SME
Piatok, 28. február, 2020 | Meniny má Zlatica
ĽUDIA A UDALOSTI

Brasília

Za štyri roky vyrástla na zelenej lúke, aby sa stala metropolou obrovskej krajiny. Brasília je hlavným mestom Brazílie už 50 rokov.

Brazílčania si postavili nové hlavné mesto.Brazílčania si postavili nové hlavné mesto.(Zdroj: FLICKR / GUSTAVO JUNIO, STEVE EVANS)



Na obrovskom stavenisku sa pracovalo nepretržite, pri práci sa striedalo 30­tisíc robotníkov z celej Brazílie. Mali pred sebou ambiciózny cieľ - čím skôr postaviť nové hlavné mesto. Nakoniec na to potrebovali len 41 mesiacov, počas ktorých sa zrodila Brasília.

Brasíliu plánovali dlho

Myšlienka presunúť metropolu krajiny z Ria de Janeiro bola v plánoch brazílskych vládcov dlhodobo, už od čias portugalskej nadvlády. Mesto nachádzajúce sa na pobreží Atlantického oceánu bolo totiž príliš ľahkým cieľom pre prípadných útočníkov z mora, navyše bolo veľmi vzdialené od východných častí krajiny.

Článok pokračuje pod video reklamou

Už krátko po získaní nezávislosti od Portugalska v roku 1822 sa začalo hovoriť o vzniku nového mesta s názvom Brasília. Koncom 19. storočia navyše výstavba novej metropoly dostala aj do brazílskej ústavy, v roku 1922 symbolicky umiestnili základný kameň nového mesta. Konkrétne plány na výstavbu však prišli na rad až v 50. rokoch.

Do prezidentského úradu sa v roku 1956 dostal Juscelino Kubitschek de Oliveira (jeho matka pochádzala z Česka). Od začiatku podporoval modernizáciu krajiny, začal stavať diaľnice, no jeho srdcovým projektom bola výstavba novej metropoly. Záležalo mu na tom, aby ju otváral ešte on sám.

Mesto zveril architektovi Oscarovi Niemeyerovi a urbanistovi Luciovi Costovi. Dal im prakticky voľnú ruku, no jednu zásadnú podmienku - Brasília musí stáť čím skôr. „Išlo o úlohu, ktorá sa nedala odmietnuť. Nemohli sme cúvnuť. Ocitli sme sa na mieste, kde nič nebolo, dostali sme sa na koniec sveta. Museli sme tvrdo pracovať a hlavne rýchlo,“ zaspomínal si na životné dielo po 50 rokoch Niemeyer, s ktorým robil rozhovor český magazín Reflex.

Niemeyer za niekoľko mesiacov naprojektoval celé mesto. Od budovy parlamentu, cez všetky ministerstvá, obytné budovy až po katedrálu. Costa zas vymyslel celkové rozostavenie miesta. Dodal mu tvar - projekt pripomínal kríž či vtáka.

Napriek časovému stresu autori plánovali aj najmenšie detaily. „Musíme si určiť, aké autá budú slúžiť ako taxíky. Musia byť tmavosivé, odporúčam štvordverový model,“ napísal Costa prezidentovi. Z mesta sa okamžite po jeho vzniku stala architektonická ikona funkcionalistického štýlu. Ten nie je príliš ozdobný, čo mu zároveň mnohí zazlievajú. „Nezáleží mi na tom, či sa niekomu páči, alebo nie. Nikto však nemôže povedať, že takéto mesto už niekde videl,“ povedal Niemeyer.

Jedinečnosť Brasílie ocenilo aj UNESCO, ktoré ju v roku 1987 - len 27 rokov po postavení - zaradilo medzi svetové dedičstvo. „Pre veľkosť výzvy, extravagantné poňatie projektu a zdroje, ktoré sa doň investovali, je postavenie Brasílie nepochybne zásadným prelomom v histórii urbanizmu,“ zdôvodnilo UNESCO svoje rozhodnutie.

Až priveľmi obľúbená

Organizácia zároveň upozornila na riziká, ktoré Brasíliu ohrozujú. Ide najmä o to, že pôvodne nemalo ísť o bežné mesto, ale o sídlo vládnych úradov, v ktorom by žili najmä ich zamestnanci. Podľa predpokladov mala mať Brasília len okolo pol milióna obyvateľov. Brazílčania v novej metropole však videli šancu na nový život, mnohí opustili dediny a namierili sem. V súčasnosti má mesto asi dva milióny obyvateľov.

Brasília sa stále viac podobá na bežné veľkomesto. Dôkazom sú semafory a dopravné zápchy. Costa síce navrhol cesty tak, aby boli prejazdné bez svetelných križovatiek, no prílev obyvateľov jeho plány zmenil. Napriek tomu stále platí, že Brasília je iná ako ostatné metropoly.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  2. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  3. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  4. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  5. Angličtina nielen pre maturantov
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  10. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  1. Jarné upratovanie s KOSITom
  2. Obdarujte vašich blízkych s darčekovými kartami VIVO! Bratislava
  3. Oslávte 25. výročie Revalidu a vyhrajte zájazd do Švajčiarska
  4. Cesta na sever Talianska je nateraz riziková, zvážte ju
  5. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  6. Modrá je dobrá. Článok IBA pre ženy
  7. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  8. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  9. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  10. Môže ťa štúdium baviť?
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 15 876
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 11 508
  3. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 9 145
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 336
  5. Ktorá farba je tá tvoja? 6 787
  6. Angličtina nielen pre maturantov 6 594
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 160
  8. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 5 721
  9. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy 5 232
  10. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom 5 143

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

A ty si liberál či konzervatívec? (píše Michal Havran)

Prečo je táto debata hlúpa a klamlivá.

Fotografia z utorkovej predovolebnej debaty SME s Igorom Matovičom (OĽaNO), Andrejom Kiskom (Za ľudí) a Michalom Trubanom (PS).
CYNICKÁ OBLUDA

Zásadoví politici

S nikým Fico trinástymi dôchodkami nevytrel podľahu tak, ako s Kiskom a Hlinom.

KOMENTÁR BENA CUNNINGHAMA

Panika je horšia ako koronavírus

Internet z ľudí opäť dostáva to najhoršie.

Ben Cunningham.
Katarína Danová v relácii Rozhovory ZKH.

Neprehliadnite tiež