SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Concorde havaroval iba raz

„Le Bourget, Le Bourget, Le Bourget,“ boli jedny z posledných slov kopilota letu AF4590. O pár sekúnd už francúzske letisko od posádky Concordu nepočulo nič. V utorok 25. júla 2000 vyhaslo 113 životov, ale aj odhodlanie, aby prežila jediná nadzvuková lin

ka.

Herečka, ktorá hovorila o „slzách aj radosti“ pri pristátí. Pasažier, ktorý čakal na najvyššiu rýchlosť Mach II, aby partnerku požiadal o ruku. Divák na rebríku, aby lepšie videl. A pilot, ktorý bol „poctený“.

Keď 23. októbra 2003 pristáli na londýnskom letisku Heathrow päť minút za sebou tri Concordy, pre mnohých to bol veľký, no smutný deň. Po 30 rokoch sa skončilo komerčné nadzvukové lietanie. Jeho znalci však častejšie spomínajú na iný deň, miesto aj udalosť. Jeho koniec predznamenala havária na parížskom letisku Charles de Gaulle o tri roky skôr.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dobre dotovaný projekt

Na projekte nadzvukového civilného lietania robilo v 50. rokoch niekoľko krajín, začiatkom 60. rokov sa však ako prví dohodli Briti a Francúzi. Projekt Concorde sa začal ako medzištátna zmluva a vlády v Londýne a Paríži ho dobre dotovali.

Komerčné lety odštartovali v roku 1976, Concorde však po celý čas zostal pridrahou ukážkou britsko­francúzskeho priateľstva. A nebolo to len letenkami, ktorých cena sa už v roku 1989 vyšplhala na 6500 dolárov (spiatočná cesta Londýn – New York za tri a pol hodiny). Lietadiel sa za celý čas predalo len 20, čo ani zďaleka nenahradilo náklady na vývoj. So žiadnym mŕtvym pasažierom však Concorde patril medzi najbezpečnejšie lietadlá na svete. To platilo do 25. júla 2000.

Let Air France 4590 vtedy smeroval z Parížu do New Yorku. Tam mala stovka väčšinou nemeckých pasažierov začať dvojtýždňovú plavbu po Južnej Amerike. Nikdy sa nenalodili, Concorde havaroval krátko na to, ako sa odlepil od zeme.

Podľa vyšetrovacej správy francúzskeho úradu BEA z roku 2002 nehodu spôsobila titánová súčiastka dlhá 43 centimetrov. Na dráhe zostala po lietadle spoločnosti Continental Airlines. Rozbiehajúcemu sa Concordu roztrhla pneumatiku a jej úlomok zasiahol zospodu krídlo. To zostalo celé, pri rýchlosti stroja 300 kilometrov však následný otras krídla poškodil nádrž a vytekajúce palivo sa vznietilo. Vtedy však už bol Concorde vo vzduchu.

Motory zlyhávali a piloti stroj nekontrolovali. Svedkovia neskôr spomínali na „ohnivú guľu“, ktorú nasledoval hustý dym po náraze do zeme. Vo vzduchu zomrelo 109 pasažierov a členov posádky, na zemi štyria ľudia. Concorde dopadol na hotel v mestečku Gonesse pri letisku.

Súd sa stále neskončil

Vyšetrovanie prvej a jedinej nehody sa skončilo s tým, že príčinou bol kus kovu z DC­10. Ako právna kauza stále pokračuje. Súd s piatimi obvinenými vrátane mechanika a manažéra Continentalu sa vo Francúzsku začal vo februári tohto roku, rozsudok sa očakáva na jeho konci. Continental naň išiel s verziou, že lietadlo sa vznietilo ešte pred stretom so súčiastkou.

Nadšencov Concordu napriek tomu plány na nový let nikdy neopustili. Najnovšie pracujú na tom, aby otvoril Olympijské hry 2012 v Londýne. Komerčné lety Concordu sa však zrejme už neobnovia. Nadzvukové lietanie zatiaľ zostáva skôr otázkou minulosti ako budúcnosti.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 14 926
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 14 033
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 753
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 599
  5. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 217
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 756
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 635
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 373
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 6 849
  10. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 6 777

Hlavné správy zo Sme.sk

Johnson sa po prehre vzoprel zákonu. Dohodu o brexite opäť zdržali

Británia môže opäť posunúť brexit, premiér to však odmieta.

Boris Johnson zažil v parlamente ďalšiu prehru.

Ako o Gorile klamal Dobroslav Trnka

Mal nahrávku a tvrdil, že neexistuje.

Dobroslav Trnka
Autorská strana Ondreja Podstupku

Pre televíziu a technológie sa začína zlatá doba temna

Hranice medzi tvorcom obsahu a technologickou firmou sa stierajú.

Tim Cook potichu premenil Apple z technologickej firmy na poskytovateľa digitálnych služieb.
Píše Tomáš Michaľák

Kto je s tureckou inváziou spokojný

Rusko aj Irán mlčia a Turecko ticho podporujú.

Turecko spustilo operáciu na severe Sýrie.

Neprehliadnite tiež