SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Šeremetevo, letisko

Bol to stroj Il-18 a priletel z nemeckého Schönenfeldu. Pristál v Moskve. Vďaka nemu sa 1. júna v roku 1960 stalo moskovské letisko Šeremetevo skutočne medzinárodným. Dovtedy slúžilo najmä vojakom a neskôr vnútroštátnym linkám.

Aj známe letisko Šeremetevo začínalo ako vojenský objekt.Aj známe letisko Šeremetevo začínalo ako vojenský objekt. (Zdroj: WIKIMEDIA)

Ako skoro všetko, čo prežilo v ruskom, teda ešte sovietskom letectve, vzniklo aj letisko Šeremetevo pre potreby armády. Na vojenské účely vyvíjali sovietski vedci bombardéry aj stíhačky, ktoré len po malých zmenách slúžili a dodnes slúžia na prepravu civilistov.

Aj najslávnejšie letisko v Ruskej federácii začínalo ako „vojenský aerodróm“. V skutočnosti ho stavali ako hlavné vojenské letisko sovietskej armády. 1. septembra v roku 1953 rozhodla rada ministrov ZSSR, že stavať sa začne v okolí osady Čšinkovo a obce Šeremetevsko (podľa starého ruského šľachtického rodu).

Veci sa dali do pohybu v pomerne svižnom tempe. Za dvadsaťštyri dní od zverejnenia rozhodnutia prišli do železničnej stanice Lobnja – najbližšej k zamýšľanému miestu stavby – prví sovietski vojaci.

Skryť Vypnúť reklamu

Kapitalisti rátajú peniaze

Nebol to žiadny med. Prví vojenskí robotníci sa brodili po kolená v bahne, žili v nezateplených stanoch a jedli veľmi skromnú stravu. Pracovalo sa vo dne v noci. V priebehu prvého roku sa podarilo vybudovať obytné domy pre budúcich zamestnancov, priviesť na stavbu koľaje, dokončiť prechodnú betonáreň, vyrúbať obrovské množstvo stromov. To najdôležitejšie – letová dráha – sa začala stavať až v roku 1954.

Bola dlhá 3500 metrov, široká 80 metrov. Dňa 7. októbra v roku 1957 po prvý raz na betónový pás pristáli lietadlá. A bolo ich hneď 18, navyše to boli medzikontinentálne strategické bombardéry TU-95, ktoré sa zúčastnili leteckej časti vojenskej prehliadky na počesť 40. výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie alebo boľševického prevratu.

Skryť Vypnúť reklamu

Vojenská história letiska Šeremetevskij skončila 30. júla 1959. Zásluhu na tom má sovietsky vodca Nikita Chruščov. Práve vtedy na betónovej dráhe pristálo lietadlo TU-104 s generálnym tajomníkom Komunistickej strany ZSSR.

Vracal sa z Londýna. Letisko Heathrow ho uchvátilo. „Tam nemajú také poriadky, že by každý vysoký predstaviteľ mal svoje lietadlo ako u nás,“ podotkol. „Oni tí kapitalisti vedia dobre rátať peniaze. Vedúci „činitelia“ lietajú normálnymi dopravnými linkami, len sedia v lepšej triede, a nikomu to neprekáža. Mali by sme o tom aj my premýšľať,“ meditoval Chruščov.

Potom predniesol: „Tak nech toto letisko prerobia a vojaci nech sa presťahujú inde.“

Ako povedal, tak sa i stalo. Onedlho, 2. júna 1960 bol slávnostne uvedený do prevádzky celý areál, predovšetkým hala s plochou 1850 štvorcových metrov, s mramorovými schodmi a s veľkolepou prehliadkou na streche. I meno malo byť viac internacionálne, a tak zvolili variant Šeremetevo.

Skryť Vypnúť reklamu

Strácajú batožiny

Ešte než boli všetky stavby dokončené, už sa na pôvodnej vojenskej základni objavili „civilisti“. V auguste v roku 1959 tu pristálo civilné lietadlo a vystúpili z neho cestujúci z Leningradu.

I dnes väčšina cestujúcich vystupujúcich na Šeremeteve cíti isté chvenie v žalúdku. Moskovské medzinárodné letisko sa totiž preslávilo veľkým počtom stratených batožín (v tejto veci mu konkuruje hádam len letisko v afganskom Kábule) a nevraživosťou personálu.

Istá neútulnosť a sovietske veľké rozmery, ktoré budili skôr strach pred autoritami a mocnosťami, sa však pomaly vytrácajú. Od roku 2007 funguje nový terminál, podľa svetového trendu bezbariérový. Prejde ním 1500 cestujúcich za hodinu.

O rok neskôr bola dokončená nová dráha, na ktorej môžu pristávať moderné lietadlá Airbus-380 i Boeing 787 Dreamliner.

Skryť Vypnúť reklamu

Nevraživí úradníci sú jedným z posledných prežitkov, ktoré pripomínajú sovietsku históriu moskovského lietadla.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  2. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  3. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  4. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  5. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  6. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  7. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  8. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  1. Slováci si radi vychutnávajú jedlo v spoločnosti blízkych
  2. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  3. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  7. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  8. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  9. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  10. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 560
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 940
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 462
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 505
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 084
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 656
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 617
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 995
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 466
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Skryť Zatvoriť reklamu