SME
Pondelok, 14. október, 2019 | Meniny má Boris
ĽUDIA A UDALOSTI

Priekopníci polárnych letov

Obdobie medzi dvoma svetovými vojnami bolo zlatou érou leteckých priekopníkov. Skúšalo sa spojenie medzi Európou a Amerikou, organizovali sa letecké výpravy z Londýna do Austrálie a nechýbali ani polárne lety. Tie patrili v 30. rokoch medzi priority sovie

Valerij Čkalov.Valerij Čkalov.(Zdroj: ČTK)

Obdobie medzi dvoma svetovými vojnami bolo zlatou érou leteckých priekopníkov. Skúšalo sa spojenie medzi Európou a Amerikou, organizovali sa letecké výpravy z Londýna do Austrálie a nechýbali ani polárne lety. Tie patrili v 30. rokoch medzi priority sovietskych pilotov a konštruktérov. Práve trojčlenná posádka hrdinu ZSSR Valerija Čkalova ako prvá preletela 20. júna 1937 z Moskvy cez severný pól do USA.

Letci i stroj ANT-25, špeciál z kancelárie Andreja Tupoleva, ktorý skonštruoval neskôr slávny Pavel Suchoj, neboli v polárnych letoch nováčikmi. Už v júli 1936 sa im podarilo preletieť z Moskvy na Kamčatku cez Severný ľadový oceán. Za cestu dlhú takmer 9500 kilometrov vtedy Čkalov dostal Zlatú hviezdu Hrdinu ZSSR. Voľba lietadla a posádky pre prelet do Ameriky asi nemohla byť lepšia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Cieľ: rekordný let

Lietadlo bolo na začiatku 30. rokov postavené s jasným cieľom: prekonávať rekordy v dolete. Suchoj skonštruoval stroj, ktorý sa najviac podobal „prerastenému klzáku“ s jedným motorom. Zhruba 14 metrov dlhý stroj mal rozpätie krídiel neuveriteľných 35 metrov - na porovnanie: dopravné Douglasy DC-3, skonštruované krátko po ANT-25 boli o päť metrov dlhšie a ich rozpätie krídiel bolo naopak o päť metrov kratšie.

Vďaka tejto konštrukcii sa mohol Tupolevov stroj pochváliť jedinečným doletom 13-tisíc kilometrov, kým americké „dakoty“ zvládli len 1600 kilometrov. Valerij Čkalov, druhý pilot Georgij Bajdukov a navigátor Alexander Beljakov sa tak mohli 18. júna o štvrtej ráno vydať na rekordný let. Pôvodne mali letieť dva stroje ANT-25, po závade na motore druhého lietadla sa na cestu nakoniec vydal len Čkalov.

Pre úspech letu v mrazivom prostredí bolo nutné lietadlo čo najviac odľahčiť, a tak sa naložila len tretina z plánovaných potravín (väčšinu tvorila zásoba pre prípad stroskotania). Tú našťastie nepotrebovali, skúsená posádka však musela počas letu bojovať s prírodou i technickými problémami. Už po piatich hodinách objavil Čkalov únik oleja z motora stroja. Poruchu sa podarilo odstrániť a letci pokračovali ďalej.

Námraza

Väčším problémom bola námraza, ktorá sa začala tvoriť na krídlach, zaťažovala lietadlo a zvyšovala spotrebu paliva. Čkalov skúšal námraze uniknúť tak, že vystúpil do väčšej výšky, i tak však zaostával za plánom - mal oneskorenie šesť hodín a bolo jasné, že do cieľa, kalifornského San Francisca, doletí len s veľkou dávkou šťastia.

Po 42 hodinách letu sa sovietski letci priblížili ku kanadskej hranici a po jej prelete zamierili zhruba na 65 stupni severnej šírky priamo na západ k Tichému oceánu. Pridali sa však ťažkosti s kyslíkom, takmer po 60 hodinách letu už ho bolo dosť len pre pilotujúceho Bajdukova a po prelete Skalis­tých hôr preto klesli. Pokračovali ďalej na juh, nad Oregonom, ale posádka zistila, že má len 120 litrov paliva a Čkalovovi, Bajdukovovi a Beljakovovi nezostalo iné, ako hľadať miesto na pristátie.

Nakoniec zvolili vojenské letisko vo Vancouveri, predmestie oregonského Portlandu. Aj napriek nízkej oblačnosti a dažďu sa Čkalovovi podarilo 20. júna 1937 okolo pol deviatej ráno bezpečne dosadnúť. Lietadlo a jeho posádka za sebou mali 63 hodín a 16 minút letu, ktorý meral 9130 kilometrov. Po pristátí sa zistilo, že v nádrži ANT-25 zostalo 40 litrov benzínu.

Cez New York do Moskvy

Unavenú, ale šťastnú posádku čakalo triumfálne privítanie, najprv sa však po kúpeli a výdatnom jedle konečne vyspali. Dostali aj nové šaty, aby ušetrili na hmotnosti, si so sebou nebrali žiadnu batožinu. A 21. júna sa prvý raz stretli s novinármi. Trojica potom absolvovala trium­fálnu cestu New Yorkom a zahanbiť sa nedala ani Moskva.

Pokrok sa však nedal zastaviť, už o necelý mesiac posádka Michaila Gromova na druhom exemplári ANT-25 preletela za 62 hodín a 17 minút 11 500 kilometrov z Moskvy až do San Jacinta v Kalifornii. Národného hrdinu Čkalova čakala práca skúšobného pilota, ktorá sa mu stala osudnou - zahynul v decembri 1938 pri skušobnom lete v stíhačke Polikarpov I-180.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  8. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  9. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave
  1. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  4. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  5. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  6. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  7. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  8. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  9. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  10. Na Považí budete môcť surfovať po internete 2-krát rýchlejšie
  1. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 20 727
  2. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 20 523
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 250
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 097
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 382
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 533
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 344
  8. Kedy patrí dieťaťu do rúk mobil? Základom je, aby mu neublížil 7 152
  9. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 096
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 043