SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
UDALOSTI

Havária parníka Alexander Suvorov

V júli roku 1983 sa oficiálna sovietska spravodajská agentúra zmienila len dvoma skromnými riadkami o havárii výletného parníka „Alexander Suvorov“. Ale zmienila sa, a už to bol prielom. Plavidlo stroskotalo na rieke Volge, neďaleko mesta Uľjanovsk, 5. jú

na 1983.

„Sú obete na životoch ... Bola vytvorená vládna komisia na čele s členmi Politbyra Ústredného výboru Komunistickej strany ZSSR...“ Tak sa ľudia 7. júna 1983 dozvedeli o katastrofe, ktorá svojím spôsobom dodnes symbolizuje začiatok epochy „glasnosti“ v Sovietskom zväze, ale aj aj rozpad komunistického impéria.

Išlo totiž o prvú katastrofu podobného druhu v ZSSR, o ktorej vôbec verejnosti niečo povedali. Ktorá nebola ututlaná a zamlčaná v snahe vykresliť sovietsku spoločnosť ako dokonalú a bezchybnú a sovietskych vodcov ako ak nie bohov, tak aspoň apoštolov.

Parník Suvorov nárazom do železničného mostu prelomil ešte niečo iné, než svoj vlastný kýl.

Gorbačov sa nezľakol

Vtedajší sovietsky vodca a vo svete uznávaný otec perestrojky Michail Gorbačov priznal fakt nehody otvorene a so vztýčenou hlavou.

Skryť Vypnúť reklamu

Na miesto poslal najvyšších straníckych úradníkov, aby na likvidáciu následkov havárie osobne dohliadali a svetu tak ukázali, že sa v ZSSR vracia do módy viera a láska k prostému človeku.

Záchranné práce trvali 16 dní a neprerušovali sa ani v noci. 176 ľuďom už nebolo pomoci.

Suvorov nebol klasickým ušpineným sovietskym parníkom, ktorého najlepšie časy sa už dávno minuli. Takých jazdilo po riekach atómovej veľmoci veľa. Lenže Suvorov bolo plavidlo luxusné, s kabínami ako zo západného filmu.

K dokonalosti chýbala posádke iba disciplína, keďže skúseností vraj mali viac než dostatok. Na loď vpustili oveľa viac ľudí, než povoľovali všetky možné normy.

Okrem 330 pasažierov, 50 členov posádky a 35 stevardov, sluhov a upratovačov sa na lodi pohybovali ešte aj osoby, ktoré neboli v žiadnych zoznamoch. Neskôr sa zistilo, že to boli jednoducho známi a príbuzní členov posádky, ktorí sa chceli zadarmo a komfortne dostať do Moskvy.

Skryť Vypnúť reklamu

22 hodín 50 minút, viditeľnosť dobrá, kapitán Vladimír Klejmenov pokojne odpočíva vo svojej kajute, ale za kormidlom stoja skúsení mladí muži, takí skúsení, že si dovolia čítať detektívku. Možno preto nevideli, že mieria rýchlosťou 25 kilometrov za hodinu do 222 metra dlhého železničného stĺpu, cez ktorý jazdí vlak z európskej časti krajiny cez Volgu na ďalekú Sibír.

Stret s kovovou masou parníka železnicu vážne poškodil, ale podobne ako na pamätnom Titaniku ľudia v niektorých kajutách žiadny náraz nepocítili. Na rozdiel od tých hore, na palube.

Krvavé divadlo

Svedkovia, ktorí prežili, ešte dlho nemohli v noci spávať a známym stále dokola opisovali, ako zakopávali o skrvavené telá, počuli nárek tých, ktorí prišli o končatiny a nachádzali svojich blízkych s rozbitou hlavou.

Skryť Vypnúť reklamu

Krv sa vraj liala potokmi. Kapitán sa už nevyspal do konca života. Vo väzení si síce posedel „len“ šesť rokov, ale keď v roku 1990 umieral, priznal, že už sa mu v živote o ničom inom než o havárii „jeho“ parníka nesnívalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 900
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 818
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 888
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 285
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 801
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 292
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 915
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 763
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 104
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež