Kašpar, Jan

Jan Kašpar, tak sa volá mladý nadšenec, ktorý začal písať dejiny českého letectva. Zomrel 2. marca 1927.

Ján KašparJán Kašpar(Zdroj: ČTK)

Na jar roku 1910 sa po vojenskom cvičisku v Pardubiciach premával v lietadle mladý muž. Nesnažil sa vzlietnuť, skúšal iba vlastnosti svojho stroja na zemi. Mala to byť príprava na prvý let. Zrazu sa pred ním zjavila krava. Aby sa jej vyhol, pritiahol na poslednú chvíľu riadiacu páku a dostal sa do vzduchu.

Jan Kašpar tak začal písať dejiny českého letectva. Nevedno, či prvý Kašparov let skutočne vyzeral takto. Pravdepodobne je to iba jedna z legiend, ktoré sa v takýchto prípadoch objavujú. Prav­­da je aj to, že začiatky aviatiky sprevádzali podobné, často ešte neuveriteľnejšie príbehy.

Pokus – omyl

Stačí si spomenúť na fotografie lietajúcich aparátov z toho obdobia. Často skôr pripomínali príšery z Jurského parku, ako výtvory zostrojené človekom. Úplným extrémom je prípad neznámeho odvážlivca z Francúzska. Veril, že celkom stačí, keď si k telu pripne konštrukciu pripomínajúcu krídla a bude ňou poriadne mávať. Takto vystrojený sa jedného dňa v Paríži odhodlane postavil na Eiffelovu vežu a skočil. Výsledok bol vopred jasný, polmetrová priehlbina pod dominantou Paríža o ňom vypovedá dostatočne.

Je zrejmé, že v počiatkoch lietania mali letci riadnu dávku odvahy, bez ktorej by sa určite neodhodlali sadnúť si do strojov, ktoré tvorila krehká zmes dreva, plátna a oceľových laniek. Každý jeden pokus sa mohol skončiť tragédiou. A mnoho sa ich tak aj skončilo.

Priekopníci nemali takmer nijaké vedomosti, ktoré by im v ich snažení pomohli. Priemysel nebol začiatkom 20. storočia schopný dodať spoľahlivé materiály a dostatočne výkonné motory. Takmer všetko sa robilo metódou pokus - omyl.

Vlastné lietadlo

Kašpar mal v tomto úlohu predsa len výrazne uľahčenú. Keď s lietaním začínal, bratia Wrightovci mali svoju slávnu premiéru z roku 1903 dávno za sebou. Rovnako slávny Louis Blériot v roku 1909 preletel kanál La Manche. Po celom svete sa našlo množstvo ich nasledovníkov. O úspechoch aj prehrách s nadšením informovala dobová tlač.

Bolo sa tak o čo oprieť a Kašpar nezačínal úplne od nuly. Napriek tomu sa spočiatku pokúšal ísť vlastnou cestou. Chcel postaviť vlastné lietadlo s vlastným motorom. Neúspešne. Od frustrujúcich pokusov Kašpar upustil po jednom z krát­kych skokov, nedá sa nazvať letom, ktorý sa skončil rozbitím lietadla na blízkom strome. Podporovaný svojím otcom odcestoval do Paríža, kde si kúpil za 18–tisíc frankov (cena bez motora) lietadlo Blériot XI. S ním sa vrátil domov a od jari 1910 na ňom podnikal prvé lety. Najskôr len niekoľko stometrové pokusy pre svoje potešenie, po dvoch mesiacoch venovaných tréningu začal s verejným predvádzaním po Čechách a Morave. Jeho osobným rekordom bolo dosiahnutie výšky 150 metrov. Lietanie bolo pre všetkých úžasnou novinkou. V Pardubiciach si v júni jeho ukážku pozrelo 22–tisíc divákov.

Slávny let na svadbu

Kašparovým najslávnejším počinom však bol ospevovaný let z Pardubíc do Prahy. Uskutočnil sa 13. mája 1911. Viaže sa k nemu ďalší zaujímavý príbeh. Kašpar do Prahy letel na svadbu svojho priateľa zo štúdií. Vzdialenosť medzi oboma mestami prekonal za hodinu 32 minút. Odhaduje sa, že to bolo aj s neplánovanými okľukami asi 120 kilometrov. Z toho vychádza priemerná rýchlosť 80 kilometrov za hodinu.

Neúspešný podnikateľ

Posledné lety absolvoval Jan Kašpar v roku 1913. Zomrel mu otec, ktorý ho vždy podporoval, a pridalo sa k tomu aj naliehanie matky, aby s lietaním prestal. Slávna postava českého letectva sa dala na podnikanie. Vôbec sa mu však nedarilo.

Opustený a v depresiách spáchal v roku 1927 samovraždu. Okolo hlavy si obtočil handru namočenú v benzíne. Našli ho ešte živého, no o dva dni nato zomrel.

Presne o tridsať rokov neskôr ohrozil jeho dovtedy nespochybniteľné prvenstvo najbližší spolupracovník. Jeho bratranec Evžen Čihák nečakane označil seba za prvého českého letca. Knižka, ktorú vydal s novinárom Františkom Gelom, bola veľmi populárna a trvalo ďalších takmer desať rokov, kým historik Lubomír Česenek uviedol veci na pravú mieru.

V tomto lietadle Kašpar napísal prvú kapitolu dejín českej aviatiky.

FOTO – ČTK

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 157
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 310
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 16 436
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 16 418
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 925
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 15 119
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 826
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 6 702
  9. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 6 203
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 504

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež