ĽUDIA A UDALOSTI

Havária lietadla s delegáciou z Varšavy

Mala to byť rutinná navšteva v rámci spolupráce socialistických krajín. Poľsko 28. februára 1973 navštívila šesťčlenná delegácia z Československa na čele s ministrom vnútra Radkom Kaskom. Z Varšavy sa delegácia presúvala do Štetína lietadlom Antonov An-24

Ukrajinské lietadlá s názvom Antonov An-24 vylúčila česká armáda pred tromi rokmi. Slúžili jej štyridsať rokov.(Zdroj: ČTK)

Mala to byť rutinná navšteva v rámci spolupráce socialistických krajín. Poľsko 28. februára 1973 navštívila šesťčlenná delegácia z Československa na čele s ministrom vnútra Radkom Kaskom. Z Varšavy sa delegácia presúvala do Štetína lietadlom Antonov An-24. Tam však nikdy nedorazilo.

Po nehode sa v Poľsku objavili špekulácie o sabotáži, nikto však nahlas o tom nehovoril. Vtedajšia tlač uverejnila len oficiálne komuniké. Neobjavili sa žiadne fotografie, správy či detaily. Vysvetľovaním príčin katastrofy sa zaoberala komisia z Varšavy. Prístup k všetkým informáciám strážili bezpečnostné služby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Exkluzívny vozeň vymenili

V deň príchodu delegácie z Prahy bola témou číslo jeden v poľskej tlači výmena vojnových zajatcov medzi severným Vietnamom a USA.

O medzinárodnej návšteve z Československa sa objavili len krátke informácie. Delegáciu prijal poľský minister vnútra Wiesław Ociepka. Stretnutie prebiehalo v príjemnej atmosfére. Banket, počas ktorého sa popíjalo, sa predĺžil do večer­ných­ hodín.

Na delegáciu čakal na vlakovej stanici exkluzívny vozeň, ktorý ich mal odviezť do Štetína. Ďalší deň mali hostia navštíviť generálny konzulát ČSSR a prístav. Niekto však rozhodol, že delegáciu do Štetína dopravia lietadlom.

Do Antonova An-24 poľského vojenského letectva nastúpili minister vnútra Radko Kaska a vedúci oddelenia štátnej administratívy Ústredného výboru Komunistickej strany Československa Michal Kudzej, štyria zástupcovia ministerstva vnútra: plukovník Jaroslav Klina, podplukovník Ladislav Huznik, Oľga Mennová a Oldřich Dufek. Na palube blo aj jedenásť Poliakov: minister Wiesław Ociepka, päť dôstojníkov ministerstva vnútra a päť pilotov.

Pilot sa už neohlásil

Let prebiehal bez ťažkostí. Pätnásť minút pred 23 hodinou stroj podľa plánu znížil letovú hladinu a začal sa blížiť k letisku v Goleniowe pri Štetíne. Nič nepoukazovalo na problémy.

Je pravda, že oblaky sťažovali viditeľnosť, ale lietadlo bolo pri pristávaní vedené letiskovými radarovými prístrojmi. Presne o 22.52 h došlo k prerušeniu spojenia s pilotom. Antonov An-24 s veľkou silou padol na zem vo vzdialenosti 2,2 km od goleniowského letiska. Pád nikto neprežil. Územie katastrofy okamžite obkľúčila milícia, vojaci a SB.

Vojenská vnútorná služba zbierala pozostatky lietadla. Nikto nemal prístup k miestu nehody. V novinách z tohto obdobia by sme darmo hľadali správy z miesta katastrofy.

O nehode pod Goleniowom sa verejnosť dozvedela 1. marca 1973. Bolo to len oficiálne komuniké z Varšavy. V rámčeku bol vytlačený zoznam obetí. Neskôr sa objavilo veľa informácií o smútočných obradoch, ktorých sa zúčastnili štátni predstavitelia.

Komunistická vláda zriadila špeciálnu komisiu, ktorá mala vyšetriť príčiny katastrofy. Na jej čele bol generál Tadeusz Kępski. Členmi komisií boli predovšetkým odborníci Technického ústavu leteckých vojsk. Komisia pricestovala do Štetína a stretol sa s nimi vice­premiér Józef Mitręga, šef ministerstva vnútra Franciszek Szlachcic, generálny prokurátor Lech Czubiński. Tlač o prácach komisie mlčala.

Sabotáž či turbulencie?

Odborníci si vypočuli relácie letiskovej obsluhy, záznamy nahrávok a analýzu pozostatkov lietadla.

Veľmi rýchlo prišli k uzáveru, že v čase zníženia letu a letu cez vrstvu mrakov bolo lietadlo navigované vojenskými radarmi, ktoré určujú jeho polohu vzhľadom na pristávaciu dráhu na letisku.

Poloha klesania lietadla bola v súlade s inštrukciami pristávania. Výškomery v lietadle fungovali bez výhrad, rýchlosť bola správna a pred pádom na palube nedošlo k výbuchu. Čo sa teda stalo? Ľudia hovorili, že piloti mohli byť opití, boli aj špekulácie o sabotáži československých tajných služieb, ktoré v rámci akýchsi vnútorných hier mali zapríčiniť katastrofu.

Výsledky špeciálnej komisie boli zverejnené v Poľskej tlačovej agentúre a celoštátnej tlači presne mesiac po nehode. V oficiálnom komuniké bolo uvedené: „Príčinou katastrofy bola náhla strata výšky letu v konečnej fáze pristávania, zapríčinená intenzívnymi vírmi vzduchu, čiže turbulenciou.“

Autori komuniké priznávajú, že k takýmto zjavom v tejto oblasti Poľska dochádza veľmi zriedkavo. Príčinou tejto turbulencie z 28. februára 1973 bolo stretnutie studeného frontu s teplým vzduchom v prízemnom páse, keďže krátko pred katastrofou lietadlo prerážalo hrubú vrstvu oblakov rozdelenú vrstvami chladného dažďa.

Podľa komisie sa pilot v poslednej chvíli pokúšal vyviesť lietadlo, ale už bolo neskoro.

Zaujímavé je však to, že v žiadnom z prístupných archívov sa nepodarilo nájsť fotografie rozbitého lietadla.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 109
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 654
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 650
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 056
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 248
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 980
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 722
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 579
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 737