SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Gallup, George Horace

Verejnú mienku pred ním skúmalo veľa sociológov. Meno Georgea Gallupa je však spojené s prvými úspešnými krokmi pri využití metódy výskumu založenej na štatistickom výbere presnej vzorky oslove­ných ľudí (respondentov). Pred ich množstvom dal Gallup predn

FOTO –ARCHÍVFOTO –ARCHÍV

osť kvalite, a táto metóda sa udržala dodnes. George Horace Gallup sa narodil v chudobnej farmárskej rodine v americkom Jeffersone (Iowa) pred 105 rokmi, 18. novembra 1901.

Vyštudoval Univerzitu v Iowe, a už názov doktorskej práce napovedal veľa o jeho ďalšom profesijnom pôsobení: Nová technika pre objektívne metódy merania záujmov čitateľov novín. Výskumu verejnej mienky sa venoval vlastne celý život. Zaujímalo ho, čím ľudia žijú, čo a ako ich najviac ovplyvňuje, aké sú ich najväčšie ekonomické a sociálne problémy, ako trávia voľný čas, čo počúvajú a pozerajú, čo čítajú, ako sa zabávajú, či veria v Boha. Výskumy verejnej mienky považoval za spôsob, ako merať tep demokracie, ako sa ponárať pod povrch každodennosti. Mali tiež slúžiť na vznešený cieľ - zvýšiť vplyv ľudí na politiku a na posudzovanie spoločenských reforiem, ktoré by si ľudia želali presadiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vynikajúcu školu dostal ako riaditeľ výskumu verejnej mienky v slávnej reklamnej agentúre Young a Rubicam v 30. rokoch uplynulého storočia. Ich heslom bolo Bojuj proti nude! a ich reklamné texty sa v tom období považovali v USA za najoriginálnejšie. Vzhľadom na široké pôsobenie aj popularitu firmy tu mal Gallup možnosť overiť si svoju štatistickú metódu výberu respondentov podľa veku a vzdelania, podľa toho, odkiaľ pochádzajú, či patria medzi chudobnejšie alebo bohatšie vrstvy spoločnosti a aké hodnoty vyznávajú.

Jeho veľké chvíle prišli v roku 1936 pri prezidentských voľbách. Populárny magazín Literary Digest už predtým niekoľkokrát úspešne predpovedal výsledky volieb amerických prezidentov. Teraz redaktori opäť použili osvedčený scenár: rozoslali najmä svojim predplatiteľom korešpondenčné lístky s jednoduchou otázkou: Kto bude prezidentom? V roku 1936 v redakcii zrátali hlasy na viac ako dvoch miliónoch lístkov a vyšlo im, že s veľkou prevahou vyhrá vtedy populárny republikán Alfred Landon. Franklin D. Roo­sevelt mal vysoko prehrať.

Gallup, ktorý v roku 1935 stihol založiť v Princetone Americký inštitút výskumu verejnej mienky, však veril svojej metóde. Oslovil oveľa menšiu, ale súčasne oveľa reprezentatívnejšiu vzorku Američanov. A podľa jeho výskumu mal s vysokým náskokom vyhrať naopak Roosevelt, čo sa naozaj stalo. Pes bol zakopaný v tom, že čitatelia magazínu boli väčšinou prívržencami republikánov, a keďže demokrati čítali iné časopisy, ich hlasy sa v ankete nemohli objaviť. Gallup ich však vďaka svojej metóde zachytil.

Dnes je následníckou organizáciou inštitútu nezávislá Gallupova organizácia, ktorá vznikla v roku 1958. Zamestnáva okolo 2-tisíc profesionálnych pracovníkov vo výskume verejnej mienky a má 40 pobočiek po celom svete. Je neoficiálnym a uznávaným lídrom v tejto oblasti. Samozrejme, nemožno zabúdať na okrídlený výrok: Akékoľvek prognózy sú nebezpečné, najmä, ak sa týkajú budúcnosti. Pri posudzovaní verejnej mienky to platí dvojnásobne: výskumník tu vstupuje na javisko, ktorého je sám súčasťou. A pokušenie čosi ovplyvniť v tom „správnom“ smere býva veľké. Gallup by bol určite prvý, kto by proti ovplyvňovaniu názorov ľudí a ich manipulácii protestoval.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  8. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 785
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 500
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 562
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 272
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 051
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 384
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 930
  8. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 739
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 586
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 295