SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
ĽUDIA

Post, Wiley - letecký rekordman

22. júl 1933. Po 7 dňoch 18 hodinách a 49 minútach pristáva lietadlo Lockheed Vega s menom Winnie Mae a s pilotom Wileyom Postom. Ten sa preletením vyše 25 ­tisíc kilometrov stáva prvým sólo pilotom, ktorý obletel okolo sveta.

Wiley Post (dole) a lietadlo Winnie Mae v múzeu.Wiley Post (dole) a lietadlo Winnie Mae v múzeu. (Zdroj: WIKIMEDIA.COM)

22. júl 1933. Po 7 dňoch 18 hodinách a 49 minútach pristáva lietadlo Lockheed Vega s menom Winnie Mae a s pilotom Wileyom Postom. Ten sa preletením vyše 25­ tisíc kilometrov stáva prvým sólo pilotom, ktorý obletel okolo sveta.

Wiley Post sa narodil ako syn farmárov v roku 1898 v mestečku Grand Saline v Texase. Keď mal päť, jeho rodina sa odsťahovala do Oklahomy, kde namiesto toho, aby dokončil školu, pomáhal na rodinnej farme. Práve tam sa naučil všetko o strojoch a motoroch.

Keď mal pätnásť o jeho vášni nebolo pochýb. Počas každoročných okresných trhov uvidel svoje prvé lietadlo. Vtedy sa rozhodlo o jeho budúcnosti. Wiley si zmyslel, že sa stane pilotom. Rodičia však pre takéto nepraktické sny pochopenie nemali a mladý Post musel pracovať ako mechanik na farme.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1924 do Oklahomy prišiel letecký cirkus. Zranil sa im parašutista a fascinovaný Post navrhol, že by ho mohol nahradiť. Po krátkom presviedčaní majiteľa cirkusu sa tak Wiley stáva parašutistom. V priebehu dvoch rokov údajne z lietadla vyskočil až 99­krát, no nestačilo mu to. Wiley chcel lietadlá pilotovať, nie z nich skákať.

V roku 1926 však prišiel o oko, keď pracoval na ropných poliach neďaleko Oklahomy, aby si mohol kúpiť vlastné lietadlo. Aj preto dal cirkusu zbohom. Počas práce ho trafila odtrhnutá črepina, ktorá vyvolala rozsiahly zápal. Ten sa začal prenášať aj na druhé oko a na naliehanie lekárov Post súhlasil, že mu oko vyoperujú.

Pomohlo to. Navyše, ako odškodnenie dostal od ropnej spoločnosti 1800 dolárov, za ktoré si konečne mohol kúpiť svoje vysnívané lietadlo. Vybral si Curtiss Canuck a po čase sa začal živiť ako učiteľ lietania a nájomný pilot.

Skryť Vypnúť reklamu

Lietadlo Winnie Mae

O čosi neskôr začal pracovať pre vplyvného naftára F. C. Halla, ktorý ako veľký nadšenec vlastnil na to obdobie jedno z najlepších lietadiel Lockheed Vega.

Hall ho nazýval Winnie Mae, podľa svojej dcéry. Naftár Postovi dovolil využívať lietadlo, keď ho sám nepotreboval. V roku 1930 sa preto Wiley zúčastnil na súťaži Men's Air Derby Race z Los Angeles do Chicaga. Letecké preteky vyhral, aj keď sa mu počas letu pokazil kompas. Vtedy Hall Postovi dovolil svoje lietadlo používať kedykoľvek, ak sa pokúsi prekonať nejaký rekord.

Rozhodol sa, že prekoná rýchlostný rekord v ceste okolo sveta. Rekord v tom čase bol čosi vyše dvadsať dní a Post tvrdil, že on to dokáže pod desať.

Oslovil známeho austrálskeho navigátora Harolda Gattyho a začal vylepšovať Winnie Mae. 23. júna 1931 odštartovali z longislandského letiska Roosevelt Field (kde štyri roky predtým štartoval aj Charles Lindbergh) a 1. júla, po 8 dňoch, 15 hodinách a 51 minútach na tom istom letisku pristáli.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý sólo let

Následne si chcel Post otvoriť leteckú školu, no nenašiel partnera. Dôvodom bolo nielen jeho slabé vzdelanie, ale i fámy, že za rekordom je najmä Gattyho práca. Rozhodol sa pre nový rekord: osamelý let.

Z letiska Floyda Bennetta odštartoval na Winnie Mae 15. júla 1933. Na palube niesol dva nové prístroje, gyroskop a rádiovú navigáciu. Prvý prístroj dokázal korigovať smer letu a druhý orientovať sa. Zariadenia tak nahradili navigátora a Post mohol letieť sám. S gyroskopom ale mal problémy a musel ho opravovať. Nový rekord sa však podaril, 7 dňami, 18 hodinami a 49 minútami prekonal ten vlastný o 21 hodín.

Potom sa začal sa venovať lietaniu vo výškach okolo desať kilometrov. Tvrdil, že to je kľúč k rýchlejším letom. Spolu so spoločnosťou B. F. Goodrich Rubber Company vyvinuli oblek, ktorý by v riedkej atmosfére umožňoval pilotovi normálne dýchať.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1935 si Wileya Posta ako pilota najal jeho priateľ Will Rogers, známy americký komik. V Aljaške chcel hľadať materiál pre svoju rubriku v novinách. Post si vtedy kúpil lacné lietadlo, ktoré bolo poskladané z dvoch iných strojov. K tomuto lietadlu objednal aj pontóny, ktoré umožňovali pristávať na vode. Neprišli však včas, preto sa Post rozhodol pre plaváky, ktoré boli pridlhé.

Toto rozhodnutie ho stálo život. Lietadlo bolo nestabilné a ťažko sa ovládalo. 15. augusta on aj Rogers odštartovali po krátkej zástavke neďaleko aljašského Point Barrow, motor im však v malej výške vynechal a lietadlo sa zrútilo do jazera. „Nešťastie nikdy nechodí samo,“ hovorieval Post. On i Rogers zomreli.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 456
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 923
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 244
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 384
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 796
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 046
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 013
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 062
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 892
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 819
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lietadlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vďaka patrí zodpovedným, ale to najťažšie nás len čaká

V tieto dni neplatia kategórie politickej odmeny alebo odplaty.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.

Neprehliadnite tiež