SME
Utorok, 7. júl, 2020 | Meniny má OliverKrížovkyKrížovky
ĽUDIA A UDALOSTI

Havária trajektu Doňa Paz

Bola tichá bezmesačná noc a väčšina pasažierov na filipínskom trajekte Doňa Paz spokojne spala. Zrážka s tankerom Victorom im nedala veľa šancí na prežitie. Je to počtom mŕtvych najväčšia námorná nehoda v čase mieru.

Na palube trajektu Doňa Paz bolo vyše štyri tisíc ľudí, hoci povolený limit bol tisícpäťsto.Na palube trajektu Doňa Paz bolo vyše štyri tisíc ľudí, hoci povolený limit bol tisícpäťsto. (Zdroj: WWW.MARTIMEGUEST.COM)

Potopenie Titanicu je možno najslávnejšou námornou katastrofou v dejinách, no v počte obetí ju smutne „tromflo“ práve nešťastie trajektu Doňa Paz. Pani mieru, ako znie preklad jej španielskeho názvu, pochovala spolu s Victorom podľa neskorších odhadov 4386 ľudí. Zachránili sa iba dvadsiati šiesti.

Filipíny patria k jedinej kresťanskej krajine v juhovýchodnej Ázii. Mnoho obyvateľov tohto ostrovného štátu pred Vianocami cestuje za svojimi rodinami. Bohatší Filipínci letia lietadlami, pre chudobnejšiu väčšinu zostáva jediné: trajekty.

Doňa Paz sa plavila z mesta Tacloban do hlavného centra Filipín Manilly. Deväťdesiattrimetrový trajekt viezol vyše 4000 pasažierov, napriek tomu, že oficiálna norma bola 1500 ľudí. Na sviatky chcel byť každý doma.

Skryť Vypnúť reklamu

Záchrana pod vodou

Okolo desiatej hodiny prechádzala Doňa Paz cez Tablasskú úžinu, asi 160 kilometrov od Manilly. Napriek tomu, že sa toto miesto vyznačuje čulým dopravným ruchom, náraz s tankerom Victor prišiel nečakane. Takmer deväťtisíc barelov benzínu, nafty a leteckého oleja sa okamžite zapálilo a plamene zasiahli obe plavidlá, ako aj vodnú hladinu.

V rýchlom slede udalostí nebol čas a ani možnosť použiť záchranné člny. Požiar bol taký silný, že väčšina ľudí sa nestihla dostať z lode von. Takmer všetci z dvadsiatich šiestich zachránených unikli smrti iba tým, že zadržali dych a horiacu naftu podplávali pod vodou. Katastrofu neprežili žiadne deti či starší ľudia.

Po niekoľkých hodinách sa vraky oboch lodí nakoniec potopili. Z trinásťčlennej posádky Victora zahynulo jedenásť ľudí, odhady o obetiach trajektu Doňa Paz hovorili o viac ako 4000 mŕtvych.

Skryť Vypnúť reklamu

Posádka popíjala

Okamžite po katastrofe sa začalo vyšetrovanie príčin nehody. Za hlavného vinníka označili majiteľa Victora.

Tanker riadila nedostatočne skúsená posádka, ktorá sa nedokázala kolízii včas vyhnúť. Navyše, samotná loď sa plavila medzi filipínskymi ostrovmi desať mesiacov po vypršaní licencie.

Bez viny však zrejme nebola ani posádka Doni Paz. Ako pre dobové vydanie amerického magazínu Time povedal jeden zo zachránených, v čase kolízie sledoval kapitán vo svojej kajute video, jeho prvý a tretí zástupca popíjali pivo a na mostíku šéfoval neskúsený nováčik.


Na ostrovnatých Filipínach nepatria lodné nešťastia medzi vzácne javy. Rok po katastrofe Doni Paz na rovnakom mieste prevrátil tajfún trajekt Doňa Marylin. Nehoda pripravila o život 250 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Úplne najviac mŕtvych si v dejinách námorníctva pravdepodobne vyžiadalo potopenie nemeckej transportnej lode Wilhelm Gustloff počas druhej svetovej vojny.

Pri snahe o evakuáciu nemeckých jednotiek z východného Pruska ju zasiahli tri torpéda sovietskej ponorky. Za štyridsaťpäť minút sa loď potopila a ku dnu so sebou zobrala podľa najnovších zistení až 9300 vojakov.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  4. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  7. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  8. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  9. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  10. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  1. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  2. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  3. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  4. Nechceli ich pustiť na pozemok
  5. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  6. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  7. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  8. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  9. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  10. Štart sezóny F1 je za dverami
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 27 415
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 26 767
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 21 190
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 16 664
  5. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 15 732
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 355
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 639
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 984
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 735
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 903
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Krajčího dvojitá galiba

Fanatizmus a proputinovská užitočná idiocia sú ako sopel a kašeľ - takmer vždy sa u nositeľa vyskytujú zároveň.

Minúta po minúte: Kollára budú odvolávať, návrh podal on sám

Sme rodina avizuje, že v prípade odvolania Kollára odíde z vlády.

Predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina).
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kollár chce, aby parlament legitimizoval plagiátorstvo

Koná ako najhoršia politická sorta.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
PÍŠE PATRIK MÁJOVSKÝ

Manipulátor, plagiátor a kardiológ

Kollár si odkopíroval aj reči o rodine a srdci.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár počas brífingu ohľadom svojej diplomovej práce.

Neprehliadnite tiež