SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Senna, Ayrton

Nedrží rekord v najväčšom počte víťazstiev, nemá ani najviac titulov majstra sveta. Napriek tomu si ho odborníci vybrali za najlepšieho jazdca formuly 1 všetkých čias. Ayrton Senna.

Ayrton Senna počas zastávky s monopostom Williams.Ayrton Senna počas zastávky s monopostom Williams. (Zdroj: ARCHÍV ČTK)

Nedrží rekord v najväčšom počte víťazstiev, nemá ani najviac titulov majstra sveta. Napriek tomu si ho odborníci vybrali za najlepšieho jazdca formuly 1 všetkých čias. Ayrton Senna sa narodil pred 50 rokmi.

Ayrton Senna

Narodil sa 21. marca 1960.
V roku 1988 sa prvý raz stal majstrom sveta vo formule 1.
Zomrel 1. mája 1994 po nehode počas Veľkej ceny San Marína v Imole.

Najprestížnejší motoristický seriál nezažil smrteľnú haváriu už 16 rokov. Podiel na tom majú najmä bezpečnostné opatrenia, ktoré vedenie šampionátu zaviedlo po tragickej Veľkej cene San Marína v roku 1994. Už pri piatkovom tréningu mal hrozivú haváriu Brazílčan Rubens Barrichello. Prežil. Toľko šťastia nemali jazdci v nasledujúcich dvoch dňoch.

Čierny víkend v Imole

Počas sobotňajšej kvalifikácie po náraze do steny zahynul rakúsky pretekár Roland Ratzenberger. Už nedeľňajšie preteky sa preto niesli v smútočnej nálade. Jazdci pred nimi zvažovali, že sa na štart nepostavia, no nakoniec sa rozhodli jazdiť. Sľúbili si však, že okamžite po Imole začnú riešiť bezpečnostné opatrenia. Na čelo skupiny pretekárov sa postavil jeden z najskúsenejších – Ayrton Senna. Vtedy ešte nikto netušil, že na motoristický svet čaká ešte väčší šok.

Trojnásobný majster sveta Senna vstupoval do pretekov s tým, že už konečne začne víťaziť. Po príchode do tímu Williams totiž nedokončil prvé dve veľké ceny sezóny a nechcel stratiť šancu na titul.

Na okruhu v Imole mu to vychádzalo, štartoval z prvej priečky a na čele sa držal aj v prvých kolách. Potom však prišiel osudný moment - Sennov monopost zišiel z trate a v rýchlosti 217 kilometrov za hodinu narazil do betónovej steny. Po prevoze do nemocnice ho vyhlásili za mŕtveho. Presnú príčinu havárie doteraz neodhalili.

Sennova smrť naplno ukázala, akou veľkou legendou tento pretekár v rodnej krajine bol. Brazílska vláda vyhlásila trojdňový štátny smútok, do ulíc vyšli na jeho počesť asi tri milióny ľudí. Na štátnom pohrebe sa zúčastnili aj legendy F1 ako Damon Hill, Emerson Fittipaldi. Nechýbal dokonca ani Alain Prost, ktorého neraz vypäté súboje so Sennom sa zapísali do histórie športu.

Po Sennovej smrti sa v F1 začala éra Michaela Schumachera, ktorý okamžite prebral jeho pozíciu na čele seriálu. Stal sa najúspešnejším jazdcom histórie, prekonal väčšinu jeho rekordov, no za najlepšieho pretekára všetkých čiast si v ankete magazínu Motorsport jazdci napriek tomu zvolili Sennu.

Majster sveta

To, že Senna bude budúcim majstrom sveta, bolo jasné už od jeho premiéry v seriáli. V roku 1984 doň prišiel ako úradujúci šampión formuly 3 s povesťou talentovaného mladíka, ktorý sa nikdy nevzdáva. V začiatkoch jazdil pre menej známu stajňu Toleman, no už v druhých pretekoch získal svoje prvé body. Po roku odišiel do Lotusu, no jeho najslávnejšie obdobie sa začalo písať od roku 1988. Vtedy prestúpil do jedného z najlepších tímov histórie McLaren.

Napriek tomu, že v McLarene už jazdil viacnásobný šampión Alain Prost, Senna si trúfal vybojovať pozíciu tímovej jednotky. Už od začiatku bolo jasné, že vzťahy medzi týmito pretekárskymi osobnosťami nebudú najlepšie, no len málokto tušil, že budú až také napäté.

Senna sa z muža, o ktorom hovorili ako o tichom a nesmelom, razom premenil na sebavedomého pretekára, chvíľami zákerného. Pri ostrých súbojoch s Prostom sa viackrát uchýlil k úmyselnej zrážke. „Byť druhým znamená byť prvý medzi tými, ktorí prehrali,“ povedal v jednom rozhovore. V prvom roku v McLarene však dokázal aj svoje jazdecké kvality a stal sa majstrom sveta. O rok neskôr zas titul získal Prost.

V roku 1990 už Francúz z McLarenu odišiel do konkurenčného Ferrari, no napätie medzi nimi neustúpilo. Senna si do sezóny 1990 priniesol trpký pocit, že Prost ho v posledných pretekoch v Japonsku obral o druhý majstrovský titul.

Aj preto na poslednej veľkej cene sezóny v japonskej Suzuke úmyselne vyradil svojho rivala, obaja preteky nedokončili a z titulu šampióna sa tešil Senna. Najprv odmietol priznať úmysel, neskôr však pripustil, že to bola odplata za minulú sezónu.

Svoj tretí a posledný titul Senna získal v roku 1991, keď Ferrari začalo zaostávať a Prost už pre neho nebol vážny súper. Po tejto sezóne však kontakt s najlepšími začal strácať aj McLaren, z ktorého Senna po sezóne 1993 odišiel.

Hovoril o začiatku, opätovnom návrate na vrchol, pri ktorom mal zásadnú úlohu zohrať v tom čase najrýchlejší monopost stajne Williams. Začínala sa nová éry F1 - Prost odišiel do dôchodku, medzi najlepších sa predierali Michael Schumacher a Damon Hill. Senna už pred sezónou predpovedal, že seriál F1 môže postihnúť nejaká tragédia.

„Autá sú veľmi rýchle a ťažko sa riadia. Bude to sezóna plná nehôd a dovolím si povedať, že budeme mať šťastie, ak sa nestane nič vážne,“ povedal pred sezónou.

Senna však chcel dokázať, že obstojí aj v novej ére. Nepodarilo sa mu to. Prvé dva preteky nedokončil a potom prišla osudná Imola. Život legendárneho jazdca sa skončil 1. mája 1994.

Charita bez médií

Okrem jazdeckých zápisov po Sennovi ostal aj ľudský odkaz. V súkromí sa totiž z pretekára zameraného len na víťazstvo menil na človeka, ktorého trápila chudoba v rodnej krajine.

„Bohatí ľudia nemôžu žiť na ostrove, ktorý je obklopený chudobou. Všetci dýchame ten istý vzduch. Musíme dať šancu každému, prinajmenšom úplne základnú šancu,“ hovoril. Senna prispieval značnými sumami na charitu, najmä chudobným deťom, na verejnosti o tom veľmi nehovoril.

Súťaživosť kombinovaná s nesmiernym talentom, zmysel pre pomoc ľuďom v núdzi a tragická smrť, ktorá ostala mementom pre celý šport a prispela k prísnejším bezpečnostným opatreniam, napokon urobili z Ayrtona Sennu najväčšiu legendu histórie F1.

SkryťVypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 22 313
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 219
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 648
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 376
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 865
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 282
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 2 548
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 463
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lukáš Kovanda

Sankcie účinkujú, ich efekt sa dostaví v dlhodobejšom horizonte, tvrdí ekonóm Kovanda.


15. aug
Peter Tkačenko

Príliš ochotne a rýchlo pristúpil na ultimáta.


2 h
Veci verejné Miroslava Beblavého.

Slovensko naliehavo potrebuje trochu thatcherizmu.


15. aug
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

SkryťZatvoriť reklamu