ĽUDIA A UDALOSTI

Havária lietadla s delegáciou z Varšavy

Mala to byť rutinná navšteva v rámci spolupráce socialistických krajín. Poľsko 28. februára 1973 navštívila šesťčlenná delegácia z Československa na čele s ministrom vnútra Radkom Kaskom. Z Varšavy sa delegácia presúvala do Štetína lietadlom Antonov An-24

Ukrajinské lietadlá s názvom Antonov An-24 vylúčila česká armáda pred tromi rokmi. Slúžili jej štyridsať rokov.Ukrajinské lietadlá s názvom Antonov An-24 vylúčila česká armáda pred tromi rokmi. Slúžili jej štyridsať rokov.(Zdroj: ČTK)

Mala to byť rutinná navšteva v rámci spolupráce socialistických krajín. Poľsko 28. februára 1973 navštívila šesťčlenná delegácia z Československa na čele s ministrom vnútra Radkom Kaskom. Z Varšavy sa delegácia presúvala do Štetína lietadlom Antonov An-24. Tam však nikdy nedorazilo.

Po nehode sa v Poľsku objavili špekulácie o sabotáži, nikto však nahlas o tom nehovoril. Vtedajšia tlač uverejnila len oficiálne komuniké. Neobjavili sa žiadne fotografie, správy či detaily. Vysvetľovaním príčin katastrofy sa zaoberala komisia z Varšavy. Prístup k všetkým informáciám strážili bezpečnostné služby.

Exkluzívny vozeň vymenili

V deň príchodu delegácie z Prahy bola témou číslo jeden v poľskej tlači výmena vojnových zajatcov medzi severným Vietnamom a USA.

O medzinárodnej návšteve z Československa sa objavili len krátke informácie. Delegáciu prijal poľský minister vnútra Wiesław Ociepka. Stretnutie prebiehalo v príjemnej atmosfére. Banket, počas ktorého sa popíjalo, sa predĺžil do večer­ných­ hodín.

Na delegáciu čakal na vlakovej stanici exkluzívny vozeň, ktorý ich mal odviezť do Štetína. Ďalší deň mali hostia navštíviť generálny konzulát ČSSR a prístav. Niekto však rozhodol, že delegáciu do Štetína dopravia lietadlom.

Do Antonova An-24 poľského vojenského letectva nastúpili minister vnútra Radko Kaska a vedúci oddelenia štátnej administratívy Ústredného výboru Komunistickej strany Československa Michal Kudzej, štyria zástupcovia ministerstva vnútra: plukovník Jaroslav Klina, podplukovník Ladislav Huznik, Oľga Mennová a Oldřich Dufek. Na palube blo aj jedenásť Poliakov: minister Wiesław Ociepka, päť dôstojníkov ministerstva vnútra a päť pilotov.

Pilot sa už neohlásil

Let prebiehal bez ťažkostí. Pätnásť minút pred 23 hodinou stroj podľa plánu znížil letovú hladinu a začal sa blížiť k letisku v Goleniowe pri Štetíne. Nič nepoukazovalo na problémy.

Je pravda, že oblaky sťažovali viditeľnosť, ale lietadlo bolo pri pristávaní vedené letiskovými radarovými prístrojmi. Presne o 22.52 h došlo k prerušeniu spojenia s pilotom. Antonov An-24 s veľkou silou padol na zem vo vzdialenosti 2,2 km od goleniowského letiska. Pád nikto neprežil. Územie katastrofy okamžite obkľúčila milícia, vojaci a SB.

Vojenská vnútorná služba zbierala pozostatky lietadla. Nikto nemal prístup k miestu nehody. V novinách z tohto obdobia by sme darmo hľadali správy z miesta katastrofy.

O nehode pod Goleniowom sa verejnosť dozvedela 1. marca 1973. Bolo to len oficiálne komuniké z Varšavy. V rámčeku bol vytlačený zoznam obetí. Neskôr sa objavilo veľa informácií o smútočných obradoch, ktorých sa zúčastnili štátni predstavitelia.

Komunistická vláda zriadila špeciálnu komisiu, ktorá mala vyšetriť príčiny katastrofy. Na jej čele bol generál Tadeusz Kępski. Členmi komisií boli predovšetkým odborníci Technického ústavu leteckých vojsk. Komisia pricestovala do Štetína a stretol sa s nimi vice­premiér Józef Mitręga, šef ministerstva vnútra Franciszek Szlachcic, generálny prokurátor Lech Czubiński. Tlač o prácach komisie mlčala.

Sabotáž či turbulencie?

Odborníci si vypočuli relácie letiskovej obsluhy, záznamy nahrávok a analýzu pozostatkov lietadla.

Veľmi rýchlo prišli k uzáveru, že v čase zníženia letu a letu cez vrstvu mrakov bolo lietadlo navigované vojenskými radarmi, ktoré určujú jeho polohu vzhľadom na pristávaciu dráhu na letisku.

Poloha klesania lietadla bola v súlade s inštrukciami pristávania. Výškomery v lietadle fungovali bez výhrad, rýchlosť bola správna a pred pádom na palube nedošlo k výbuchu. Čo sa teda stalo? Ľudia hovorili, že piloti mohli byť opití, boli aj špekulácie o sabotáži československých tajných služieb, ktoré v rámci akýchsi vnútorných hier mali zapríčiniť katastrofu.

Výsledky špeciálnej komisie boli zverejnené v Poľskej tlačovej agentúre a celoštátnej tlači presne mesiac po nehode. V oficiálnom komuniké bolo uvedené: „Príčinou katastrofy bola náhla strata výšky letu v konečnej fáze pristávania, zapríčinená intenzívnymi vírmi vzduchu, čiže turbulenciou.“

Autori komuniké priznávajú, že k takýmto zjavom v tejto oblasti Poľska dochádza veľmi zriedkavo. Príčinou tejto turbulencie z 28. februára 1973 bolo stretnutie studeného frontu s teplým vzduchom v prízemnom páse, keďže krátko pred katastrofou lietadlo prerážalo hrubú vrstvu oblakov rozdelenú vrstvami chladného dažďa.

Podľa komisie sa pilot v poslednej chvíli pokúšal vyviesť lietadlo, ale už bolo neskoro.

Zaujímavé je však to, že v žiadnom z prístupných archívov sa nepodarilo nájsť fotografie rozbitého lietadla.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  3. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Vypestujte si chutné a voňavé bylinky
  2. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  3. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  4. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  5. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  6. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  7. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  8. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  9. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  10. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 26 308
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 23 478
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 727
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 18 848
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 12 507
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 169
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 006
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 132
  9. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 4 028
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 3 803