SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Havária tankera Exxon Valdez

Ropu po celom svete prepravujú obrovské nákladné plavidlá, supertankery. Stámetrové lode by mali vydržať prakticky všetko. Ale nevydržia. 24. marca 2009 uplynulo 20 rokov od pretrhnutia trupu supertankera Exxon Valdez. Nasledovala jedna z najväčších ekolo

(Zdroj: REUTERS, SITA/AP, ČTK/AP)

Ropu po celom svete prepravujú obrovské nákladné plavidlá, supertankery. Stámetrové lode by mali vydržať prakticky všetko. Ale nevydržia. Včera uplynulo 20 rokov od pretrhnutia trupu supertankera Exxon Valdez. Nasledovala jedna z najväčších ekologických katastrôf v dejinách ľudstva.

Píše sa 23. marec roku 1989. Ropný supertanker americkej spoločnosti ExxonMobile, ktorej predchodcu založil ešte slávny Rockefeller, opúšťa terminál na Aljaške.

Loď sa uberá preč z pobrežných vôd a riadenie preberá jej kapitán Joseph Jeffrey Hazelwood. Tanker totiž smeruje na more, kde hrozí zrážka s plávajúcimi ľadovými kryhami.

Čosi po 23.00 hodine prenecháva Hazelwood riadenie obrovskej lode tretiemu dôstojníkovi Gregory Cousinsovi a Robertovi Kaganovi. Obom sa oficiálne nezačala služba, a tak loď priebežne riadi autopilot. Stroj sa tak plaví podľa programu, ktorý do jeho palubného systému nainštalovali pri výrobe v dokoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Kapitán si však všíma, že na plánovanej trase plavby sa nachádza priveľa ľadu. Plaví sa relatívne nebezpečnými vodami a nechce riskovať. Požiada preto aljašskú pobrežnú stráž o povolenie priblížiť sa o čosi viac k brehom.

Povolenie dostáva. Úlohou pobrežnej stráže je pomôcť Valdezu preplávať týmito zradnými plytčinami.

Podcenenie situácie

Píše sa 24. marec. Pobrežná stráž zlyháva: pravdepodobne na Exxon nedáva pozor. Štyri minúty po polnoci tak ropný supertanker Exxon Valdez uviazne na aljašskom koralovom útese Bligh Island. Na palube lode sa nachádza 200 miliónov litrov ropy.

„Uniká nám trochu ropy, chvíľu tu zostaneme,“ hlási v rádiovej správe kapitán Hazelwood. Špekuluje sa, či nie je opitý. Pretrháva sa totiž osem z jedenástich lodných nádrží a ropa začína unikať do mora v prielive Princa Williama. Vytečie jej asi 40 miliónov litrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Valdez sa pritom stále nachádza blízko pobrežia Aljašky, obrovská ropná škvrna navyše smeruje k pevnine. Schyľuje sa preto ku katastrofe, zabrániť jej ešte môže rýchly zásah záchranárov a vláda.

Zlyhanie kompetentných

Obe zložky však zlyhali. Americký prezident George Bush starší, ktorý si spočiatku budoval „zelený“ imidž, sa udalosťou začal zaoberať až dva dni po havárii. Vtedy už bolo jasné, že bude mať do činenia s jednou z najväčších svetových ekologických katastrôf a asi s najväčšou, ktorú zapríčinila havária ropného tankera.

Záchranné zložky v oblasti sa tiež ukázali ako dokonale nedostatočne vybavené. Odhadom potrebovali dva milióny litrov chemikálií, ktorými by zastavili miestami až 30­centimetrovú vrstvu ropy. Mali ich iba 15-tisíc litrov. A k samotnému tankeru sa dostali až desať hodín po nahlásení úniku ropy. Navyše, zúrila búrka a silné vetry, ktoré pomáhali šíreniu ropnej škvrny smerom k Aljašskému zálivu.

Skryť Vypnúť reklamu

Znečistené pobrežie

V čase, keď sa ropa dostáva na pláže, už všetci tušia, že škody budú obrovské. Celkovo sa znečistilo okolo 2­tisíc kilometrov pobrežia. Okamžite umierajú státisíce morských vtákov, veľryby, tuniaky, lososy či morské vydry. Následne prichádza o obživu asi 30-tisíc rybárov. Obyvatelia Aljašky obviňujú spoločnosť ExxonMobile z toho, že pre boj s ropnou škvrnou a jej následkami nerobí dostatok.

Celosvetová verejná mienka sa okamžite obracia proti spoločnosti, a tá preto zverejní v 165 amerických denníkoch a časopisoch ospravedlnenie. Zároveň sa rozbieha súdny spor, v ktorom od naftárov verejnosť žiada vyše 5 miliárd dolárov ako náhradu spôsobených škôd. Zničenie životného prostredia pritom prakticky nemožno vyčísliť.

Skryť Vypnúť reklamu

Minulý rok však bola táto suma znížená približne na pol miliardy, medzičasom však Exxon zaplatil asi 3 a pol miliardy dolárov.

Vďaka nehode boli štátne úrady nútene sprísniť aj legislatívu, ktorá upravuje podmienky na fungovanie ropných tankerov. Mali by byť bezpečnejšie a konštrukčne lepšie navrhnuté. Nie všetky krajiny však tieto smernice dodržiavajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 275
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 584
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 412
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 16 388
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 149
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 815
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 415
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 349
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 173
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 027
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič na stredajšej tlačovej konferencii.

Otázny je semafor aj školy.

2 h

Pretestovali takmer tri milióny ľudí.

4 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

5 h
Nemecko chce zastaviť lety, Belgicko a Fínsko sa už zatvorili.

Európske štáty obmedzujú cestovanie.

5 h

Neprehliadnite tiež