Postavička zo semaforu vo východnom Nemecku

Vo východnom Nemecku stále pretrváva "Ostalgia" za všetkým dobrým, čo priniesla komunistická NDR. Obchody sú preplnené socialistickým tovarom, v berlínskych baroch je populárny retro štýl so sovietskymi vlajkami a mladí nosia tričko s nápisom "born ...

FOTO

Vo východnom Nemecku stále pretrváva "Ostalgia" za všetkým dobrým, čo priniesla komunistická NDR. Obchody sú preplnené socialistickým tovarom, v berlínskych baroch je populárny retro štýl so sovietskymi vlajkami a mladí nosia tričko s nápisom "born in the east".

Jedným z najviditeľnejších symbolov Východu je dodnes panáčik na semafore, tzv. Ampelmännchen. Je to malá postavička s klobúkom, ktorá roztiahne ruky a zafarbí sa do červena, aby varovala chodcov. Po páde železnej opony ho chceli nemecké úrady vymeniť za bežné farebné semafory, ktoré sa používajú vo zvyšku Nemecka. Ossis však tvrdo bojovali. Nechceli, aby zjednotenie krajiny pohltilo aj ďalšiu časť ich kultúry.

Panáčik má už vyše štyridsať rokov. Stvoril ho dopravný psychológ Karl Peglau potom, čo sa na východonemeckých cestách zvýšil počet áut, najmä trabantov, a bolo treba regulovať dopravu. Autor sa bál, či nie je príliš buržoázna, ale nakoniec ju komunisti odobrili.

V 80. rokoch nakrútili Ossis aj rozprávku o panáčikovi, ktorý deťom vysvetľoval pravidlá premávky.

Ampelmännchena si ľudia rýchlo obľúbili, prežil pád komunizmu, neskôr sa stal aj jedným z maskotov Berlína a turistickou atrakciou. Dnes je symbolom, na ktorý sú pyšní aj Nemci zo Západu. Malý panáčik nahradil klasické semafory aj v niektorých štvrtiach západného Berlína.

Semafory sa začali dokonca aj emancipovať. V Drážďanoch sa vlani objavili okrem panáčikov aj dievčatá, tzv. Ampelweibchen. Saská metropola sa tak po Zwickau stala ďalším mestom, ktoré sa rozhodlo ozdobiť svoje semafory aj ženským variantom. "Tento príklad jasne ukazuje, že aj ženy môžu byť na vedúcich pozíciách," vyjadrila sa saská krajinská ministerka pre sociálne záležitosti Helma Oroszová.

Ampelmännchen je dnes výborný obchodný artikel. Dvaja obchodníci, jeden z východného a druhý zo západného Nemecka, sa už stretli aj pred súdom, aby bojovali o práva na značku. Sporili sa až o dva milióny eur ročne, ktoré sa točia v tričkách, šálkach či zapaľovačoch s motívmi panáčika.

Nakoniec semafórovú vojnu skončili dohodou, práva na postavičku si, jednoducho, rozdelili. Jeden z nich bude môcť aj ďalej používať logo na svojom likéri, aj keď jeho protivník tvrdil, že spájať alkohol so symbolom dopravných pravidiel je nepredstaviteľné.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 13 641
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 650
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 019
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 252
  5. Vizuálny smog je problém 2 997
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 775
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 703
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 385
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 631
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 387