SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Havária tankera Exxon Valdez

Ropu po celom svete prepravujú obrovské nákladné plavidlá, supertankery. Stámetrové lode by mali vydržať prakticky všetko. Ale nevydržia. 24. marca 2009 uplynulo 20 rokov od pretrhnutia trupu supertankera Exxon Valdez. Nasledovala jedna z najväčších ekolo

(Zdroj: REUTERS, SITA/AP, ČTK/AP)

Ropu po celom svete prepravujú obrovské nákladné plavidlá, supertankery. Stámetrové lode by mali vydržať prakticky všetko. Ale nevydržia. Včera uplynulo 20 rokov od pretrhnutia trupu supertankera Exxon Valdez. Nasledovala jedna z najväčších ekologických katastrôf v dejinách ľudstva.

Píše sa 23. marec roku 1989. Ropný supertanker americkej spoločnosti ExxonMobile, ktorej predchodcu založil ešte slávny Rockefeller, opúšťa terminál na Aljaške.

Loď sa uberá preč z pobrežných vôd a riadenie preberá jej kapitán Joseph Jeffrey Hazelwood. Tanker totiž smeruje na more, kde hrozí zrážka s plávajúcimi ľadovými kryhami.

Čosi po 23.00 hodine prenecháva Hazelwood riadenie obrovskej lode tretiemu dôstojníkovi Gregory Cousinsovi a Robertovi Kaganovi. Obom sa oficiálne nezačala služba, a tak loď priebežne riadi autopilot. Stroj sa tak plaví podľa programu, ktorý do jeho palubného systému nainštalovali pri výrobe v dokoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Kapitán si však všíma, že na plánovanej trase plavby sa nachádza priveľa ľadu. Plaví sa relatívne nebezpečnými vodami a nechce riskovať. Požiada preto aljašskú pobrežnú stráž o povolenie priblížiť sa o čosi viac k brehom.

Povolenie dostáva. Úlohou pobrežnej stráže je pomôcť Valdezu preplávať týmito zradnými plytčinami.

Podcenenie situácie

Píše sa 24. marec. Pobrežná stráž zlyháva: pravdepodobne na Exxon nedáva pozor. Štyri minúty po polnoci tak ropný supertanker Exxon Valdez uviazne na aljašskom koralovom útese Bligh Island. Na palube lode sa nachádza 200 miliónov litrov ropy.

„Uniká nám trochu ropy, chvíľu tu zostaneme,“ hlási v rádiovej správe kapitán Hazelwood. Špekuluje sa, či nie je opitý. Pretrháva sa totiž osem z jedenástich lodných nádrží a ropa začína unikať do mora v prielive Princa Williama. Vytečie jej asi 40 miliónov litrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Valdez sa pritom stále nachádza blízko pobrežia Aljašky, obrovská ropná škvrna navyše smeruje k pevnine. Schyľuje sa preto ku katastrofe, zabrániť jej ešte môže rýchly zásah záchranárov a vláda.

Zlyhanie kompetentných

Obe zložky však zlyhali. Americký prezident George Bush starší, ktorý si spočiatku budoval „zelený“ imidž, sa udalosťou začal zaoberať až dva dni po havárii. Vtedy už bolo jasné, že bude mať do činenia s jednou z najväčších svetových ekologických katastrôf a asi s najväčšou, ktorú zapríčinila havária ropného tankera.

Záchranné zložky v oblasti sa tiež ukázali ako dokonale nedostatočne vybavené. Odhadom potrebovali dva milióny litrov chemikálií, ktorými by zastavili miestami až 30­centimetrovú vrstvu ropy. Mali ich iba 15-tisíc litrov. A k samotnému tankeru sa dostali až desať hodín po nahlásení úniku ropy. Navyše, zúrila búrka a silné vetry, ktoré pomáhali šíreniu ropnej škvrny smerom k Aljašskému zálivu.

Skryť Vypnúť reklamu

Znečistené pobrežie

V čase, keď sa ropa dostáva na pláže, už všetci tušia, že škody budú obrovské. Celkovo sa znečistilo okolo 2­tisíc kilometrov pobrežia. Okamžite umierajú státisíce morských vtákov, veľryby, tuniaky, lososy či morské vydry. Následne prichádza o obživu asi 30-tisíc rybárov. Obyvatelia Aljašky obviňujú spoločnosť ExxonMobile z toho, že pre boj s ropnou škvrnou a jej následkami nerobí dostatok.

Celosvetová verejná mienka sa okamžite obracia proti spoločnosti, a tá preto zverejní v 165 amerických denníkoch a časopisoch ospravedlnenie. Zároveň sa rozbieha súdny spor, v ktorom od naftárov verejnosť žiada vyše 5 miliárd dolárov ako náhradu spôsobených škôd. Zničenie životného prostredia pritom prakticky nemožno vyčísliť.

Skryť Vypnúť reklamu

Minulý rok však bola táto suma znížená približne na pol miliardy, medzičasom však Exxon zaplatil asi 3 a pol miliardy dolárov.

Vďaka nehode boli štátne úrady nútene sprísniť aj legislatívu, ktorá upravuje podmienky na fungovanie ropných tankerov. Mali by byť bezpečnejšie a konštrukčne lepšie navrhnuté. Nie všetky krajiny však tieto smernice dodržiavajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 036
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 874
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 894
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 337
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 12 340
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 788
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 234
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 754
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 086
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Neprehliadnite tiež