SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Concorde havaroval iba raz

„Le Bourget, Le Bourget, Le Bourget,“ boli jedny z posledných slov kopilota letu AF4590. O pár sekúnd už francúzske letisko od posádky Concordu nepočulo nič. V utorok 25. júla 2000 vyhaslo 113 životov, ale aj odhodlanie, aby prežila jediná nadzvuková lin

ka.

Herečka, ktorá hovorila o „slzách aj radosti“ pri pristátí. Pasažier, ktorý čakal na najvyššiu rýchlosť Mach II, aby partnerku požiadal o ruku. Divák na rebríku, aby lepšie videl. A pilot, ktorý bol „poctený“.

Keď 23. októbra 2003 pristáli na londýnskom letisku Heathrow päť minút za sebou tri Concordy, pre mnohých to bol veľký, no smutný deň. Po 30 rokoch sa skončilo komerčné nadzvukové lietanie. Jeho znalci však častejšie spomínajú na iný deň, miesto aj udalosť. Jeho koniec predznamenala havária na parížskom letisku Charles de Gaulle o tri roky skôr.

Dobre dotovaný projekt

Na projekte nadzvukového civilného lietania robilo v 50. rokoch niekoľko krajín, začiatkom 60. rokov sa však ako prví dohodli Briti a Francúzi. Projekt Concorde sa začal ako medzištátna zmluva a vlády v Londýne a Paríži ho dobre dotovali.

Skryť Vypnúť reklamu

Komerčné lety odštartovali v roku 1976, Concorde však po celý čas zostal pridrahou ukážkou britsko­francúzskeho priateľstva. A nebolo to len letenkami, ktorých cena sa už v roku 1989 vyšplhala na 6500 dolárov (spiatočná cesta Londýn – New York za tri a pol hodiny). Lietadiel sa za celý čas predalo len 20, čo ani zďaleka nenahradilo náklady na vývoj. So žiadnym mŕtvym pasažierom však Concorde patril medzi najbezpečnejšie lietadlá na svete. To platilo do 25. júla 2000.

Let Air France 4590 vtedy smeroval z Parížu do New Yorku. Tam mala stovka väčšinou nemeckých pasažierov začať dvojtýždňovú plavbu po Južnej Amerike. Nikdy sa nenalodili, Concorde havaroval krátko na to, ako sa odlepil od zeme.

Podľa vyšetrovacej správy francúzskeho úradu BEA z roku 2002 nehodu spôsobila titánová súčiastka dlhá 43 centimetrov. Na dráhe zostala po lietadle spoločnosti Continental Airlines. Rozbiehajúcemu sa Concordu roztrhla pneumatiku a jej úlomok zasiahol zospodu krídlo. To zostalo celé, pri rýchlosti stroja 300 kilometrov však následný otras krídla poškodil nádrž a vytekajúce palivo sa vznietilo. Vtedy však už bol Concorde vo vzduchu.

Skryť Vypnúť reklamu

Motory zlyhávali a piloti stroj nekontrolovali. Svedkovia neskôr spomínali na „ohnivú guľu“, ktorú nasledoval hustý dym po náraze do zeme. Vo vzduchu zomrelo 109 pasažierov a členov posádky, na zemi štyria ľudia. Concorde dopadol na hotel v mestečku Gonesse pri letisku.

Súd sa stále neskončil

Vyšetrovanie prvej a jedinej nehody sa skončilo s tým, že príčinou bol kus kovu z DC­10. Ako právna kauza stále pokračuje. Súd s piatimi obvinenými vrátane mechanika a manažéra Continentalu sa vo Francúzsku začal vo februári tohto roku, rozsudok sa očakáva na jeho konci. Continental naň išiel s verziou, že lietadlo sa vznietilo ešte pred stretom so súčiastkou.

Nadšencov Concordu napriek tomu plány na nový let nikdy neopustili. Najnovšie pracujú na tom, aby otvoril Olympijské hry 2012 v Londýne. Komerčné lety Concordu sa však zrejme už neobnovia. Nadzvukové lietanie zatiaľ zostáva skôr otázkou minulosti ako budúcnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 023
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 582
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 992
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 647
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 276
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 990
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 514
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 377
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 252
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 6 834
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad do miestnosti vo Fakultnej nemocnici v Trnave, v ktorej sa podáva vakcína na prevenciu ochorenia COVID-19.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

13 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Od dnes platia prísnejšie pravidlá.

13 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

10 h

Neprehliadnite tiež