SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Otis, Elisha Graves

Meno Elisha Graves Otis dodnes krášli produkty svetových výrobcov výťahov. Jeho príbeh je veľmi americký. Otis výťah síce nevynašiel, vymyslel však niečo oveľa dôležitejšie: spoľahlivý brzdný mechanizmus, ktorý pri pretrhnutí nosného lana kabínu bleskovo

FOTO – ARCHÍV

zablokuje v bezpečnej pozícii. Zachránil tak nespočetné množstvo životov a inšpiroval architektov, aby sa pustili do výstavby výškových budov. Narodil sa pred 195 rokmi 3. augusta 1811 v americkom Halifaxe.

Prvý výťah vraj zostrojil slávny grécky vedec a vynálezca Archimedes, vozil sa na ňom rímsky cisár Nero a oveľa neskôr aj pápež či francúzsky „kráľ Slnko“ Ľudovít XIV. Až vďaka Otisovi sa však výťah stal jednoduchým a najmä bezpečným dopravným prostriedkom, ktorý dnes slúži denne miliónom ľudí na celom svete.

Otis, ktorý prišiel na svet ako najmladšie zo šiestich detí chudobného farmára, dostal do vienka zvedavosť a zručnosť, ale tiež chabé zdravie. Jeho časté pokusy postaviť sa na vlastné nohy doma systematicky zlyhávali.

Poriadne sa v živote uchytil až v roku 1845 v továrni na postele, po tom, čo sa rozhodol začať nový život v Albany v štáte New York.

Tam počas troch rokov vymyslel nielen dômyselné zariadenie na posun veľmi ťažkých postelí, ktorých súčasťou bol baldachýn, ale aj vlakovú bezpečnostnú brzdu, ovládanú strojvodcom.

Kde iní hľadali vzrušenie a rýchlosť, Otis pátral po spôsoboch, ako rozbehnuté veci zastaviť skôr, než bude neskoro. Ako keby si už dávno pred Einsteinom uvedomil nezdolnú energiu pohybujúcej sa hmoty.

Keď na svojom ďalšom pôsobisku riešil presun ťažkých kusov nábytku hore po poschodiach, inak ako výťahom to nešlo. Otis vedel, že aj tie najpevnejšie laná či káble, na ktorých výťah visel, sa môžu pretrhnúť. Podľahnú extrémnej záťaži, opotrebujú sa. Vždy niekto niečo zanedbá - pri výrobe alebo obsluhe. Vedeli to aj iné múdre hlavy.

Preto pracovali na systéme, ktorý by pri havárii umožnil obsluhe výťahu kabínu nad priepasťou rýchlo zablokovať.

Otis však tušil, že tento nápad nemôže byť dobrý, pretože v kritických chvíľach, keď treba konať bleskovo, sa na ľudské schopnosti nemožno príliš spoliehať. Napadlo mu doplniť výťah bočnými „koľajnicami“ a zabezpečiť ho tak, aby sa pri pretrhnutí lana výťah „zasekol“ automaticky.

Svoj nápad predviedol v roku 1854 na výstave v newyorskom Crystal Palace. Bola obdobou medzinárodnej výstavy v londýnskom Crystal Palace z roku 1851, ktorá mala symbolizovať svetové technologické prvenstvo Veľkej Británie.

V New Yorku bol jednou z najzaujímavejších osobností americký vynálezca. V hlavnej hale postavil svoj výťah v otvorenej šachte a zaťažil plošinu nákladom.

Keď sa začala pohybovať hore, v polovici cesty ťažné lano preťal sekerou. Húf užasnutých divákov očakával tragický pád, Otisov mechanizmus však zafungoval spoľahlivo.

Jeho tvorca nemohol ani len tušiť, že sa práve odohralo niečo, čo zmení postoj architektov aj verejnosti k výškovým budovám. Tie sa stali s bezpečnými výťahmi oveľa lákavejšie a ich výstavba sa skutočne onedlho v New Yorku a ostatných amerických veľkomestách rozbehla naplno a najmä do výšky.

Prvý bezpečný výťah postavili v roku 1857 v obchodom dome v New Yorku. Obsluhoval päť poschodí a pohyboval sa rýchlosťou jeden meter za päť sekúnd, čo bol na vtedajšie časy vynikajúci výkon. Svoj „zdokonalený výťahový aparát“ Otis ešte stihol patentovať. Bolo to v roku 1861, krátko pred jeho smrťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  4. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  7. Úprava osobného motorového vozidla
  8. Important information for Brazilians living in Slovakia
  9. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  10. Vitajte v postapokalyptickom svete
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 828
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 656
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 069
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 693
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 935
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 522
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 087
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 589
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 494
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 337
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež