia a spracúvanie bavlny z kolónií. Tento deň bol však zároveň dňom historicky prvej nehody na železnici, pri ktorej prišiel o život človek. Stalo sa to 15. septembra roku 1830.

Výstavbu trate podporovali obe mestá, horšie to bolo s vlastníkmi pôdy, cez ktorú mala plánovaná železnica prechádzať. Hlavní konštruktéri George Stephenson a Joseph Locke si za pôvodný návrh vyslúžili kritiku vlády. Na jej podnet potom vznikol nový plán trate, ktorý sa vyhýbal viacerým pozemkom. Išlo najmä o pozemky významnejších a majetnejších vlastníkov.

Dôsledkom zmien v trase bola nová prekážka na ceste - takmer päť míľ dlhý úsek prechádzajúci cez rozbahnenú zem a močiare. Keďže vysušiť tieto plochy bolo nemožné, dal Stephenson vyrobiť masívne drevené hranoly, ktoré potom spolu s kameňmi a zeminou ukladali do nestabilnej pôdy. Tieto hrady sa pod traťou nachádzajú dodnes. Keď prechádza vlak, človek stojaci vedľa trate môže cítiť, ako sa mu pod nohami hýbe zem.

Pochybnosti sa objavili aj pri výbere vhodnej a najmä technicky spôsobilej lokomotívy. Preto usporiadali takzvané Rainhillské preteky, kde sa mali predviesť všetky do úvahy pripadajúce stroje. Súťažilo päť lokomotív a po niekoľkodňových testoch a skúškach vyšli zo súťaže víťazne Robert a George Stephensonovci a ich výtvor Rocket, za ktorý okrem výhry 500 libier získali obratom aj kontrakt na ďalšiu konštrukciu lokomotív pre túto trať.

Pätnásteho septembra roku 1830 trať po niekoľkých rokoch prekonávania najrôznejších prekážok konečne slávnostne uviedli do prevádzky. Ani tento deň sa však neobišiel bez problémov. Stala sa tam historicky prvá smrteľná nehoda na železnici.

Obeťou bol istý William Huskisson. Významný miestny politik, autor viacerých reforiem, najmä v oblasti obchodu a nadšený podporovateľ britských železníc. Huskisson bol spolu s niekoľkými ďalšími osobnosťami vo vozni vojvodu z Wellingtonu, a naraz sa vybrali z vozňa von, priamo na trať. Keď okolostojaci zbadali prichádzať druhú lokomotívu, začali kričať. Ľudia sa rozbehli do strán, viacerí sa opäť vrátili do vojvodovho vozňa, no William Huskisson bol príliš pomalý a v rozhodujúcej sekunde zazmätkoval. Zrazila ho práve víťazná lokomotíva Rocket, riadená Josephom Lockom a spôsobila mu vážne zranenia nôh, ktorým po prevoze do nemocnice ešte v ten deň podľahol.

Sprievod napriek nehode pokračoval ďalej až do Manchestru, kde ho vďaka tamojšej značnej nepopularite vojvodu z Wellingtonu medzi robotníkmi privítala spŕška tehál.

Napriek tomuto dramatickému začiatku sa 35 míľ dlhej trati Liverpool-Manchester od prvých týždňov prevádzky darilo. Čoskoro začala slúžiť aj na prevoz pošty a dopravu pasažierov.

Konštruktéra Georgea Stephensona vďaka Rocket dodnes nazývajú otcom britskej parnej lokomotívy. Stal sa slávnym mužom a železničné spoločnosti z celého Anglicka sa predháňali v záujme o jeho služby. Po jeho smrti po ňom a jeho synovi Robertovi pomenovali železničné múzeum a roku 2001 dokonca univerzitu. Jeho trať funguje dodnes, aj keď už plní len sekundárnu úlohu v preprave medzi dvoma priemyselnými centrami Veľkej Británie.

Na mieste nehody roku 1847 postavili sochu na počesť nebohého politika. Od roku 1982 tu však stojí len podstavec - miestni ľudia totiž Huskissona mylne pokladali za obchodníka s otrokmi a sochu zhodili na zem.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 410
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 052
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 15 043
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 402
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 619
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 587
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 196
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 004
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 548
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Bezpečnostná rada rozhoduje o podobe celoplošného testovania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič a prezidentka Zuzana Čaputová na zasadnutí bezpečnostnej rady.

Premiér hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Ilustračné foto

Polícia zatýkala pre korupciu na pozemkovom fonde

Zadržali aj advokáta Jána Gajana z kauzy Dobytkár.

Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež