SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Vznik bulvárnych novín Daily Mail

Zmenil anglickú tlač. Začal písať o kuriozitách, prišiel so súťažami a s podrobnosťami zo súkromného života politikov. Redaktori chodili za príbehmi do ulíc a prinášali živé reportáže. Daily Mail touto stratégiou za pár týždňov prevalcoval ...

Zmenil anglickú tlač. Začal písať o kuriozitách, prišiel so súťažami a s podrobnosťami zo súkromného života politikov. Redaktori chodili za príbehmi do ulíc a prinášali živé reportáže. Daily Mail touto stratégiou za pár týždňov prevalcoval všetky ostrovné denníky vrátane elitných The Times. Ako prvý dosiahol miliónový náklad. Dnes má narodeniny, vychádza už 110 rokov.

Čitateľ by si mal pri novinách oddýchnuť a rýchlo sa dozvedieť, čo potrebuje. To je heslo, ktorým sa Daily Mail riadi od svojho začiatku. S jednoduchou myšlienkou prišiel Alfred Harmsworth, neskorší lord Northcliffe. Chcel, aby jeho noviny stručne informovali o politike a pobavili aj šteklivými bonbónikmi zo života celebrít.

Harmsworth bol pôvodom Ír, vyrastal však v Londýne, kde pričuchol k žurnalistike a začal písať vlastné články. Rušenie novinových daní mu pomohlo k tomu, aby mohol znižovať cenu a prilákať chudobnejších čitateľov.

Skryť Vypnúť reklamu

Harmsworth založil množstvo úspešných časopisov, jeho veľký deň však prišiel 4. mája 1896. Vtedy po prvý raz vyšiel denník Daily Mail.

Jeho vydanie sa precízne pripravovalo. Redakcia pracovala nanečisto takmer tri mesiace, testovali sa redaktori, výber správ i dve zahraničné redakcie v Paríži a New Yorku.

Kúpili najmodernejšiu rotačku, ktorá za hodinu vychrlila 200-tisíc novín.

Presne zamerali aj cieľovú skupinu. Prioritná bola nižšia a stredná vrstva, teda robotníci a remeselníci, ktorí nikdy nečítali komplikované The Times. Nemali na to čas, peniaze a odrádzal ich zložitý text.

Redaktori Daily Mailu texty zjednodušovali, pridávali senzácie a výrazné titulky. Písali o tom, čo ľudí zaujímalo, rozčuľovalo i vzrušovalo - aj s ich presudkami a jednostrannosťou. Daily Mail mal v podtitule Denník zaneprázdneného človeka.

Skryť Vypnúť reklamu

Vydavateľ aktívne využíval marketing. Masovo vyrábal noviny a predával ich tak ako topánky či whisky. Organizoval súťaže pre čitateľov, svoj výrobok sa snažil zviditeľniť a dostať do povedomia verejnosti.

Redakcia napríklad ponúkla 10 000 libier tomu, kto ako prvý preletí z Londýna do Manchesteru. Konkurečný Punch Magazine si myslel, že ide o absurdnú myšlienku a navrhol rovnaké množstvo peňazí za let na Mars.

Daily Mail spočiatku vychádzal na ôsmich stranách. Na titulke mal drobné oznamy o sobášoch, úmrtiach a rôzne inzeráty. Nasledovali burzové správy, spravodajstvo zo súdnych siení a kuriozity zo sveta. Dôležité miesto mala predpoveď počasia, programy divadiel, na konci vychádzal šport a zábavné články pre ženy.

Denník venoval ženám vždy veľkú pozornosť, dodnes má najväčší počet ženských čitateliek zo všetkých britských denníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Úspech u čiteľov bol obrovský. Prekvapil aj lorda Northcliffa, ktorý rátal s maximálnym nákladom 150-tisíc. Už z prvého čísla sa predalo takmer 400-tisíc kusov, na tie časy neuveriteľné číslo.

Vydavateľ sa radoval, narazil na zlatú baňu. Denník stál síce iba pol penny, dostatkom inzercie a svojím populistickým tónom však rýchlo prevalcoval konkurentov.

Náklad stále rástol a na prelome storočí sa bližil k miliónu. Ako prvý na svete túto hranicu prekonal počas prvej svetovej vojny.

Dnes si Daily Mail kúpia každý deň dva milióny ľudí (najviac po bulváre Sun) a patrí medzi najčítanejšie svetové denníky. Drží sa na rozhraní tabloidu, ktorý podrobne informuje o živote celebrít a mienkotvorných novín, ktoré celé desaťročia presadzujú konzervatívne názory.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedno z najčiernejších období zažil denník v 30. rokoch minulého storočia, keď na chvíľu koketoval s fašistickou idiológiou Oswalda Mosleyho. Podporoval aj Chamberlainovu politiku appeasementu počas Mníchovskej dohody. Po tom, čo nacisti obsadili Prahu, však žiadal premiéra, aby pripravil Britániu na vojnu s Hitlerom.

Daily Mail aj dnes prezentuje konzervatívne názory stredných a nižších vrstiev. Je antieurópsky, protiimigrančný, podporuje tradičnú rodinu, znižovanie daní a zachovanie monarchie. Otvorene sa hlási ku Konzervatívnej strane a je silne kritický k labouristom Tonyho Blaira a k liberálom. Za svoje časté útoky na ľavicu ho v Británii prezývajú aj "Daily Hate" (denná nenávisť).

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 944
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 760
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 717
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 569
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 184
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 919
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 381
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 240
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 191
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 111
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

9 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

9 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

6 h

Neprehliadnite tiež