SME
Sobota, 4. júl, 2020 | Meniny má ProkopKrížovkyKrížovky
ĽUDIA A UDALOSTI

Porsche, Ferry

Vraj jablko nepadá ďaleko od stromu. Platí to aj pre rodinu Porscheovcov. Kým Ferdinand Porsche celú dynastiu založil, jeho syn Ferdinand Anton Ernst, prezývaný Ferry, stál za vznikom prvého „poršiaka“. Narodil sa pred 100 rokmi, 19. septembra 1909.

Ferry so svojím otcom.Ferry so svojím otcom. (Zdroj: WIKIMEDIA, MOTORSPORT.SE)

Vraj jablko nepadá ďaleko od stromu. Platí to aj pre rodinu Porscheovcov. Kým Ferdinand Porsche celú dynastiu založil a určil jej osud na sto rokov dopredu, jeho syn Ferdinand Anton Ernst, prezývaný Ferry, stál za vznikom prvého „poršiaka“. Narodil sa pred 100 rokmi, 19. septembra 1909.

Ferdinand Anton Ernst Porsche

Narodil sa 19. septembra 1909.
Firmu Porsche založil v roku 1930 jeho otec, stál pri jej zrode.
Začal s výrobou modelu 356.
Zomrel 27. marca 1998.
Volkswagen Chrobák a Porsche 356 sú vlastne strýkom a synovcom. Prvý z nich je dieťaťom Ferdinanda Porscheho, zatiaľ čo pod vývoj 356-ky sa podpísal mladší člen rodiny. Ale tomuto príbuzenskému vzťahu predchádzala celá história rodiny, ktorá je zároveň dôležitým príbehom v dejinách európskeho automobilizmu.

Od tankov po ľudové autá

Český rodák Ferdinand Porsche urobil začiatkom dvadsiateho storočia kariéru v automobilovom priemysle. Neskôr, v roku 1930 založil firmu majúcu v mene vlastné priezvisko. Jeho syn Ferry v nej bol jedným z prvých zamestnancov. Napriek pomerne nízkemu veku získaval čoraz viac zodpovednosti zároveň s otcovou rastúcou slávou.

Ten bol nemeckým nacistickým režimom poverený založiť vo Wolfsburgu závod na výrobu ľudových vozidiel Volkswagen. Tak vznikol aj dnes už legendárny Volkswagen Beetle, pričom jedným z návrhárov bol aj Ferry, dušou celého projektu bol však jeho otec. Keď pred vojnou Porsche slávnostne otváral najväčší závod na výrobu áut v krajine, asistoval mu práve Hitler.

Kooperácia s nacistami sa prejavila aj počas samotnej druhej svetovej vojny. Rodina Porscheovcov sa venovala výrobe obrnených vozidiel pre nemeckú armádu, predovšetkým tankov. Aby sa vyhli hrozbe bombardovania priestorov rodinnej firmy v Stuttgarte, Ferry presunul výrobu do Rakúska.

Po vojne sa on aj jeho otec dostali do zajatia, no už v roku 1946 sa Ferry pokúsil vrátiť do Nemecka a pokračovať v práci. To mu však spojenci neumožnili, preto v júli 1946 previedol celú firmu do rakúskeho mestečka Gmünd.

Práve tu začal s výrobou jedného z najslávnejších áut histórie, Porsche 356. Hovorieval pritom, že sa preň rozhodol preto, lebo nikde na cestách nevidel iné auto, ktoré by dostatočne vyhovovalo jeho vkusu. V Gmünde vyrobili ručne približne 50 kusov, pričom namiesto klasických plechov použili hliníkovú konštrukciu.
Späť do Nemecka, konkrétne do Zuffenhausenu, sa výroba presunula až v roku 1950 a pokračovala do apríla 1965. 356-ky postupne nahradil ešte ďalší slávny model 911.

Slávne 356

Porsche 356 sa umiestnilo v prvej desiatke rebríčka najlepších športových áut všetkých čias podľa prestížneho magazínu Sports Car International.

I keď boli zo začiatku populárne predovšetkým v Rakúsku a Nemecku, 356-ky postupne prerazili a stali sa hitom na oboch stranách Atlantiku. Vďačili za to kvalite a najmä aerodynamickému, pretekárskemu tvaru. Majitelia na nich mohli rovnako dobre pretekať a zároveň sa voziť po uliciach, najlepšie vo verzii kabriolet. Počas celej výroby sa ich vyrobilo približne 76­tisíc kusov. To už bol pri Ferrym aj jeho otec, ktorého dostal z väzenia na kauciu v auguste 1947. Na synove projekty starostlivo dozeral a tvrdil, že každý detail by navrhol presne tak, ako syn. Po otcovej smrti pokračoval Ferry ako najvyšší predstaviteľ firmy až do roku 1989.

Ferry Porsche zomrel 74 dní pred 50. výročím založenia slávnej spoločnosti, 27. marca 1998 vo veku 88 rokov na rodinnej farme v rakúskom Zell am See.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  2. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  3. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  4. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  6. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  7. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  8. Najrýchlejší dopravný prostriedok je bicykel
  9. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  10. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave
  1. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  2. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  3. Štart sezóny F1 je za dverami
  4. Predajne Terno a KRAJ znižujú ceny desiatok produktov
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  6. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Hrdinovia bez potlesku
  9. Odvezte sa Ľadovým expresom spoznávať juh Slovenského raja
  10. Herec a dabér Pavel Soukup: můj test autokamery Mio MiVue 798
  1. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 19 592
  2. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 17 011
  3. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 13 394
  4. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 13 188
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 897
  6. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 194
  7. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 167
  8. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 9 808
  9. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 9 419
  10. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 8 872
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu