SME

Vznik britského námorného impéria

Zámorské objavy Portugalčanov a Španielov v 15. a 16. storočí sledovali Angličania len s úctivým obdivom. Závideli im ázijské a americké koloniálne ríše, z ktorých prúdilo na Pyrenejský polostrov obrovské bohatstvo. Po skončení vnútorných nepokojov a obči

FOTO – ARCHÍV

anskej vojny v polovici 17. storočia prišiel obrat. Za necelých dvesto rokov sa stal z Anglicka „vládca oceánov". Sila jeho flotily spravila z Británie najsilnejšiu veľmoc sveta. Základ britskej námornej dominancie položil prvý zákon o plavbe, ktorý prijal anglický parlament ovládaný Oliverom Cromwellom 9. októbra 1651.

Budúci vývoj v mnohom predznamenalo už anglické víťazstvo nad španielskou flotilou v roku 1588. Vtedy však išlo najmä o hrdinský výkon národa brániaceho sa invázii, na ktorom sa podieľalo až 150 narýchlo povolaných obchodných lodí.

Angličanom výrazne pomohla aj búrka. Skutočné základy anglickej námornej moci položil až zákon o plavbe prijatý za Cromwella. V duchu dobového hospodárskeho merkantilizmu a štátneho protekcionizmu povolil privážať do Anglicka tovar iba anglickým lodiam alebo korábom krajín, z ktorých tovar pochádzal.

Po tomto opatrení sa anglické loďstvo začalo zväčšovať. Zameralo sa najmä proti Nizozemsku, ktoré v tom čase kontrolovalo lov sleďov v Baltickom a Severnom mori a ovládalo transport korenia z Indie. Nizozemskí lodiari konkurovali anglickým aj pri doprave tovarov pozdĺž anglického pobrežia. Nové pravidlá Nizozemci uznali až o tri roky po vojenskej porážke.

Cromwell začal ohrozovať aj upadajúcu námornú silu Španielska. V roku 1655 obsadil jeho kolónie na Jamajke, o tri roky zničili Angličania španielsku flotilu s drahými kovmi pri Kanárskych ostrovoch.

Ešte predtým poslal expedíciu do západnej Indie. Ako prvý prišiel s myšlienkou obsadiť Gibraltár, La Manche a Stredozemné more zbavil pirátov. Vďaka Cromwellovi sa stala z Anglicka rešpektovaná námorná mocnosť. Rovnako to pokračovalo aj po obnovení monarchie v roku 1660.

Prišiel druhý zákon o plavbe, ktorý cudzie štáty vylúčil z obchodu s anglickými kolóniami a tamojším osadníkom zakázal vyvážať tabak, vlnu, cukor a bavlnu do inej krajiny ako do Anglicka. Medzi rokmi 1662 až 1773 nasledovali ďalšie štyri zákony obmedzujúce obchod s kolóniami.

Po úpadku Španielska a Portugalska a po porážke Nizozemska ostalo hlavným britským konkurentom na mori Francúzsko. K prvému vážnemu konfliktu prišlo v rokoch 1701 - 1714 počas vojny o španielske dedičstvo. Briti spoločne s Nizozemcami a Rakúšanmi úspešne čelili snahe Ľudovíta XIV., aby na španielsky trón zasadol jeho vnuk.

Vojnu na mori vyhrali Briti. V roku 1707 porazili francúzsku flotilu pri Toulone. K ich dŕžavám pribudli nové územia v Kanade, Karibiku a Stredomorí. Z kráľovskej námornej flotily sa stala najväčšia položka britského štátneho rozpočtu, na jej udržiavanie sa zaviedol aj jeho schodok.

K novým sporom o kolónie prišlo medzi oboma európskymi veľmocami počas sedemročnej vojny v rokoch 1757 - 1763. Vďaka prevahe flotily sa Britom podarilo definitívne vytlačiť Francúzov z Kanady, k ich impériu pribudol aj Quebec. Britskej expanzii odolávali len americké kolónie, americké prístavy izolovať nedokázali.

Súboj o vládu nad oceánmi sa definitívne rozhodol počas napoleonských vojen. Po víťazstve admirála Horatia Nelsona nad francúzsko-španielskou flotilou v bitke pri Trafalgare v roku 1805 sa stali Napoleonove plány na inváziu na ostrovy utópiou. Francúzske loďstvo už viac nikdy nepredstavovalo pre Britov hrozbu.

V roku 1809 patrila Británii viac ako polovica všetkých vojnových lodí na svete. Po Viedenskom kongrese z rokov 1814 - 1815 mohli Briti vďaka úspešnému spojenectvu svojej námornej flotily a zaoceánskeho obchodu nerušene pokračovať v budovaní svojej ríše.

Obchod s kolóniami generoval prostriedky na budovanie a údržbu flotily, ktorá zasa na oplátku bránila jeho záujmy a zaberala nové kolónie. Z kedysi málo významného ostrova sa stala vďaka sile obchodného a vojenského loďstva najsilnejšia mocnosť sveta. Nový konkurent na mori vyrástol Britom až na začiatku 20. storočia v podobe na vojnu sa chystajúceho Nemeckého cisárstva.

Autor: Martin Hagara

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 898
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 234
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 816
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 805
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SkryťZatvoriť reklamu