ĽUDIA A UDALOSTI

Havária trajektu Doňa Paz

Bola tichá bezmesačná noc a väčšina pasažierov na filipínskom trajekte Doňa Paz spokojne spala. Zrážka s tankerom Victorom im nedala veľa šancí na prežitie. Je to počtom mŕtvych najväčšia námorná nehoda v čase mieru.

Na palube trajektu Doňa Paz bolo vyše štyri tisíc ľudí, hoci povolený limit bol tisícpäťsto.(Zdroj: WWW.MARTIMEGUEST.COM)

Potopenie Titanicu je možno najslávnejšou námornou katastrofou v dejinách, no v počte obetí ju smutne „tromflo“ práve nešťastie trajektu Doňa Paz. Pani mieru, ako znie preklad jej španielskeho názvu, pochovala spolu s Victorom podľa neskorších odhadov 4386 ľudí. Zachránili sa iba dvadsiati šiesti.

Filipíny patria k jedinej kresťanskej krajine v juhovýchodnej Ázii. Mnoho obyvateľov tohto ostrovného štátu pred Vianocami cestuje za svojimi rodinami. Bohatší Filipínci letia lietadlami, pre chudobnejšiu väčšinu zostáva jediné: trajekty.

Článok pokračuje pod video reklamou

Doňa Paz sa plavila z mesta Tacloban do hlavného centra Filipín Manilly. Deväťdesiattrimetrový trajekt viezol vyše 4000 pasažierov, napriek tomu, že oficiálna norma bola 1500 ľudí. Na sviatky chcel byť každý doma.

Záchrana pod vodou

Okolo desiatej hodiny prechádzala Doňa Paz cez Tablasskú úžinu, asi 160 kilometrov od Manilly. Napriek tomu, že sa toto miesto vyznačuje čulým dopravným ruchom, náraz s tankerom Victor prišiel nečakane. Takmer deväťtisíc barelov benzínu, nafty a leteckého oleja sa okamžite zapálilo a plamene zasiahli obe plavidlá, ako aj vodnú hladinu.

V rýchlom slede udalostí nebol čas a ani možnosť použiť záchranné člny. Požiar bol taký silný, že väčšina ľudí sa nestihla dostať z lode von. Takmer všetci z dvadsiatich šiestich zachránených unikli smrti iba tým, že zadržali dych a horiacu naftu podplávali pod vodou. Katastrofu neprežili žiadne deti či starší ľudia.

Po niekoľkých hodinách sa vraky oboch lodí nakoniec potopili. Z trinásťčlennej posádky Victora zahynulo jedenásť ľudí, odhady o obetiach trajektu Doňa Paz hovorili o viac ako 4000 mŕtvych.

Posádka popíjala

Okamžite po katastrofe sa začalo vyšetrovanie príčin nehody. Za hlavného vinníka označili majiteľa Victora.

Tanker riadila nedostatočne skúsená posádka, ktorá sa nedokázala kolízii včas vyhnúť. Navyše, samotná loď sa plavila medzi filipínskymi ostrovmi desať mesiacov po vypršaní licencie.

Bez viny však zrejme nebola ani posádka Doni Paz. Ako pre dobové vydanie amerického magazínu Time povedal jeden zo zachránených, v čase kolízie sledoval kapitán vo svojej kajute video, jeho prvý a tretí zástupca popíjali pivo a na mostíku šéfoval neskúsený nováčik.


Na ostrovnatých Filipínach nepatria lodné nešťastia medzi vzácne javy. Rok po katastrofe Doni Paz na rovnakom mieste prevrátil tajfún trajekt Doňa Marylin. Nehoda pripravila o život 250 ľudí.

Úplne najviac mŕtvych si v dejinách námorníctva pravdepodobne vyžiadalo potopenie nemeckej transportnej lode Wilhelm Gustloff počas druhej svetovej vojny.

Pri snahe o evakuáciu nemeckých jednotiek z východného Pruska ju zasiahli tri torpéda sovietskej ponorky. Za štyridsaťpäť minút sa loď potopila a ku dnu so sebou zobrala podľa najnovších zistení až 9300 vojakov.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 236
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 254
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 12 560
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 890
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 464
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 858
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 534
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 544
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 441
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 199

Diskusia

Diskusia momentálne neobsahuje žiadne príspevky.

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež