SME
Streda, 8. júl, 2020 | Meniny má IvanKrížovkyKrížovky
ĽUDIA A UDALOSTI

Blériot, Louis

Keď francúzsky priekopník letectva Louis Blériot 25. júla 1909 ako prvý preletel kanál La Manche, bola to predzvesť toho, akú úlohu budú mať lietadlá dnes. Cesta ku Concordu či zaoceánskym letom ešte bola dlhá, ale nezvratná. Blériot, muž s fičúrsky vykrú

Louis Blériot.Louis Blériot. (Zdroj: ČTK)

tenými fúzmi, bol jedným z prvých, kto po nej kráčali. Narodil sa v Cambrai vo Francúzsku 1. júla 1872 – pred 135 rokmi.

„Nič som nevidel. Ani Francúzsko, ani Anglicko. Bol som sám, bol som stratený. Potom som uvidel Doverské útesy!“ Takto Blériot opísal okamih, keď pri lete z Francúzska na Britské ostrovy konečne uvidel pevninu.

Lietadlo z plátna

Jeho úľava po nekonečných 37 minútach letu v neznámom prostredí a v neistote, či ešte niekedy uvidí zem, musela byť obrovská. Pre tých, čo dnes lietajú pravidelne, je to len ťažko pochopiteľný pocit, ale treba si uvedomiť, že Blériot sedel v lietadle, ktorého motor bol slabší ako to, čo má pod kapotou väčšina dnešných áut. Hovoriť o jeho spoľahlivosti nemá význam. Odvážny letec mal navyše k dispozícii jediný palubný prístroj – ukazovateľ tlaku oleja. Teda nič, čo by mu ukázalo správny smer. Počas letu nad morom stačil silnejší vietor, ktorý by ho zniesol z kurzu a pád do vody by bol neodvratný. Na porovnanie – v súčasnosti majú družicovú navigáciu už aj vetrone či rogalá.

Skryť Vypnúť reklamu

A ak si ešte predstavíme chatrnú konštrukciu Blériotovho lietadla z plátna, dreva a oceľových drôtov, potom je ľahké predstaviť si radosť slávneho aviatika. Rovnako veľká bola, samozrejme, aj jeho sláva spojená s odmenou tisíc libier. Vypísal ju londýnsky Daily Mail pre prvého odvážlivca, čo kanál preletí. Svet bol jednoducho v úžase. Len v roku 1903 prvýkrát vzlietli bratia Wrightovci a zrazu tu bol prvý „diaľkový“ let ponad more. Pred letectvom sa otvárali obrovské možnosti.

Blériot, rovnako ako väčšina jeho kolegov - priekopníkov letectva, sa tiež zaujímal o techniku, čo ho, prirodzene, priviedlo k lietaniu. Pochádzal zo zámožnej rodiny. To mu jeho bádanie výrazne uľahčilo. Kým niekto mal jediný pokus, aby zostrojil úspešné lietadlo a v prípade neúspechu už na ďalšie nemal peniaze, on si mohol dovoliť luxus v podobe viacerých projektov.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokrokový jednoplošník

V roku 1900 zostrojil prístroj, ktorý voláme ornitoptéra. Nebol jediný, kto išiel týmto smerom a ako všetci ostatní, aj on prišiel na to, že postaviť lietadlo, ktoré nemá pevné krídla, ale také, s ktorými máva podobne ako vtáky, nebol dobrý nápad. Ani vtedy nie, keď krídlami namiesto človeka hýbe motor. Presne tak totiž mala ornitoptéra fungovať.

Lietadlo, s ktorým Blériot preletel kanál La Manche, malo poradové číslo Blériot XI. Bol to jednoplošník, čo bolo progresívne riešenie. Väčšina konštrukcií takmer až do 2. svetovej vojny boli dvoj- a viacplošníky. Jednoplošník kládol menší odpor vzduchu, ale pri vtedajšej znalosti technológií nebol zďaleka taký bezpečný a mal aj ďalšie nevýhody.

Obraz o letových vlastnos­tiach Blériota XI ponúka David Ogilvy v knihe Od Blériota po Spitfira. Opisuje v nej vlastnosti zachovaných historických lietadiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Dobrodružstvo od začiatku do konca

Opis letu s Blériotom XI je pomerne dobrodružný. Taký je už nástup do kabíny: „Dostať sa dnu je jedna z najťažších častí letu.“ Problematický je aj pohyb po zemi. V okamihu, ako fúkal vietor silnejší ako osem kilometrov za hodinu, sa lietadlo stávalo nestabilným a hrozilo prevrátenie, to isté platilo aj o nerovnostiach na ploche letiska, ktoré boli rovnakým nebezpečenstvom.

Štartovalo sa zásadne proti vetru (ak nebol prisilný) a lietadlo sa do vzduchu dostávalo už pri rýchlosti 40 kilometrov za hodinu (odhadom – tachometer k dispozícii nebol). Ešte predtým mal pilot pár sekúnd, aby sa podľa farby a intenzity výfukových plynov rozhodol, či zmení nastavenie zmesi oleja a paliva. „Rozhodnutie je ťažké, času je málo a olejový kohútik je takmer nedosiahnuteľný,“ píše Ogilvy. Nesprávne rozhodnutie má, samozrejme, za následok zastavenie motora.

Skryť Vypnúť reklamu

Podobné nepríjemnosti čakajú pilota počas celého letu, neustále vdychovanie splodín a kvapky oleja na tvári sú len detailom. Napriek tomu bol Ogilvy letom nadšený: „Môžem byť len vďačný za tento zážitok a obdivovať odvahu a schopnosti muža, čo dokázal naprojektovať a postaviť takýto stroj.“ Na záver ešte s obdivom dodáva – a dokázal s ním preletieť kanál La Manche.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  2. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  3. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  4. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  5. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  9. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  10. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  1. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  2. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  3. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  4. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  5. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  7. Nechceli ich pustiť na pozemok
  8. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  9. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  10. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 37 236
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 26 995
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 21 910
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 17 429
  5. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 314
  6. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 956
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 12 521
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 952
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 629
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 762
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hygienik Mikas: Ťažko sa mi pracovalo za Pellegriniho aj Matoviča

Ján Mikas vraj netušil, že zo sanitárnych dní v nedeľu vznikne taký politický problém.

Hlavný hygienik SR, Ján Mikas
Dobré ráno

Dobré ráno: Sudca Truban pustil Bödöra, jeho rodina pritom tiež dostala dotáciu

Sudca kandiduje na šéfa Špecializovaného súdu.

Podcast Dobré Ráno.

Koalícia sa na Kollárovi pohádala, extrémisti tlieskali

Za odchod Kollára hlasovalo päť poslancov.

Boris Kollár
Komentár Zuzany Kepplovej

Malý odboj sa ráta

Boris Kollár sa prvýkrát v živote ocitol v prostredí, kde si to nevybaví.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež