Gallup, George Horace

Verejnú mienku pred ním skúmalo veľa sociológov. Meno Georgea Gallupa je však spojené s prvými úspešnými krokmi pri využití metódy výskumu založenej na štatistickom výbere presnej vzorky oslove­ných ľudí (respondentov). Pred ich množstvom dal Gallup predn

FOTO –ARCHÍV

osť kvalite, a táto metóda sa udržala dodnes. George Horace Gallup sa narodil v chudobnej farmárskej rodine v americkom Jeffersone (Iowa) pred 105 rokmi, 18. novembra 1901.

Vyštudoval Univerzitu v Iowe, a už názov doktorskej práce napovedal veľa o jeho ďalšom profesijnom pôsobení: Nová technika pre objektívne metódy merania záujmov čitateľov novín. Výskumu verejnej mienky sa venoval vlastne celý život. Zaujímalo ho, čím ľudia žijú, čo a ako ich najviac ovplyvňuje, aké sú ich najväčšie ekonomické a sociálne problémy, ako trávia voľný čas, čo počúvajú a pozerajú, čo čítajú, ako sa zabávajú, či veria v Boha. Výskumy verejnej mienky považoval za spôsob, ako merať tep demokracie, ako sa ponárať pod povrch každodennosti. Mali tiež slúžiť na vznešený cieľ - zvýšiť vplyv ľudí na politiku a na posudzovanie spoločenských reforiem, ktoré by si ľudia želali presadiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vynikajúcu školu dostal ako riaditeľ výskumu verejnej mienky v slávnej reklamnej agentúre Young a Rubicam v 30. rokoch uplynulého storočia. Ich heslom bolo Bojuj proti nude! a ich reklamné texty sa v tom období považovali v USA za najoriginálnejšie. Vzhľadom na široké pôsobenie aj popularitu firmy tu mal Gallup možnosť overiť si svoju štatistickú metódu výberu respondentov podľa veku a vzdelania, podľa toho, odkiaľ pochádzajú, či patria medzi chudobnejšie alebo bohatšie vrstvy spoločnosti a aké hodnoty vyznávajú.

Jeho veľké chvíle prišli v roku 1936 pri prezidentských voľbách. Populárny magazín Literary Digest už predtým niekoľkokrát úspešne predpovedal výsledky volieb amerických prezidentov. Teraz redaktori opäť použili osvedčený scenár: rozoslali najmä svojim predplatiteľom korešpondenčné lístky s jednoduchou otázkou: Kto bude prezidentom? V roku 1936 v redakcii zrátali hlasy na viac ako dvoch miliónoch lístkov a vyšlo im, že s veľkou prevahou vyhrá vtedy populárny republikán Alfred Landon. Franklin D. Roo­sevelt mal vysoko prehrať.

Gallup, ktorý v roku 1935 stihol založiť v Princetone Americký inštitút výskumu verejnej mienky, však veril svojej metóde. Oslovil oveľa menšiu, ale súčasne oveľa reprezentatívnejšiu vzorku Američanov. A podľa jeho výskumu mal s vysokým náskokom vyhrať naopak Roosevelt, čo sa naozaj stalo. Pes bol zakopaný v tom, že čitatelia magazínu boli väčšinou prívržencami republikánov, a keďže demokrati čítali iné časopisy, ich hlasy sa v ankete nemohli objaviť. Gallup ich však vďaka svojej metóde zachytil.

Dnes je následníckou organizáciou inštitútu nezávislá Gallupova organizácia, ktorá vznikla v roku 1958. Zamestnáva okolo 2-tisíc profesionálnych pracovníkov vo výskume verejnej mienky a má 40 pobočiek po celom svete. Je neoficiálnym a uznávaným lídrom v tejto oblasti. Samozrejme, nemožno zabúdať na okrídlený výrok: Akékoľvek prognózy sú nebezpečné, najmä, ak sa týkajú budúcnosti. Pri posudzovaní verejnej mienky to platí dvojnásobne: výskumník tu vstupuje na javisko, ktorého je sám súčasťou. A pokušenie čosi ovplyvniť v tom „správnom“ smere býva veľké. Gallup by bol určite prvý, kto by proti ovplyvňovaniu názorov ľudí a ich manipulácii protestoval.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 14 499
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 270
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 957
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 389
  5. Vizuálny smog je problém 3 000
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 889
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 759
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 598
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 438
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 245