Šeremetevo, letisko

Bol to stroj Il-18 a priletel z nemeckého Schönenfeldu. Pristál v Moskve. Vďaka nemu sa 1. júna v roku 1960 stalo moskovské letisko Šeremetevo skutočne medzinárodným. Dovtedy slúžilo najmä vojakom a neskôr vnútroštátnym linkám.

Aj známe letisko Šeremetevo začínalo ako vojenský objekt.Aj známe letisko Šeremetevo začínalo ako vojenský objekt.(Zdroj: WIKIMEDIA)

Ako skoro všetko, čo prežilo v ruskom, teda ešte sovietskom letectve, vzniklo aj letisko Šeremetevo pre potreby armády. Na vojenské účely vyvíjali sovietski vedci bombardéry aj stíhačky, ktoré len po malých zmenách slúžili a dodnes slúžia na prepravu civilistov.

Aj najslávnejšie letisko v Ruskej federácii začínalo ako „vojenský aerodróm“. V skutočnosti ho stavali ako hlavné vojenské letisko sovietskej armády. 1. septembra v roku 1953 rozhodla rada ministrov ZSSR, že stavať sa začne v okolí osady Čšinkovo a obce Šeremetevsko (podľa starého ruského šľachtického rodu).

Veci sa dali do pohybu v pomerne svižnom tempe. Za dvadsaťštyri dní od zverejnenia rozhodnutia prišli do železničnej stanice Lobnja – najbližšej k zamýšľanému miestu stavby – prví sovietski vojaci.

Kapitalisti rátajú peniaze

Nebol to žiadny med. Prví vojenskí robotníci sa brodili po kolená v bahne, žili v nezateplených stanoch a jedli veľmi skromnú stravu. Pracovalo sa vo dne v noci. V priebehu prvého roku sa podarilo vybudovať obytné domy pre budúcich zamestnancov, priviesť na stavbu koľaje, dokončiť prechodnú betonáreň, vyrúbať obrovské množstvo stromov. To najdôležitejšie – letová dráha – sa začala stavať až v roku 1954.

Bola dlhá 3500 metrov, široká 80 metrov. Dňa 7. októbra v roku 1957 po prvý raz na betónový pás pristáli lietadlá. A bolo ich hneď 18, navyše to boli medzikontinentálne strategické bombardéry TU-95, ktoré sa zúčastnili leteckej časti vojenskej prehliadky na počesť 40. výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie alebo boľševického prevratu.

Vojenská história letiska Šeremetevskij skončila 30. júla 1959. Zásluhu na tom má sovietsky vodca Nikita Chruščov. Práve vtedy na betónovej dráhe pristálo lietadlo TU-104 s generálnym tajomníkom Komunistickej strany ZSSR.

Vracal sa z Londýna. Letisko Heathrow ho uchvátilo. „Tam nemajú také poriadky, že by každý vysoký predstaviteľ mal svoje lietadlo ako u nás,“ podotkol. „Oni tí kapitalisti vedia dobre rátať peniaze. Vedúci „činitelia“ lietajú normálnymi dopravnými linkami, len sedia v lepšej triede, a nikomu to neprekáža. Mali by sme o tom aj my premýšľať,“ meditoval Chruščov.

Potom predniesol: „Tak nech toto letisko prerobia a vojaci nech sa presťahujú inde.“

Ako povedal, tak sa i stalo. Onedlho, 2. júna 1960 bol slávnostne uvedený do prevádzky celý areál, predovšetkým hala s plochou 1850 štvorcových metrov, s mramorovými schodmi a s veľkolepou prehliadkou na streche. I meno malo byť viac internacionálne, a tak zvolili variant Šeremetevo.

Strácajú batožiny

Ešte než boli všetky stavby dokončené, už sa na pôvodnej vojenskej základni objavili „civilisti“. V auguste v roku 1959 tu pristálo civilné lietadlo a vystúpili z neho cestujúci z Leningradu.

I dnes väčšina cestujúcich vystupujúcich na Šeremeteve cíti isté chvenie v žalúdku. Moskovské medzinárodné letisko sa totiž preslávilo veľkým počtom stratených batožín (v tejto veci mu konkuruje hádam len letisko v afganskom Kábule) a nevraživosťou personálu.

Istá neútulnosť a sovietske veľké rozmery, ktoré budili skôr strach pred autoritami a mocnosťami, sa však pomaly vytrácajú. Od roku 2007 funguje nový terminál, podľa svetového trendu bezbariérový. Prejde ním 1500 cestujúcich za hodinu.

O rok neskôr bola dokončená nová dráha, na ktorej môžu pristávať moderné lietadlá Airbus-380 i Boeing 787 Dreamliner.

Nevraživí úradníci sú jedným z posledných prežitkov, ktoré pripomínajú sovietsku históriu moskovského lietadla.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  6. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  7. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 712
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 15 039
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 664
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 107
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 341
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 506
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 774
  8. Štefánka by Pulitzer 4 715
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 748
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 868

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Špeciálna prokuratúra nevylučuje, že preverí telefonát Fica s Vadalom

Talianska prokuratúra telefonát zachytila v roku 2012.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Telefonát pánovi Úžasnému

Je síce lákavé oblúkom sa vrátiť k téme Kuciakovho posledného článku. No zatiaľ Vadalov hovor s Ficom nepreceňujme.

Neprehliadnite tiež