ĽUDIA A UDALOSTI

Fabry, Rudolf

Možno to nazvať menšou revolúciou v slovenskej poézii. Zrazu sa do takého váženého umenia básnického dostala detská hra, automatické písanie i genitívna metafora. Na Slovensko vtrhli avantgarda a nadrealizmus, aj keď svoj vrchol zažívali relatívne krátko.

Rudolf Fabry začal slovenský nadrealizmus.Rudolf Fabry začal slovenský nadrealizmus.(Zdroj: ARCHÍV TASR, VSSS)

Rudolf Fabry, jeden z jej najdôležitejších predstaviteľov, sa narodil 8. februára 1915, pred 95 rokmi.

Rudolf Fabry

Narodil sa 8. februára 1915 v Budmericiach.
V roku 1935 vychádza zbierka Uťaté ruky.
Zbierky Vodné hodiny hodiny piesočné a Ja je niekto iný patria k vrcholom nadrealizmu.
Zomrel 11. februára 1982 v Bratislave.

„Nemožno pripustiť, aby surrealizmus a jeho aktivita boli chápané len ako nový aspekt avantgardného umenia, nemožno pripustiť, aby surrealizmus bol obmedzovaný na oblasť umenia, ktorého hranice napokon boli avantgardnými básnikmi úplne zmazané,“ napísal v roku 1935 Karel Teige. Práve pražský surrealizmus, ktorý sa inšpiroval vo Francúzsku, strhol slovenských básnikov.

Do literatúry priniesol čosi nové. Akoby zhodil klasické putá, akoby začal o poézii inak premýšľať. „Surrealizmus nie je umeleckou školou: je to určitý ľudský postoj, ktorý angažuje celého človeka,“ dodal Teige. Jedným z mladých slovenských autorov, ktorí prešli k novej poézii, bol aj budúci nadrealista Rudolf Fabry.

Pražská inšpirácia

Fabry sa narodil 8. februára 1915 v Budmericiach. Spočiatku nič nenasvedčovalo, že z talentovaného študenta bude básnik. Zmaturoval a odišiel do Prahy na techniku - učil sa zemepis i kresliť. No nádejného kartografa viac než škola zaujala pražská spoločnosť. A surrealizmus, s ktorým sa tu stretol.

„Velice som vám povďačný, že sa staráte o tie posrané básne. Ja už som od toho hrozne ďaleko,“ napísal v roku 1935 Rudolf Fabry Mikulášovi Bakošovi. Hovoril o svojej knihe Uťaté ruky, ktorá vyšla v tom istom roku. To bol Fabry tretí rok na škole a pripravoval zbierku, ktorá mala poznačiť celú medzivojnovú a sčasti i povojnovú slovenskú poéziu.

„Laco Novomeský hovoril, aby som to ešte nevydával, že vraj je to ohromné, ale predsa len v intenciách už vydobytých,“ smutne skonštatoval básnik. „Ale povedz, ako striasť zo seba surrealistickú halenu. Je to strašný vergel s nevídanými tónmi.“

Nakoniec sa rozhodol zbierku vydať. Uťaté ruky sa tak stali akýmsi impulzom, ktorý predpovedal nástup novej domácej poézie. Symbolické už bolo, že Fabry prvú časť zbierky označil ako Prológ, a toto označenie preškrtol.

Nadrealisti

Francúzsky surrealizmus dal zbohom rozumu a otočil sa smerom k nevedomému, neznámemu, k ľudskej fantázii. Zdrojom inšpirácie sa stali sny. Slovenskí surrealisti, ktorí neskôr prijali názov nadrealisti, až takíto radikálni neboli. Stále uznávali akúsi kontrolu rozumom, takže ani ich verše neboli úplne náhodným zhlukom slov.

No i keď Fabryho Uťaté ruky predznamenali takúto poéziu, slovenský nadrealizmus vznikol až o tri roky neskôr. To vychádza zborník Áno a nie, ale aj Fabryho druhá zbierka Vodné hodiny hodiny piesočné.

„Môže, kto chce, kritizovať, posmievať sa, kričať. Zostávame natoľko galantní, že uznávame chrabrosť každému, i keby to bol zlodej,“ tvrdil Fabry v roku 1939 v prílohe k Reiselovej básnickej zbierke Vidím všetky dni a noci.

„Nie je náhodné, že posudky o mojej poézii sa rozchádzajú. Nie je náhodné, že tie isté posudky sú často opatrené poznámkou redakcie. Nie je náhodné, že ľudia, ktorí doteraz spali, zase slávnostne lepia svoje výplody.“

Konštatovanie o stave literatúry, ale aj spoločnosti nehovorilo len o vojne, ktorá mala zničiť Európu.
Zároveň bolo aj akousi predzvesťou pomalého konca nadrealizmu. Po vojne síce Fabry ešte vydáva zbierku Ja je niekto iný, no avantgarda akoby sa vyčerpala.

Niektorí básnici sa prispôsobili nastupujúcemu režimu, iní sa odmlčali či emigrovali.

Fabry zvolil prvú možnosť. Po krátkej odmlke vydáva v roku 1953 socializmu poplatnú zbierku Kytice tomuto životu, v ktorej siahne aj po metóde schematického socialistického realizmu.

Azda s výnimkou zbierky venovanej pamiatke Janka Kráľa preto možno hovoriť o Fabrym po vojne ako o novinárovi či publicistovi, ťažko však ako o šikovnom básnikovi. Aj keď sa poéziou zaoberal praktický celý život, jeho najlepšie básne pochádzajú z tridsiatych a štyridsiatych rokov.

S využitím: Nadrealizmus - Avantgarda 38, Kalligram, ÚSL SAV, 2006. Romboid, č. 10/1990

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  5. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Regionálne servisné centrum PwC
  2. Napredujeme vďaka zmenám
  3. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  4. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  5. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  6. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  7. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  8. Vypestujte si chutné a voňavé bylinky
  9. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  10. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 078
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 25 600
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 183
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 525
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 922
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 10 289
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 083
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 855
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 663
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 498

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Autorská strana Beaty Balogovej

Hovorme ešte o vražde, nie o Ficovej mediálnej tyranii

Odomykáme text, za ktorý šéfredaktorka SME získala nomináciu na prestížnu novinársku cenu.

Robert Fico.
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež