Britské kráľovské jachty majú bohatú tristoročnú históriu. Prvú postavili už v roku 1660 počas panovania Charlesa II. Reprezentovala silu kráľovho impéria. Jachta Britannia, ktorú spustili na vodu v roku 1953 v Clydebanku, bola tak už 83. v poradí. Napriek prudkému lejaku prišlo na krst tridsaťtisíc ľudí, aby si vypočuli kráľovnino: „Nazývam túto loď Britannia“. Správa BBC to ďalej komentovala slovami, že zvyšok prejavu zanikol v jasote davu.
Plány na stavbu novej jachty, ktorá mala nahradiť staršiu Victoriu, začali už počas vlády Juraja VI. Kráľ však krátko na to zomrel a kontrolu nad stavbou a zariadením lode prebrali Alžbeta a jej manžel princ Filip. Schvaľovali výber nábytku, obrazy a farebné ladenie. V každej kajute boli fotografie ich rodiny a detí, darčeky z celého sveta a vyleštený porcelán. V prípade vojny sa však jachta mala dať ľahko prerobiť na námornú nemocnicu.
Plávajúce zámky
„Britannia je výnimočná z mnohých dôvodov. Takmer každý predchádzajúci panovník bol zodpovedný za stavbu chrámu, hradu, paláca alebo aspoň domu. Jediná porovnateľná stavba pre súčasné panovanie je Britannia.
„Je to skovostný príklad súčasného britského dizajnu a technológie,“ opísal ju princ Filip. Sama Alžbeta II. nazvala jachtu miestom, kde môže skutočne relaxovať. Bez ohľadu v ktorejkoľvek časti planéty sa nachádzala, na lodi vždy našla kúsok domova.
Britannia z nej urobila najscestovanejšiu panovníčku na svete. Alžbete slúžila celých 44 rokov a absolvovala 968 oficiálnych plavieb po celom svete – od Antarktídy cez Austráliu až po Karibik. Kráľovskú rodinu na jej palube pravidelne navštevovali premiéri, prezidenti a najvyšší predstavitelia cudzích krajín.
Počas štátnych návštev na palubu priniesli približne 5 ton batožiny vrátane kráľovniných šperkov a vody Malvern na prípravu čaju. O panovníčku sa na každom kroku staral 45-členný tím a všade platil prísny protokol. Posádka a sluhovia museli nosiť tenisky, aby nepoškodili drevené podlahy a nerušili jej majestát hlukom.
Britannia slúžila pre kráľovské páry aj ako miesto svadobných ciest. Šestnásťdňovú svadobnú cestu po Stredomorí v jej kajutách strávili aj princ Charles a Diana.
Nová loď nebude
Osud Britannie sa dokonca stal predvolebnou témou. V roku 1997 konzervatívna vláda oznámila, že jachta pôjde do dôchodku a nahradí ju nová loď. Argumentovali tým, že aj napriek vysokej cene je stavba novej jachty dôležitá pre britské národné záujmy.
Víťazní labouristi však odmietli prebrať tento záväzok a po konzultáciách s kráľovnou sa rozhodli, že nová loď sa stavať nebude. Britannia absolvovala poslednú cestu na trase Hongkong Británia. Princ Charles a vtedajší guvernér provincie Chris Patten, práve na jej palube opustili Hongkong po odovzdaní právomocí Číňanom.
V decembri 1997 sa s jachtou prišla rozlúčiť sama panovníčka. „Spoločne s členmi mojej rodiny, princ Filip a ja chceme vzdať poctu Britannii a poďakovať všetkým, ktorí boli súčasťou jej spoločnosti,“ hovorila dojato podľa BBC.
V tom čase už britské mestá bojovali o to, kde jachta natrvalo zakotví . Nakoniec vyhral historický prístav v Edinburgu, kde dnes Britannia patrí medzi najnavštevovanejšie aktrakcie. Turisti si môžu prezrieť kajutu panovníčky, obrovskú jedáleň, divadelnú sálu, strojovňu i práčovňu.
Mnohí sú prekvapení, že jachta je zariadená triezvo a skromne v porovnaní s loďami, ktoré vlastnia milionári. Žiadna však nemá za sebou toľko príbehov. Počas svojej dlhej kariéry preplávala vyše milióna námorných míľ a kotvila v 600 prístavoch v 135 krajinách.