SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
ĽUDIA A UDALOSTI

Havária lietadla s delegáciou z Varšavy

Mala to byť rutinná navšteva v rámci spolupráce socialistických krajín. Poľsko 28. februára 1973 navštívila šesťčlenná delegácia z Československa na čele s ministrom vnútra Radkom Kaskom. Z Varšavy sa delegácia presúvala do Štetína lietadlom Antonov An-24

Ukrajinské lietadlá s názvom Antonov An-24 vylúčila česká armáda pred tromi rokmi. Slúžili jej štyridsať rokov.Ukrajinské lietadlá s názvom Antonov An-24 vylúčila česká armáda pred tromi rokmi. Slúžili jej štyridsať rokov. (Zdroj: ČTK)

Mala to byť rutinná navšteva v rámci spolupráce socialistických krajín. Poľsko 28. februára 1973 navštívila šesťčlenná delegácia z Československa na čele s ministrom vnútra Radkom Kaskom. Z Varšavy sa delegácia presúvala do Štetína lietadlom Antonov An-24. Tam však nikdy nedorazilo.

Po nehode sa v Poľsku objavili špekulácie o sabotáži, nikto však nahlas o tom nehovoril. Vtedajšia tlač uverejnila len oficiálne komuniké. Neobjavili sa žiadne fotografie, správy či detaily. Vysvetľovaním príčin katastrofy sa zaoberala komisia z Varšavy. Prístup k všetkým informáciám strážili bezpečnostné služby.

Exkluzívny vozeň vymenili

V deň príchodu delegácie z Prahy bola témou číslo jeden v poľskej tlači výmena vojnových zajatcov medzi severným Vietnamom a USA.

Skryť Vypnúť reklamu

O medzinárodnej návšteve z Československa sa objavili len krátke informácie. Delegáciu prijal poľský minister vnútra Wiesław Ociepka. Stretnutie prebiehalo v príjemnej atmosfére. Banket, počas ktorého sa popíjalo, sa predĺžil do večer­ných­ hodín.

Na delegáciu čakal na vlakovej stanici exkluzívny vozeň, ktorý ich mal odviezť do Štetína. Ďalší deň mali hostia navštíviť generálny konzulát ČSSR a prístav. Niekto však rozhodol, že delegáciu do Štetína dopravia lietadlom.

Do Antonova An-24 poľského vojenského letectva nastúpili minister vnútra Radko Kaska a vedúci oddelenia štátnej administratívy Ústredného výboru Komunistickej strany Československa Michal Kudzej, štyria zástupcovia ministerstva vnútra: plukovník Jaroslav Klina, podplukovník Ladislav Huznik, Oľga Mennová a Oldřich Dufek. Na palube blo aj jedenásť Poliakov: minister Wiesław Ociepka, päť dôstojníkov ministerstva vnútra a päť pilotov.

Skryť Vypnúť reklamu

Pilot sa už neohlásil

Let prebiehal bez ťažkostí. Pätnásť minút pred 23 hodinou stroj podľa plánu znížil letovú hladinu a začal sa blížiť k letisku v Goleniowe pri Štetíne. Nič nepoukazovalo na problémy.

Je pravda, že oblaky sťažovali viditeľnosť, ale lietadlo bolo pri pristávaní vedené letiskovými radarovými prístrojmi. Presne o 22.52 h došlo k prerušeniu spojenia s pilotom. Antonov An-24 s veľkou silou padol na zem vo vzdialenosti 2,2 km od goleniowského letiska. Pád nikto neprežil. Územie katastrofy okamžite obkľúčila milícia, vojaci a SB.

Vojenská vnútorná služba zbierala pozostatky lietadla. Nikto nemal prístup k miestu nehody. V novinách z tohto obdobia by sme darmo hľadali správy z miesta katastrofy.

O nehode pod Goleniowom sa verejnosť dozvedela 1. marca 1973. Bolo to len oficiálne komuniké z Varšavy. V rámčeku bol vytlačený zoznam obetí. Neskôr sa objavilo veľa informácií o smútočných obradoch, ktorých sa zúčastnili štátni predstavitelia.

Skryť Vypnúť reklamu

Komunistická vláda zriadila špeciálnu komisiu, ktorá mala vyšetriť príčiny katastrofy. Na jej čele bol generál Tadeusz Kępski. Členmi komisií boli predovšetkým odborníci Technického ústavu leteckých vojsk. Komisia pricestovala do Štetína a stretol sa s nimi vice­premiér Józef Mitręga, šef ministerstva vnútra Franciszek Szlachcic, generálny prokurátor Lech Czubiński. Tlač o prácach komisie mlčala.

Sabotáž či turbulencie?

Odborníci si vypočuli relácie letiskovej obsluhy, záznamy nahrávok a analýzu pozostatkov lietadla.

Veľmi rýchlo prišli k uzáveru, že v čase zníženia letu a letu cez vrstvu mrakov bolo lietadlo navigované vojenskými radarmi, ktoré určujú jeho polohu vzhľadom na pristávaciu dráhu na letisku.

Poloha klesania lietadla bola v súlade s inštrukciami pristávania. Výškomery v lietadle fungovali bez výhrad, rýchlosť bola správna a pred pádom na palube nedošlo k výbuchu. Čo sa teda stalo? Ľudia hovorili, že piloti mohli byť opití, boli aj špekulácie o sabotáži československých tajných služieb, ktoré v rámci akýchsi vnútorných hier mali zapríčiniť katastrofu.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledky špeciálnej komisie boli zverejnené v Poľskej tlačovej agentúre a celoštátnej tlači presne mesiac po nehode. V oficiálnom komuniké bolo uvedené: „Príčinou katastrofy bola náhla strata výšky letu v konečnej fáze pristávania, zapríčinená intenzívnymi vírmi vzduchu, čiže turbulenciou.“

Autori komuniké priznávajú, že k takýmto zjavom v tejto oblasti Poľska dochádza veľmi zriedkavo. Príčinou tejto turbulencie z 28. februára 1973 bolo stretnutie studeného frontu s teplým vzduchom v prízemnom páse, keďže krátko pred katastrofou lietadlo prerážalo hrubú vrstvu oblakov rozdelenú vrstvami chladného dažďa.

Podľa komisie sa pilot v poslednej chvíli pokúšal vyviesť lietadlo, ale už bolo neskoro.

Zaujímavé je však to, že v žiadnom z prístupných archívov sa nepodarilo nájsť fotografie rozbitého lietadla.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 427
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 049
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 14 850
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 418
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 619
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 617
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 169
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 000
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 946
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 547
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Koronavírus na Slovensku: Bezpečnostná rada rozhoduje o podobe celoplošného testovania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič a prezidentka Zuzana Čaputová na zasadnutí bezpečnostnej rady.

Premiér hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Polícia zatýkala pre korupciu na pozemkovom fonde

Zadržali aj advokáta Jána Gajana z kauzy Dobytkár.

Neprehliadnite tiež