SME
Sobota, 4. júl, 2020 | Meniny má ProkopKrížovkyKrížovky

Automobily Žiguli

Obyvatelia Sovietskeho zväzu sa delili na dve skupiny. V prvej boli tí, ktorí túžili po automobile značky Žiguli, v druhej tí, čo si ho kúpili. Voz, ktorý dnes pri moderných autách pôsobí skôr ako karikatúra, zohral v dejinách Sovietskeho zväzu obrovskú ú

FOTO – ARCHÍV

lohu. Stal sa symbolom túžby Rusov po lepšom živote. Žiguli by si zaslúžil pomník určite viac, než niektoré osobnosti dodnes krášliace námestia ruských miest. Rozhodnutie, že ZSSR sa vzdá myšlienky na „úplne pôvodný sovietsky automobil“, padlo pred 40 rokmi.

„Nemožno ďalej stavať len a len na vlastných inžinieroch, konštruktéroch a vynálezcoch - je treba kopírovať,“ rozhodlo sovietske vedenie.

Rusi sa vzdali myšlienky, že predstihnú americké a nemecké úspechy v automobilovej oblasti, a vydali sa cestou preberania zahraničných skúseností. Podpísali s talianskym koncernom Fiat zmluvu o licenčnej výrobe na základe modelu Fiat-124. Vznikol legendárny a stále živý automobil Žiguli. Prvý model mal prezývku „kopejka.“

Tu stojí za to spraviť odbočku do histórie a zmieniť sa o skutočnej sovietskej rarite. V roku 1933 moskovský Automobilový závod Stalina začal výrobu nákladných vozov ZiS-5.

Nikdy nebrázdil cesty nákladniak jednoduchšej konštrukcie. Za vojny sa vyrábala verzia bez tlmičov, predných bŕzd, vykurovania kabíny a ďalších „maličkostí“. Výhodou stroja bolo to, že rozbiť ho bolo zložité a opraviť ho dokázal každý zručnejší murár, hoci aj kameňom. Ak toto bol prototyp sovietskeho osobného automobilu, potom spoľahlivosť, jednoduchosť a istá vulgárnosť boli základnými prvkami. Nakoniec všetko dopadlo inak, i keď čosi z úchvatného nákladného auta žije v ruských vozoch dodnes.

Hlavnou úlohou v polovici 60. rokov bolo vyrobiť jednoduché, lacné, spoľahlivé auto. Sovietske strojárstvo nebolo zariadené na jemnú výrobu. Navyše stav väčšiny ciest si vyžadoval robustnú konštrukciu.Nikoho nenapadlo opraviť cesty. Naopak, všetci správne predpokladali, že kvalitné cesty tak skoro v krajine nebudú a požadovali, aby nový voz zvládol aj sovietske výmole.

Potom, čo v roku 1966 podpísali rusko-taliansky kontrakt, začali Rusi výrobu dnes známeho Volgogradského automobilového závodu (VAZ).

Taliani čakali, že sovietsky braček ich Fiatu sa narodí za pätnásť rokov. Vďaka sovietskemu nadšeniu začala prvá linka s výkonom 22-tisíc áut ročne fungovať za necelých päť rokov. Aj keď cena nezodpovedala predstave o „ľudovom“ vozidle, nenásytný sovietsky trh „požieral“ jedno auto za druhým. Ľudia sa zapisovali do nekonečných radov a za samotné miesto v rade sa platili obrovské sumy. Ďalším problémom boli náhradné diely. Stali sa zdrojom obrovskej korupcie. Niektoré opravy trvali týždne i roky.

Po prvom modeli „kopejka“ nasledovali ďalšie. Najpopulárnejšia je slávna „šestorka“ - model VAZ 2106 starý skoro tridsať rokov. Niekoľkokrát vedenie VAZ–u uvažovalo o zastavení výroby „šestiek,“ ale zákazník sa nedal.

Dodnes si ju chudobnejší Rusi radi kupujú - nová stojí 115-tisíc rubľov. Až do začiatku 90. rokov si väčšina myslela, že jazdí na zázračnom modeli skvelého konštruktérskeho umu. Ilúziu narušila až invázia zo Západu. Len porovnanie pomohlo Rusom precitnúť.

Napriek tomu láska k Žiguli, plná nostalgie a spomínania na staré dobré časy, trvá. Ďalší model ako deviatka, desiatka či jedenástka sa snažia byť modernejšie, ale ich jazdné vlastnosti, spoľahlivosť a spotreba nemôžu cudzím vozom konkurovať.

Výhodou môže byť, že Žiguli je ako stavebnica „Merkur“ pre dospelých - na rozdiel od Mercedesu nemusíte ísť pri každej poruche do servisu, stačí mať kladivo.

Navyše priemerný Rus určite prichádza na svet s vrodenou schopnosťou vymeniť na Žiguli poloos, regulovať karburátor a opraviť benzínové čerpadlo. Lenže v Rusku je stále viac tých, ktorí si môžu dovoliť drahé autá i servis a nechcú si zašpiniť biele rukávy. Požadujú v aute „zbytočnosti,“ ktoré úsporný VAZ nemá - v ZSSR bolo predsa slovo „komfort“ takmer nadávka.

Výrobcovia sovietskych áut zatvárajú - končí Moskvič i Volga. Žiguli sa drží zo všetkých síl, ale už ho v predaji predbehli vozy kórejské a japonské.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  2. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  7. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  8. Najrýchlejší dopravný prostriedok je bicykel
  9. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  10. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave
  1. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  2. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  3. Štart sezóny F1 je za dverami
  4. Predajne Terno a KRAJ znižujú ceny desiatok produktov
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  6. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Hrdinovia bez potlesku
  9. Odvezte sa Ľadovým expresom spoznávať juh Slovenského raja
  10. Herec a dabér Pavel Soukup: můj test autokamery Mio MiVue 798
  1. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 19 724
  2. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 16 873
  3. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 13 514
  4. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 13 335
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 903
  6. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 234
  7. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 232
  8. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 9 858
  9. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 9 545
  10. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 8 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež