SME
Utorok, 7. júl, 2020 | Meniny má OliverKrížovkyKrížovky
UDALOSTI

Zostrelenie iránskeho letu IR 655 Američanmi

Zostrelenie iránskeho Airbusu Američanmi nad Hormuzským prielivom bolo zmesou nešťastných náhod, napätej atmosféry, technických nedokonalostí aj ľudských zlyhaní. Z tragédie desiatok ľudí sa následne stal politický a propagandistický nástroj. Let IR 655 I

Američania sa bránili, že to bol nešťastný omyl vo vojnových časoch, Iránci hovorili o barbarskom a úmyselnom zločine. Svet si zapísal ôsme najhoršie letecké nešťastie svojej histórie, ktorého obeťou bolo 290 ľudí, medzi nimi 66 detí.

ránskych aerolínií ukončili strely vypálené z amerického krížnika USS Vincennes 3. júla 1988.

V Perzskom zálive bolo vtedy poriadne dusno. Vrcholila vojna medzi Irakom a Iránom, stupňovali sa útoky na kuvajtské a bahrajnské ropné tankery a strieľalo sa odušu. Tankery sa snažili jeden druhému potopiť aj Irán s Irakom, aby tak odrezali súpera od zdroja príjmov. Američania v oblasti bránili svoje aj spojenecké záujmy a sprevádzali „spriatelené“ tankery počas ich cesty nebezpečnými vodami.

Občas sa dostali do prestreliek s iránskymi rýchlymi člnmi či to schytali od irackých stíhačiek. 3. júla 1988 americké tajné služby hlásili, že na americké plavidlá v zálive sa chystá iránsky útok.

Skryť Vypnúť reklamu

To bola pomerne bežná správa. Na USS Vincennes to zobrali do úvahy a plavili sa ďalej. Posádka sa po mesiaci služby chystala na dovolenku.

Rutinný let

Posádka iránskeho airbusu sa zatiaľ chystala na rutinný let. 29 minút z iránskeho Bandar Abbasu do Dubaja absolvovala pomerne často. Všetko prebiehalo ako zvyčajne, až na takmer polhodinové zdržanie spôsobené problémami s jedným z cestujúcich. Neskôr sa ukázalo, že to bol jeden z faktorov, ktoré prispeli k tragédii.

Keď sa airbus po pár minú­tach letu približoval k Hormuzskému prielivu, na USS Vincennes boli v plnej pohotovosti. Iránske člny zaútočili na jeden z amerických vrtuľníkov a na radare sa objavilo lietadlo, ktoré neodpovedalo na americké výzvy identifikovať sa. Vzlietlo z Bandar Abbasu, odkiaľ štartovali civilné aj vojenské lietadlá a nad prielivom sa pohybovalo, v čase, keď tam podľa letového poriadku žiadny civilný stroj nemal čo robiť. Hoci lietadlo sa „hlásilo“ kódom tri, čo je označenie pre civilné lietadlá, o chvíľu naskočilo na obrazovku číslo dva, čo je vojenský kód. Na USS Vincennes zavládlo presvedčenie, že sa k nemu približuje bombardér F-14. A tak na stroj vypálili. Do mora však nespadlo iránske vojenské lietadlo, ale civilný airbus.

Skryť Vypnúť reklamu

Utajené vyšetrovanie

Američania okamžite začali vyšetrovanie, ktoré sa skončilo zbavením zodpovednosti za incident. Admiralita konštatovala, že jej muži robili, čo bolo za daných okolností správne. Kapitána lode neskôr aj vyznamenali za službu na USS Vincennes. Kritici vyšetrovacej správy, ktorú ešte stále úplne neodtajnili, však upozornili na viac nezrovnalostí. Napríklad na to, že USS Vincennes bola v čase tragédie v iránskych výsostných vodách, či na to, že kapitánovi airbusu sa Američania „prihovárali“ na vojenskej frekvencii, ktorú nemohol počuť, čiže lietadlo opisovali tak, že kapitán nemohol vedieť, že ide o jeho stroj. Problémom bol vraj aj kapitán krížnika, ktorý konal neuvážene.

Američania sa za zostrelenie iránskeho lietadla nikdy neospravedlnili ani nepriznali vinu. Pred niekoľkými rokmi sa však s Iračanmi dohodli na odškodnení rodín obetí katastrofy. Wikipedia tvrdí, že Irán stále prevádzkuje let IR 655. Tiež má destináciu v Dubaji.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  4. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  7. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  8. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  9. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  10. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  1. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  2. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  3. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  4. Nechceli ich pustiť na pozemok
  5. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  6. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  7. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  8. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  9. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  10. Štart sezóny F1 je za dverami
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 28 059
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 26 793
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 21 215
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 16 693
  5. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 15 494
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 337
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 662
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 984
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 715
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 878
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Krajčího dvojitá galiba

Fanatizmus a proputinovská užitočná idiocia sú ako sopel a kašeľ - takmer vždy sa u nositeľa vyskytujú zároveň.

Minúta po minúte: Kollára budú odvolávať, návrh podal on sám

Sme rodina avizuje, že v prípade odvolania Kollára odíde z vlády.

Predseda Národnej rady Boris Kollár.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kollárovi prešlo všetko, nechápe prečo by nemal aj plagiát

Koná ako najhoršia politická sorta.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
PÍŠE PATRIK MÁJOVSKÝ

Manipulátor, plagiátor a kardiológ

Kollár si odkopíroval aj reči o rodine a srdci.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár počas brífingu ohľadom svojej diplomovej práce.

Neprehliadnite tiež