SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Otis, Elisha Graves

Meno Elisha Graves Otis dodnes krášli produkty svetových výrobcov výťahov. Jeho príbeh je veľmi americký. Otis výťah síce nevynašiel, vymyslel však niečo oveľa dôležitejšie: spoľahlivý brzdný mechanizmus, ktorý pri pretrhnutí nosného lana kabínu bleskovo

FOTO – ARCHÍV

zablokuje v bezpečnej pozícii. Zachránil tak nespočetné množstvo životov a inšpiroval architektov, aby sa pustili do výstavby výškových budov. Narodil sa pred 195 rokmi 3. augusta 1811 v americkom Halifaxe.

Prvý výťah vraj zostrojil slávny grécky vedec a vynálezca Archimedes, vozil sa na ňom rímsky cisár Nero a oveľa neskôr aj pápež či francúzsky „kráľ Slnko“ Ľudovít XIV. Až vďaka Otisovi sa však výťah stal jednoduchým a najmä bezpečným dopravným prostriedkom, ktorý dnes slúži denne miliónom ľudí na celom svete.

Otis, ktorý prišiel na svet ako najmladšie zo šiestich detí chudobného farmára, dostal do vienka zvedavosť a zručnosť, ale tiež chabé zdravie. Jeho časté pokusy postaviť sa na vlastné nohy doma systematicky zlyhávali.

Poriadne sa v živote uchytil až v roku 1845 v továrni na postele, po tom, čo sa rozhodol začať nový život v Albany v štáte New York.

Tam počas troch rokov vymyslel nielen dômyselné zariadenie na posun veľmi ťažkých postelí, ktorých súčasťou bol baldachýn, ale aj vlakovú bezpečnostnú brzdu, ovládanú strojvodcom.

Kde iní hľadali vzrušenie a rýchlosť, Otis pátral po spôsoboch, ako rozbehnuté veci zastaviť skôr, než bude neskoro. Ako keby si už dávno pred Einsteinom uvedomil nezdolnú energiu pohybujúcej sa hmoty.

Keď na svojom ďalšom pôsobisku riešil presun ťažkých kusov nábytku hore po poschodiach, inak ako výťahom to nešlo. Otis vedel, že aj tie najpevnejšie laná či káble, na ktorých výťah visel, sa môžu pretrhnúť. Podľahnú extrémnej záťaži, opotrebujú sa. Vždy niekto niečo zanedbá - pri výrobe alebo obsluhe. Vedeli to aj iné múdre hlavy.

Preto pracovali na systéme, ktorý by pri havárii umožnil obsluhe výťahu kabínu nad priepasťou rýchlo zablokovať.

Otis však tušil, že tento nápad nemôže byť dobrý, pretože v kritických chvíľach, keď treba konať bleskovo, sa na ľudské schopnosti nemožno príliš spoliehať. Napadlo mu doplniť výťah bočnými „koľajnicami“ a zabezpečiť ho tak, aby sa pri pretrhnutí lana výťah „zasekol“ automaticky.

Svoj nápad predviedol v roku 1854 na výstave v newyorskom Crystal Palace. Bola obdobou medzinárodnej výstavy v londýnskom Crystal Palace z roku 1851, ktorá mala symbolizovať svetové technologické prvenstvo Veľkej Británie.

V New Yorku bol jednou z najzaujímavejších osobností americký vynálezca. V hlavnej hale postavil svoj výťah v otvorenej šachte a zaťažil plošinu nákladom.

Keď sa začala pohybovať hore, v polovici cesty ťažné lano preťal sekerou. Húf užasnutých divákov očakával tragický pád, Otisov mechanizmus však zafungoval spoľahlivo.

Jeho tvorca nemohol ani len tušiť, že sa práve odohralo niečo, čo zmení postoj architektov aj verejnosti k výškovým budovám. Tie sa stali s bezpečnými výťahmi oveľa lákavejšie a ich výstavba sa skutočne onedlho v New Yorku a ostatných amerických veľkomestách rozbehla naplno a najmä do výšky.

Prvý bezpečný výťah postavili v roku 1857 v obchodom dome v New Yorku. Obsluhoval päť poschodí a pohyboval sa rýchlosťou jeden meter za päť sekúnd, čo bol na vtedajšie časy vynikajúci výkon. Svoj „zdokonalený výťahový aparát“ Otis ešte stihol patentovať. Bolo to v roku 1861, krátko pred jeho smrťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  4. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  10. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 267
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 472
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 246
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 645
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 312
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 514
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 383
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 609
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 379
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 358
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý premiér SR Mikuláš Dzurinda.

Rozhovor s Mikulášom Dzurindom.

13. máj
Opatrenia na Slovensku sa opäť uvoľňujú.

Celonárodné opatrenia sa končia.

1 h
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Aký dejepis učia na ruskej škole v Prahe

Pamätník pri Brestskej pevnosti. Dobové nápisy dosvedčia, o čo sa tu bojovalo.

Čitatelia v bublinách o pravdu nestoja.

11. máj
Jakub Koniar (vľavo) a Jaroslav Polách.

Slováci sa dostali až do semifinále MS v biliarde.

20 h

Neprehliadnite tiež