SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Tank oslávil deväťdesiatku

Viac ako milión mŕtvych a zranených si vyžiadala za päť mesiacov vojenská ofenzíva pri rieke Somme. Nebol to však len vysoký počet zmarených životov, prečo sa táto operácia prvej svetovej vojny zapísala do dejín. Debut tam mala 15. septembra 1916, pred 90

FOTO –ARCHÍV

rokmi, nová zbraň - tank.

Cieľom francúzsko-britskej ofenzívy pri Somme bolo viazať nemecké jednotky a pomôcť tak Francúzom brániacim sa v ťažkých bojoch pri Verdune.

Miesto vybrali preto, že sa tam stretali britské jednotky s francúzskymi. Politické hľadisko prevážilo nad vojenským. Nemecké pozície boli umiestnené na svahu, a boli silne opevnené. Už prvé útoky priniesli mimoriadne straty, najmä britské. Bolo jasné, že šanca na zásadný prielom je malá.

Veľký problém predstavovali nemecké protipechotné prekážky. Jediná možnosť, ako vyriešiť patovú situáciu zákopovej vojny, sa javil bojovník, ktorému neprekáža ostnatý drôt, dokáže prekonať nepriateľské zákopy a je imúnny proti paľbe guľometov. Tak sa objavil na scéne tank.

Samohybné obrnené vozidlo vybavené delami plánoval už Leonardo da Vinci a snívali o ňom generácie vojvodcov.

S praktickým vývojom ťažkého obrneného vozidla nesúceho delá však začala Británia až začiatkom vojny. Veľký podiel na jeho zrode mal vtedajší prvý lord admirality, neskorší premiér Winston Churchill.

Zvláštna komisia, ktorú zostavil, nechala postaviť niekoľko prototypov, z ktorých sa nakoniec vyvinul tank nesúci označenie Mark I. Aby jeho výrobu utajili, tvrdili robotníkom, že montujú nádrže na vodu. Práve zo slova nádrž, po anglicky tank, sa zrodilo pomenovanie novej zbrane.

Prvé tanky sa dnešným podobali len veľmi vzdialene. Pri pohľade zboku mali tvar kosodĺžníka, po ktorého obvode sa ťahali mohutné oceľové pásy. Otočná veža súčasných tankov chýbala a zbrane boli umiestnené vo výklenkoch na boku stroja.

Stať sa tankistom si vyžadovalo veľkú odvahu a fyzickú odolnosť. Motorový priestor nebol nijak oddelený. Posádka bola vystavená značnému hluku. Nehostinnú atmosféru vnútri železnej kobky ešte dopĺňali splodiny z motora a vypálenej munície.

Prvýkrát v histórii sa tanky zapojili do boja 15. septembra 1916 v bitke o obcí Flers a Courcelette. Tam, kde sa obrnenci objavili, síce britská pechota dokázala postúpiť, ale na zásadný prielom obrany bolo tankov málo.

Tento nedostatok ešte zhoršovala ich veľká poruchovosť. Z takmer 50 vozidiel bolo do boja schopných vyjsť len 32 a aj z nich­ väčšinu nevyradil protivník, ale poruchy a terén.

Tanky síce počas svojej premiéry dokázali účinnosť, ale aj slabiny prvých typov. Podľa kritikov im najviac uškodilo ich unáhlené nasadenie v čase, keď obrnencov ešte trápili „detské choroby“ a bolo ich málo. Premrhali tak moment prekvapenia, ktorý mohol zohrať veľkú úlohu pri rozsiahlejšom tankovom útoku.

Ofenzíva pri Somme sa nakoniec skončila bez jednoznačného výsledku. Jesenné dažde premenili bojisko na more blata, ktoré znemožňovalo ďalší boj. Preto operáciu v polovici novembra 1916 ukončili.

S istým zveličením možno povedať, že jej jediným víťazom sa stal tank, bez ktorého sa odvtedy nezaobišiel prakticky žiadny väčší vojenský konflikt.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  4. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 270
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 473
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 251
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 648
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 283
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 532
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 389
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 616
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 380
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 369
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý premiér SR Mikuláš Dzurinda.

Rozhovor s Mikulášom Dzurindom.

13. máj
Opatrenia na Slovensku sa opäť uvoľňujú.

Celonárodné opatrenia sa končia.

2 h
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Aký dejepis učia na ruskej škole v Prahe

Pamätník pri Brestskej pevnosti. Dobové nápisy dosvedčia, o čo sa tu bojovalo.

Čitatelia v bublinách o pravdu nestoja.

11. máj
Jakub Koniar (vľavo) a Jaroslav Polách.

Slováci sa dostali až do semifinále MS v biliarde.

20 h

Neprehliadnite tiež